(13.40 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Není žádná, končím obecnou rozpravu. Budeme hlasovat podle § 90 odst. 5 o pokračování v projednávání tohoto návrhu.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 215 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení."
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 95, které zahajuji, a táži se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 95 přítomno 147, pro 122, proti nikdo. Návrh jsme schválili.
Budeme se tedy moci věnovat podrobné rozpravě, kterou zahajuji. Nemám do ní písemné přihlášky. Táži se, zda se někdo hlásí? Nehlásí se nikdo, končím podrobnou rozpravu a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 215."
Zahajuji hlasování číslo 96. Táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 96 přítomno 147, pro 123, proti 1. S návrhem zákona Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas.
Tím jsme se vyrovnali s bodem číslo 8, sněmovním tiskem 215. Můžeme přistoupit k projednávání dalšího bodu. Tímto bodem je bod číslo 19. Je to
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně
některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 232/ - prvé čtení
Opět požádám pana ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka, aby z pověření vlády tento návrh uvedl.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, podnikání v elektroenergetice, plynárenství a v teplárenství, pravidla regulace a postupy státní správy v energetických odvětvích upravuje zmíněný energetický zákon. I když trh s elektřinou a s plynem je v České republice již plně otevřen, stále přibývají zkušenosti a mění se zároveň i předpisy Evropské unie.
Předmětem předkládané novely energetického zákona je transpozice tzv. třetího energetického balíčku Evropské unie, to znamená uvedení zákona do souladu se směrnicemi a nařízeními Evropského parlamentu a Rady upravujícími pravidla pro vnitřní trh s elektřinou a se zemním plynem. Jednou ze základních změn vyplývajících ze směrnic Evropské unie je povinnost vlastnického oddělení provozovatele přenosové soustavy v elektroenergetice a provozovatele přepravní soustavy v plynárenství od výrobních částí, distribučních částí a obchodních činností, to znamená povinnost v zákoně zvolit některou z forem vlastnického oddělení. Předcházející směrnice Evropské unie vyžadovaly pouze právní a manažerské oddělení provozovatelů těchto sítí. V souvislosti s vlastnickým oddělením musí být provozovatel přenosové soustavy a provozovatel přepravní soustavy certifikováni regulátorem jako nezávislým nebo vlastnicky odděleným provozovatelem. Provozovatel elektroenergetické přenosové soustavy je v České republice již vlastnicky oddělen, a proto návrh zákona vychází z tohoto stavu. V plynárenství se pro Českou republiku jako nejvhodnější forma tzv. vlastnického oddělení ukazuje volba nezávislého provozovatele přepravní soustavy, což je plně v souladu s právem Evropské unie.
Směrnice č. 2009/72 požaduje po členských státech zavedení schvalovacího řízení pro nové výrobny elektřiny. Proto se navrhuje akceptovat autorizační princip na výstavbu nových výroben elektřiny, jejichž celkový instalovaný výkon bude jeden megawatt a více, s tím, že státní autorizace bude udělovat Ministerstvo průmyslu a obchodu po posouzení souladu se státní energetickou koncepcí, s národním akčním plánem a s dalšími zákonem stanovenými podmínkami.
Dále se navrhuje upravit působnost Energetického regulačního úřadu o kontrolu dodržování energetického zákona a o výkon dozoru v oblasti ochrany spotřebitele v energetických odvětvích. Do působnosti Státní energetické inspekce bude náležet výkon kontroly dodržování zákona o hospodaření energií a zákona o podpoře elektřiny z obnovitelných zdrojů.
V návrhu zákona je nově upraven i způsob financování Energetického regulačního úřadu. Nově se zavádí poplatková povinnost účastníků trhu s elektřinou a účastníků trhu s plynem ve prospěch kapitoly Energetického regulačního úřadu. Bude-li tato poplatková povinnost plněna prostřednictvím úhrady ceny za činnosti operátora trhu, bude to znamenat mírné zvýšení regulované ceny. Jedná se však o navýšení ceny elektřiny i plynu o méně než 0,1 %. Uvedené řešení má přispět k posílení nezávislosti Energetického regulačního úřadu ve smyslu třetího energetického balíčku a dalším prvkem posílení nezávislosti Energetického regulačního úřadu je návrh, aby předsedu Energetického regulačního úřadu jmenoval prezident republiky na návrh vlády.
S úpravami, které vyvolala směrnice a nařízení Evropské unie, souvisejí i změny v dalších částech zákona, např. přestupky či správní delikty, a v dotčených právních předpisech, kterými jsou zákon o ochraně spotřebitele a zákon o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen.
Předkládaný návrh novely energetického zákona je, jak už jsem uvedl, předpisem implementačním, a proto z důvodu plnění závazků České republiky vůči Evropské unii není možno se nyní zabývat eventuálními dalšími úpravami tohoto předpisu.
Dovoluji si vás proto požádat, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, abyste tuto skutečnost vzali v úvahu při dalším projednávání, a zároveň si vás dovoluji požádat o podporu této novely a její propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Milana Urbana.
Poslanec Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, předkládaná novela zákona je jistě velmi odbornou materií a já tedy se teď nebudu vyjadřovat k jednotlivostem tohoto zákona. Chtěl bych tedy říci jako zpravodaj a zároveň předseda hospodářského výboru, že předpokládám následující průběh projednávání v Poslanecké sněmovně. Zaregistroval jsem žádost kolegů z výboru pro životní prostředí, že budou mít zájem také odborně posoudit tento zákon, který je navržen k projednání hospodářskému výboru. Já tedy myslím, že oba výbory by mohly po prvním čtení tento návrh rozjednat, otevřít, že pak by mohlo proběhnout společné jednání podvýborů těchto dvou výborů, tedy podvýboru pro energetiku na jedné straně, podvýboru pro suroviny, obnovitelné zdroje atd., podvýboru, který spadá do gesce výboru pro životní prostředí. Pak by se na základě tohoto jednání, odborného posouzení, vrátila tato norma do jednotlivých výborů, kde by se učinily závěry, které budou předloženy Poslanecké sněmovně k projednání.***