(15.30 hodin)
(pokračuje Michalík)

Ten vývoj, který tady vedl k tomu, co popisuji, bohužel směřuje k ničemu, co mi dovolte, abych možná s nadsázkou charakterizoval tak, že směřujeme do doby, kdy funkce poslance v českém parlamentu bude funkce čestná, protože plat poslance vadí našim voličům a našemu tisku, a že vlastně tím pádem předem říkáme, že poslanec a senátor jsou osoby, které budou tvořit legislativní rámec naší republiky, ale zdarma. Takže směřujeme k tomu, že poslanci budou potomci šlechtických rodů, kteří zrestituovali majetek u nás, budou to majitelé velkých firem a jejich manželky, které plat ve Sněmovně berou jako kapesné a které je posílají na charitativní účely, anebo to budou poslanci, poradci bohatých průmyslníků naší země, poradci Bakalů, Pitrů a jiných, kteří vlastně tady tento kšeft budou brát jako vedlejšák, tudíž příjem pro ně nebude důležitý. To je bohužel tak chmurná vize pro mne, že před tím si dovolím z politických patnácti let tady v parlamentu varovat. V žádné jiné zemi Evropy není poslanec a jeho postavení tak dehonestováno jako u nás.

Prosím vás, zamyslete se nad tím, protože směřujeme k tomu, že být poslancem bude za trest. (Potlesk z lavic nalevo.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Michalíkovi. Nyní byl řádně přihlášen pan kolega Jeroným Tejc.

Pardon, paní kolegyně Karolina Peake. Prosím.

 

Poslankyně Karolína Peake: Děkuji, paní předsedkyně. Já jsem na jednání ústavněprávního výboru šla po jednání s panem ministrem Drábkem a s kolegy z koaličních stran s tím, že jsme si vědomi nevýhodného postavení státních zástupců a nevýhodného vývoje jejich platového postavení. Proto jsme se tak i domluvili, že bychom na ústavněprávním výboru požadovali vyslání jakéhosi signálu státním zástupcům, že si tohoto jejich postavení jsme vědomi, stejně tak jako jsme si vědomi jejich důležitosti při boji proti korupci, tedy jedné z priorit této vlády. Chtěla jsem navrhnout na ústavněprávním výboru to, abychom sice žádným způsobem nezasáhli do rozpočtu, ale abychom alespoň dali jasný signál v tom smyslu, že bychom plat státním zástupcům, v uvozovkách, uzamkli pouze na příští rok, a nikoliv i na ty tři roky následující. Usnesení ústavněprávního výboru nakonec bylo širší a v tomto smyslu v podstatě upravilo platy pro všechny veřejné činitele, respektive pro všechny reprezentanty státní moci.

Pokud by nemělo projít usnesení ústavněprávního výboru, v podrobné rozpravě budu předkládat pozměňovací návrh, kterým opět požádám o uzamčení platů státních zástupců pouze pro rok 2011, a tímto vyslání jasného signálu vlády i této Sněmovny, že příští rok budou znovu řešeny platy státních zástupců a nemusí na toto nové řešení státní zástupci čekat další čtyři roky. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Karolíně Peake. Nyní prosím pana poslance Jeronýma Tejce. Dále je přihlášen pan kolega Petr Braný do rozpravy.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji za slovo. Já se nebudu vyjadřovat k platům poslanců a senátorů, tady skutečně jsem také jako ostatní kolegové ve střetu zájmů a v zásadě ten návrh na snížení budu podporovat. Nicméně musím se vyjádřit k jiné věci, a to jsou platy státních zástupců, o kterých tady již bylo hovořeno.

Já myslím, že vše má své meze. A vláda podle mého názoru ve vztahu ke státním zástupcům tuto mez již svým návrhem překračuje. Je to dovoditelné z několika čísel. Plat státních zástupců po řadu let nerostl, protože byl zmrazen na rozdíl od ostatních platů ve veřejné správě. Tudíž se dostáváme do situace, kdy pokud k tomuto návrhu, který teď by měl být přijat na návrh vlády, přistoupíme, pokud jej schválíme, tak plat státního zástupce bude v roce 2015 shodný s platem v roce 2005. A v zásadě se dá dopočítat, že k lednu 2015 by byl snížený tento plat zhruba o 26 % oproti očekávání a oproti nárůstu ve veřejné sféře, z něhož bychom tento plat měli vypočítávat.

Já jsem přesvědčen a toto stanovisko jsem hájil na půdě ústavněprávního výboru, že bychom neměli zajít tak daleko, a pokud tedy chceme snižovat platy politikům, tak to učiňme, nicméně pokud snižujeme platy soudců a státních zástupců, přistupujme k tomu rozumně. A v případě státních zástupců snižme jejich plat o 10 % méně, než navrhujeme snížit plat soudcům. Jednoduše řečeno - pokud soudcům plat snižujeme o určitou částku, zachovejme rozdíl, který tady byl dohodnut a garantován i minulými právními úpravami, tedy že rozdíl mezi platem soudce a státního zástupce nadále zůstane 10 % a nůžky mezi těmito dvěma platy se nebudou dále rozevírat.

Myslím, že není nutné vést další debatu o tom, kdo má být více nezávislý, jestli to má být soudce, nebo státní zástupce, jestli soudci nakonec uspějí v případě, že podají ústavní stížnost proti tomuto návrhu zákona, a státní zástupci nikoliv, protože se budou potýkat s tím, zda jsou, nebo nejsou součástí moci výkonné. Já jsem přesvědčen, že státní zástupci si nezaslouží snížení reálně o 26 % podle toho očekávaného platu, který jim měl náležet k 1. 1. 2015, že si to nezaslouží, protože se potýkají každodenně s řadou problémů, které musí řešit. Státní zástupci často jsou vystavováni těžkým rozhodnutím. Jsou možná nejen oni, ale často i jejich rodiny v určitém stresu z toho, co se může stát, když oni žalují různé zločince z násilných trestných činů. A myslím, že bychom neměli v této situaci zajít tak daleko, abychom platy snižovali více, než jak nás nutí situace státního rozpočtu.

Jsem přesvědčen, že v tomto případě snížení 10 % oproti navrhovanému platu soudců by bylo správných rozhodnutím v této situaci. Proto ten pozměňovací návrh jsem předložil a máte jej na svých lavicích a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. O slovo se přihlásil také pan ministr Jiří Pospíšil, který, hodlá-li využít možnosti hovořit přednostně, má nyní možnost. Pan kolega Braný bude hovořit poté.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji pěkně. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já chci jenom velmi stručně reagovat na téma, které zde nyní probíráme, a to je otázka platu státních zástupců a soudců. Svůj příspěvek myslím absolutně nekonfrontačně a chci tak reagovat trošku na své předřečníky.

Vedeme již poslední půlrok diskusi o tom, jak má být stanovena odměna soudců a státních zástupců. Tu diskusi jsme také vedli na ústavněprávním výboru, kde jsme o tomto tématu napříč politickým spektrem velmi věcně debatovali. Já zde chci říci, že tomuto tématu věnovala velkou pozornost také vláda. Nicméně situace je trochu složitější, a to z toho důvodu, že zatímco o ústavní stížnosti proti snížení platu v případě soudců již Ústavní soud rozhodl a fakticky ono snížení zrušil, tak je třeba upozornit na fakt, že obdobné ústavní stížnosti takříkajíc leží na Ústavním soudu též v případě státních zástupců a dosud nebylo rozhodnuto. Tedy situace u státních zástupců je trošku nejistá a fakticky nyní čekáme na rozhodnutí Ústavního soudu. Myslím si, že je korektní na to rozhodnutí počkat i z toho důvodu, co tady říkal můj pan předřečník. Tedy Ústavní soud pravděpodobně se také bude zabývat otázkami, které souvisí výrazně s platovými poměry soudců a státních zástupců, tedy s principem nezávislosti těchto profesí. A protože chceme řešit otázku státního zastupitelství koncepčně, myslím, že je dobré, když budeme znát pohled Ústavního soudu i ve vztahu k principu nezávislosti výkonu této profese.

Vláda se tedy nakonec rozhodla, že v případě státních zástupců dojde k určitému snížení platu, ale - a to je třeba zde korektně říci - jasně uložila svým usnesením ministrovi spravedlnosti a ministrovi práce a sociálních věcí, že se mají touto otázkou zabývat fakticky poté, co bude o ústavní stížnosti, kterou podali státní zástupci, rozhodnuto a bude připravena koncepční právní úprava, která odměňování státních zástupců bude řešit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP