(11.00 hodin)
(pokračuje Boháč)

Návrh zákona je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a rovněž tak plně v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, a je plně slučitelný s předpisy Evropské unie a NATO.

Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, děkuji vám za pozornost a doporučuji postoupit tento tisk do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám zde jednu přihlášku pana poslance Radima Vysloužila. Je tomu tak? Tak se zřejmě jedná o nedorozumění s jeho tlačítkem na poslanecké lavici. Ptám se ještě jednou, zda se někdo do této rozpravy hlásí. Pokud se nikdo nehlásí, tak obecnou rozpravu ukončuji.

Dotáži se pana zpravodaje a pana navrhovatele, zda si přejí vystoupit se závěrečným slovem, jakkoli to nepředpokládám. (Nepřáli si.)

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Ptám se vás, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak.

 

Budeme tedy hlasovat o přikázání tohoto tisku výboru pro obranu a bezpečnost.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

V hlasování číslo 127 z přihlášených 173 poslanců pro 129, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh tohoto tisku byl přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Končím jeho projednávání, děkuji navrhovateli a zpravodaji.

 

Budeme pokračovat dalším prvním čtením a to je poslední první čtení tohoto programu této schůze. Jedná se o

 

40.
Návrh Zastupitelstva Středočeského kraje na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění zákona č. 306/2009 Sb.
/sněmovní tisk 118/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 118/1. Předložený návrh odůvodní hejtman Středočeského kraje a poslanec David Rath. Prosím ho, aby se ujal slova.

 

Poslanec David Rath: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, máte před sebou návrh, který reaguje na zhoršující se situaci při zásazích zdravotnických pracovníků a při výkonu zdravotnické profese.

Asi většině z vás neunikla bohužel situace, kdy zdravotničtí pracovníci - především pracovníci záchranných služeb, ale týká se to i pracovníků, kteří třeba působí na záchytných stanicích, případně na příjmových odděleních nemocnic, případně na dalších specializovaných odděleních nemocnic - jsou čím dál tím častěji vystaveni velmi tvrdým útokům ze strany možných pacientů nebo jejich okolí. Bohužel, situace se zhoršuje, dokonce máme evidované lehké či i těžké ublížení na zdraví, mnohdy i s trvalými následky.

Vzhledem k tomu, že zdravotničtí pracovníci často zasahují spolu s policií, s hasičským záchranným sborem, zasahují při poměrně i hromadných násilných akcích, kde musí být k dispozici, tak vidíme jako na místě těmto zdravotnickým pracovníkům přiznat vyšší míru právní ochrany, jakou požívají veřejně činné osoby, jako je třeba příslušník Policie České republiky. To znamená, u těch nejtěžších trestných činů jako je třeba vražda, těžké ublížení na zdraví, ublížení na zdraví, vyhrožování úřední osobě navrhujeme zařadit zdravotnické pracovníky při výkonu jejich povolání do kategorie obdobné ochrany, jakou požívají například policisté.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane navrhovateli. Nyní poprosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Marii Nedvědovou, aby se ujala slova. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Marie Nedvědová: Vážená paní předsedkyně, kolegové a kolegyně, k tomuto materiálu musím zaujmout poněkud obsáhlejší stanovisko.

Už v minulém volebním období tady byla diskutována otázka toho, zda záchranáři jsou veřejnými činiteli, či nejsou veřejnými činiteli, a myslím si, že tato otázka tady byla už v minulém volebním období poměrně zdařile vyřešena.

Pokud se týče samotného návrhu, s případnými změnami podle článku 1 v bodě 1, 2, 3 návrhu by bylo možno v podstatě souhlasit. Jde o upřesnění stávající úpravy, která ovšem akcentuje především zdravotnické pracovníky. Jde přitom o zaměstnání či povolání směřující k záchraně života nebo ochraně zdraví, života, tak jak je blíže rozvedeno v příslušných ustanoveních. K napadení těchto osob přitom dochází především - a to zdůrazňuji - při výkonu tohoto zaměstnání či povolání, ale nelze tedy vyloučit ani případy, že jsou tito pracovníci dodatečně napadáni právě - a to opět zdůrazňuji - pro jejich výkon. Potud podle mého názoru je návrh naprosto v pořádku.

Pokud se však týče návrhu v bodě II, tyto navrhované změny nejsou podle mě plně na místě. Srovnání záchranářů s úředními osobami, jejichž definice je konkrétně upravena v § 127 trestního zákoníku, který přitom není navrhován k doplnění, není na místě. Navíc je pravdou, že trestní zákoník zdravotnické pracovníky a další záchranáře nechrání před použitím násilí vůči nim anebo proti vyhrožování.

V prvním případě jde o přečin výtržnictví podle § 358 trestního zákoníku, jehož se lze dopustit, pokud pachatel veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném napadne jiného. Pokud by tedy mělo dojít k novele tak, jak je, tak by se spíše měla týkat tohoto ustanovení, například doplnění navrhovaného znění písmena c) do druhého odstavce § 358 trestního zákoníku, což s ohledem na trestní sazbu by bylo možná i vhodné. Je však třeba připomenout, že je upravena jako přitěžující okolnost § 42 písm. g) trestního zákoníku skutečnost, že pachatel spáchal trestný čin vůči osobě podílející se na záchraně života a zdraví nebo na ochraně majetku, takže je otázkou, zda je zapotřebí toto vůbec ještě nově upravovat a zpřísňovat trestní represi.

Pokud jde o druhý případ, tedy vyhrožování těmto osobám, toto je již výslovně upraveno jako přečin nebezpečného vyhrožování podle § 353 odst. 1, 2, písm. e) trestního zákoníku a tato úprava podle mého názoru je zcela dostatečná. Tohoto jednání se totiž dopustí ten, kdo jinému vyhrožuje usmrcením, těžkou újmou na zdraví nebo jinou těžkou újmou takovým způsobem, že to může vzbudit důvodnou obavu. A pokud se tohoto jednání dopustí na zdravotnickém pracovníkovi při výkonu zdravotnického zaměstnání nebo povolání směřujícího k záchraně života nebo ochraně zdraví nebo na jiném, který plnil svoji obdobnou povinnost při ochraně života, zdraví nebo majetku vyplývajícího ze zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona, bude potrestán až na tři léta nebo zákazem činnosti. Právě s ohledem na to, že v případě vyhrožování těmto osobám je přísnější sazba až tři roky odnětí svobody než v případě jejich napadení, pokud nedojde k jejich zranění, bylo by na místě toto upravit. Ovšem rozhodně nikoliv tak, jak zní současný návrh.

Proto navrhuji, aby tento návrh zákona byl propuštěn do dalšího čtení s tím, že v druhém čtení nebo v dalších čteních by byly provedeny příslušné úpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, paní zpravodajko. Otevírám, obecnou rozpravu. Zeptám se pana poslance Novotného mladšího, zda stisknutí tlačítka k faktické poznámce mínil jako svoji přihlášku do rozpravy. Prosím, dávám mu slovo. Poté vystoupí pan poslanec Marek Benda. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP