(Jednání pokračovalo ve 12.30 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Vážené kolegyně a kolegové, budeme pokračovat, je 12.30 hodin a to je čas, na který byl zařazen pevně stanovený bod. Dříve než přistoupíme k jeho projednávání, chci vás seznámit s omluvou pana kolegy Kováčika. Omlouvá se z dnešního odpoledního jednání Sněmovny.

 

Přistoupíme k projednávání bodu

 

17.
Návrh poslanců Pavla Drobila, Pavola Lukši a Kristýny Kočí na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých
dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 90/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Navrženo je prvé čtení podle § 90 odst. 2, tedy abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, přičemž proti tomuto postupu vznesl veto poslanecký klub ČSSD. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 90/1.

Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Pavel Drobil. Prosím, pane poslanče a ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Pavel Drobil Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi k sněmovnímu tisku č. 90, který máte před sebou, říci nejprve pár obecných slov.

Věřím, že není v tomto sále nikdo, kdo by pochyboval o potřebě novelizovat zákon o ochraně ovzduší tak, aby umožnil lepší regulaci znečištění a umožnil lidem v postižených oblastech lépe dýchat. Já navíc doufám, že v tomto sále bude většina souhlasit s tím, že situaci je třeba řešit neprodleně, a že proto bylo rozumné předložit důležité součásti zákona o ochraně ovzduší teď jako poslaneckou iniciativu.

Vy samozřejmě lépe než já jako nováček ve Sněmovně víte, že nový zákon se připravuje několik let. Já vás ujišťuji, že práce na novém zákoně o ochraně ovzduší tímto nekončí. Právě naopak, počítám s tím, že i pozornost veřejnosti vyvolaná touto poslaneckou iniciativou přispěje k tomu, že se v relativně krátké době podaří celou tuto léta chystanou normu konečně uvést do praktického života a budu ji moci do konce tohoto roku zaslat do legislativního procesu. Tímto trošku dopředu odpovídáme na pravděpodobnou kritiku, že naše poslanecká novela neobsahuje všechny instrumenty, a může být tedy v tomto smyslu nedokonalá.

Poslanecká novela řeší dva hlavní problémy. Problémy chronické, které zároveň představují akutní hrozbu pro naše obyvatele: regulaci průmyslových emisí v postižených regionech a nízkoemisní zóny ve městech, kde se chtějí vypořádat s dopady automobilové dopravy.

Jak zřejmě víte pro obyvatele České republiky není hlavním problémem oxid uhličitý, který nemá přímý vliv na zdraví a jehož emise úspěšně snižujeme a plníme tak Kjótský protokol i naše závazky vůči Evropské unii. Daleko horší je situace u drobných prachových částic a u exhalací ze silniční dopravy. Ty zásadně snižují kvalitu ovzduší a vážně ohrožují zdraví obyvatel. Kvůli překračujícím imisním limitům navíc hrozí České republice postih ze strany Evropské komise. Situace podle našeho názoru nesnese odkladu a myslím si, že bych byl špatný ministr životního prostředí, kdybych nedal řešení chronických problémů s čistotou v České republice absolutní prioritu. Věřím, že většina z vás to chápe a že podpoří tuto poslaneckou novelu.

Toto jsem chtěl říci na úvod a nyní ke konkrétním článkům novely.

Naše novela navrhuje za účelem, o kterém jsem před chvílí hovořil, tři nové nástroje. Prvním z nich jsou emisní stropy pro vymezené skupiny zdrojů na území se zhoršenou kvalitou ovzduší a změny ve způsobu stanovení podmínek provozu těchto zdrojů. Současná právní úprava, dámy a pánové, neumožňuje dostatečně zohlednit místní kvalitu ovzduší v povoleních jednotlivých zdrojů znečišťování. Z toho důvodu může docházet k trvalému překračování imisních limitů na některých územích i za situace, kdy stacionární zdroje v daném území budou plnit emisní limity a další požadavky jim stanovené právními předpisy a povoleními.

Nový nástroj vychází z principu, že podmínky provozu jednotlivých zdrojů včetně emisních limitů je nutné stanovovat s ohledem na znečištění ovzduší a s ohledem na příspěvek zdroje k tomuto znečištění. Rozšíření aplikace emisních zdrojů též na obecně definovanou skupinu zdrojů či na všechny zdroje na vymezeném území nadměrně zatíženém znečištěním povede podle našeho názoru k efektivnějšímu výkonu veřejné správy v oblasti regulace emisí z těch zdrojů, které se ve vymezené oblasti podílejí na překračování imisních limitů. Znamená to, že orgány ochrany ovzduší budou muset činit veškeré kroky k dosažení tohoto územního emisního stropu ve stanovené lhůtě, a to zejména prostřednictvím územního plánování a stanovování podmínek provozu zdrojů znečišťování ovzduší. Emisní stropy pro vymezená území budou stanoveny nařízením vlády.

K uskutečnění navrhovaného opatření a zmírnění jeho dopadu na rozvoj průmyslu mohou napomoci finanční prostředky z operačního programu Životního prostředí, a vy jistě víte, že se tak již děje.

Nízkoemisní zóny jsou dalším nástrojem námi předkládané novely. S ohledem na trvalé překračování imisních limitů v centrech měst způsobené silniční dopravou a absencí jakéhokoliv nástroje pro omezení znečištění ovzduší regulací dopravního toku je navrhováno umožnit obcím v případech překročení některého z imisních limitů stanovit si na svém území formou nařízení obce takzvané nízkoemisní zóny. Vozidla vjíždějící do zóny budou označena emisní známkou, chcete-li plaketou, podle jejich emisních parametrů. Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a kde současně existuje objízdná trasa bez omezení po pozemní komunikaci stejné nebo vyšší třídy. Podrobnosti stanovení a provozu nízkoemisních zón budou stanovovat prováděcí předpisy. Chtěl bych upozornit, že podobné zóny úspěšně fungují v řadě západoevropských měst, například v Londýně, Stockholmu a v řadě německých měst a mají nepochybně pozitivní efekt.

Třetí věc, kterou bych chtěl zmínit, pokud se týká této novely, je osvobození dálnic a obchvatů od poplatků při smogových situacích. Z hlediska akutních stavů znečištění ovzduší se návrh snaží přispět ke snížení dopadů provozu motorových vozidel v intravilánu měst tím, že při vyhlášení smogové situace budou určité úseky dálnic, ty, které mají charakter obchvatu, osvobozeny od zpoplatnění. Tím by mělo být zajištěno jejich větší využívání namísto dnes znepoplatněných městských silnic, a tedy alespoň krátkodobé snížení emisí z dopravy uvnitř měst.

Vzhledem k závažnosti situace v České republice z hlediska kvality ovzduší, především ke kriticky nepříznivé situaci v zimních obdobích v některých oblastech republiky, jsem navrhoval, nebo chtěli jsme navrhnout, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení. Je tu veto sociální demokracie, takže ten proces, který budeme navrhovat prostřednictvím pana zpravodaje, bude pochopitelně jiný.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane předkladateli. Dříve než dám slovo paní zpravodajce, chci doplnit svoji informaci o tom, že veto podané klubem ČSSD je vetem 51 poslance této politické strany, čili je to spíše veto poslanců.

Já teď prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Kateřina Konečná. Dávám jí slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás velmi krátce seznámila s návrhem tohoto zákona, tak jak jej představil pan ministr. Zároveň mi dovolte sdělit, že klub KSČM by se připojil k vetu, protože - a to zdůvodním velmi záhy - si myslím, že tento zákon, pokud chceme jeho realizaci a aplikaci opravdu využít, potřebuje opravit. Koneckonců nám to sdělila také vláda ve svém stanovisku 90/1, která zcela konkrétně uvádí body, které se musí opravit. Já jsem moc ráda, že jsme s panem ministrem došli k dohodě, že tyto věci opravíme. Ty opravy a úpravy jsou připravené. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP