(12.20 hodin)
(pokračuje Klasnová)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 42 z přihlášených 154 pro 91, proti 5. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Tím jsme skončili projednávání bodu č. 22 a přistoupíme k projednávání bodu č. 23. Jedná se o

 

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů,
(zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 115/ - prvé čtení

Z pověření vlády se ujme úvodního slova ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Na druhý pokus snad už správně. Já se ještě jednou za své pochybení omlouvám.

Sazby spotřební daně navrhujeme zvýšit na základě evropské směrnice, která nám ukládá povinnou transpoziční lhůtu do konce tohoto roku. Vzhledem k tomu, že ekonomika ani u takto škodlivého byznysu nemá ráda tvrdé nárazy, tak navrhujeme zvýšit dvěma kroky, a sice k 1. lednu 2012 a další změna je předpokládána k 1. lednu 2014.

Jak známo, cigarety mají své dvě části, za které se odvádí spotřební daň. Takzvaná pevná část z kusu a procentní část. V tomto případě se nebude měnit procentní část, bude se měnit pevná, a sice z 1,07 haléře na 1,12 koruny za kus, nicméně směrnice tady zavádí také povinnou minimální cenu a ta minimální cena cigarety v takovém případě musí být 2,10 za kus. U doutníků a cigarillos se pevná cena zvedá... Tedy pardon, pevná část daně sazby z 1,15 koruny na 1,25 a u tabáku ke kouření, kde se odvádí spotřební daň k kilogramu, se mění pevná část z 1340 korun na kilogram na rovných 1400.

Dále tento návrh také upravuje v souladu se směrnicí pevný limit, který musí být uplatněn pro sníženou daň z lihu u pěstitelských pálenic. Tento limit nám směrnice ukládá stanovit na 30 litrů etanolu ročně na jednoho spotřebitele, což tedy v některých oblastech věru není mnoho, ale směrnice je směrnice, nic jiného nám nezbývá.

Prosím o schválení tohoto návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Petr Braný. Máte slovo, prosím.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, nejdřív bych si snad dovolil poznámku. Když jste měl to přeřeknutí, jestli to nebylo freudovské. Já tu pořád volám po tom, aby tento zákon o spotřební dani, protože tam je všechno možné, se rozdělil aspoň na dva až tři zákony, tak jsem se prvotně lekl, že už bude řešit i dluhopisové programy, a tam by se to ztratilo, pane ministře, takže velký problém by to nebyl, kdybychom to spojili.

Ale teď vážně. Vy jste zde již řekl některé důvody, proč je tisk 115 předkládán, a myslím si, že to základní, co je před námi, vyplývá z evropských požadavků, kdy jsme se zavázali, že budeme plnit normy, které jsou zde přijaty. Přesto mi dovolte, abych řekl pár poznámek k materii v některých těch segmentech, které jste uváděl. Alkohol vynechám, tomu jste se věnoval dost podrobně.

Soudím, že v oblasti zvyšování daňového zatížení tabákových výrobků zde v Poslanecké sněmovně bude víceméně širší souhlasný konsensus. Dovolím si to říct jako zpravodaj tohoto zákona už asi po dobu šesti let. Navrhované úpravy spotřební daně u tabáku a tabákových výrobků jsou jistě nesporné, a to jenom z hlediska potřeby implementovat zmíněnou evropskou směrnici. Jistě by bylo možné uvažovat o jiném časování, resp. o jiném rozložení požadovaného zvýšení této daně do roku 2014, ale na podstatě věci by to nic nezměnilo. Jenom nesdílím, já nevím, jestli to bylo nadšení, nebo to bylo jenom konstatování pana ministra, sazbu, která je navržena u doutníků a cigarillos. Vy si pamatujete, že jsem naposledy navrhoval aspoň 5 korun při úsporném balíčku Janotově a tehdejší pan ministr říkal: to se jde dobrým směrem a budeme s tím pracovat. A dneska vláda, slyšeli jste, statečně několik haléřů zvedla, takže na jednom doutníku bude pořád nižší spotřební daň než na jedné cigaretě a vykouří se... Ne vykouří se, to říkám špatně, pardon. Eviduje se na Ministerstvu financí 50 mil. doutníků ročně, takže kdybychom zvedli těch 5 korun, bylo by to zajímavé. Ty haléře - bude to tak asi vycházet stejně z hlediska výběru spotřební daně. Myslím, že tady bychom měli mít odvahu mnohem větší a podívat se za hranice, jak to dělají jinde. A to jsem dával 5 korun tu nejnižší míru, jinde je 10 až 15 korun na doutník a spočítáte si, co by to přineslo. Ale včera v noci jsme našli jiné zdroje, není třeba plašit tuto kategorii kuřáků.

Další, co je zde předkládáno, a jako sporné se ovšem můžou ukázat širší navrhované změny, totiž změny regulace předzásobení tabákovými výrobky. Já jenom volně řeknu pro ty, kteří se tím nezaobírají, byla to velmi složitá materie dospět k něčemu z hlediska předzásobení a těch sedm producentů se na něčem shodlo a zejména to respektovalo pak Ministerstvo financí a dodnes je institut předzásobení. A jak zde už padlo jméno pana dr. Šťastného, tak prostřednictvím předsedající, ten mi bude určitě rozumět jako lékař, i když expirace není přesný pojem. Kdyby cigarety měly dobu, jak dlouho můžou být ve skladech, což nemají, takže kuřáci si pokouří na čerstvých novinkách i cigaretách, které pamatují možná dva převraty, tak tohle by odpadlo. A druhý problém předzásobení je ten, kdo to vyrábí na našem území - tím vůbec nelobbuji za jednoho výrobce - tak musí šturmovat, když není předzásobení, aby tam nalepil ty kolky, a druhý nám to dovezl z daleka či z blízka. Já to nechci rozvádět, ale tato materie předzásobení ruší. Věřím, že v diskusi, která proběhne potom v rozpočtovém výboru, bude vyjasněno, proč jsme dospěli k tomu, že opět rušíme institut předzásobení. Není pro mě až tak ten argument vlády, že je tam problém úředníků z hlediska administrativní složitosti. Jak znám pana ministra, ten chce být velmi náročný na úředníky a tady mají šanci ti, kteří to zvládnou, dosáhnout platů výrazně vyšších i po snížení platových základen.

K problematice navrhovaného zrušení... Může být tedy i navrhován, není to v zákoně... Otázka spotřební daně z nafty. Jestliže se k tomu ještě vrátím, tak tam se řeší spotřební daň vázaná k naftě a je to daň u emulzní nafty, což je de facto směs nafty s vodou. Podle názoru vlády tato nafta již zevšedněla natolik, že není nutné ji daňově zvýhodňovat. Autobusy, které ji používají, vypouštějí méně emisí. Jezdí na ní např. pražský nebo ostravský dopravní podnik. Je otázkou, zda výroba a použití tohoto druhu nafty je ještě v etapě tzv. pilotního projektu, na jehož podporu byla právě kdysi zavedena tato daňová úleva, anebo zda je její rozšíření opravdu tak masivní, že již není potřeba této daňové úlevy. K tomu ovšem musím podotknout, že v tisku číslo 115 není jediného čísla a již vůbec ne nějaké seriózní rozebrání situace v této oblasti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP