(12.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Dobře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Usnesení výboru máme rozdáno pod číslem 81/1. Teď prosím pana zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Jaroslava Krupku, aby nám tuto svoji správu přednesl.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás stručně seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který projednával zmíněný tisk. Tento výbor přijal usnesení, které jste dostali rozdáno do svých lavic, označení tisk 81/1. Je to usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pod číslem 12, který reflektoval na uvedenou materii. Já bych je stručně zdůvodnil obsah toho materiálu, protože samozřejmě pro vás, kteří se tou problematikou standardně nezabýváte, může být možná ten text poněkud složitý.

Usnesení jako takové se skládá de facto ze čtyř částí, byť jsou integrovány do jednoho usnesení. V prvé části se konstatuje, že výbor souhlasí s předloženým materiálem, tzn. se sněmovním tiskem číslo 81, čili je to ten fascikl, který je na výšku zhruba 1 cm a obsahuje změny v několika desítkách zákonů. S ohledem na to, že s přípravou tohoto materiálu vyvstaly dva nové a zásadní problémy, tyto informace přišly spolu s podklady na projednávání na samotném výboru, takže byla přijata další část usnesení, která se v jedné části týká Českého statistického úřadu, kde, jednoduše řečeno, mu bude legislativně umožněno ověřovat určitá data ještě před spuštěním základního registru právě proto, aby se jemu podařilo vyčistit a správně nastavit jejich databáze. Druhá část, ta se týká přímo podnětu ze strany Ministerstva vnitra, které požádalo s ohledem na to, že dojde ke skluzu oproti původnímu záměru ke spuštění základního registru, byla by tam vypuštěna informovanost o cizincích jako takových, a proto byla legislativně napravena tato cesta do té doby, než budou spuštěny základní registry.

Čtvrtou částí je doprovodné usnesení, a tady bych jenom řekl, je to doprovodné usnesení, ale které výrazným způsobem se obrací na vládu ČR, protože v předchozí novele byla nastavena určitá povinnost, která byla uložena vládě, a to je ta, aby nastavila jakýsi technologický i časový postup pro zprovoznění základních registrů takovým způsobem, aby v řádném termínu, tj. k 1. 7. 2012, mohly být tyto systémy spuštěny, a to je obsah toho doprovodného usnesení.

Z mé strany jsem se pokusil alespoň stručně popsat obsah usnesení výboru a současně bych se přihlásil do obecné rozpravy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také, pane zpravodaji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Teď se přihlásil pan zpravodaj, jako první tedy vystoupí. Prosím.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, v této části obecné rozpravy bych navázal na úvodní slovo pana ministra. S ohledem na to, že zákony jako takové, když jsou přijímány, málokdy se jim věnuje pozornost po obsahové stránce. Většinou se jim věnuje pozornost poté, kdy mediálně jsou vytažena nějaká fakta z připravovaného zákona. Tento zákon je toho typickým příkladem.

My se tady bavíme o systému základních registrů, což věřím, je systém, který už nebude zpochybnitelný, ale samozřejmě jeho zprovoznění je nutné doprovázet se spoustou legislativních změn, a jedna z dílčích změn byla i změna v občanských průkazech. Samozřejmě to, že tento návrh zákona obsahuje 98 až 99 % technikálií, asi málokdo z vás může posuzovat, pokud není vysloveně právníkem anebo odborníkem na tuto problematiku. Nicméně to, že tam bude nebo nebude nějaký údaj, samozřejmě každý z běžných občanů, a dokonce samozřejmě z vás legislativců můžete vnímat různě.

Právě proto, že se zvedá tato diskuse, a právě proto, že je snaha primárně zachovat technický obsah tohoto zákona. tzn. že dospět k tomu, abychom přípravu základních registrů měli připravenu a mohli v ní dále pokračovat, došlo k tomu, co tady avizoval pan ministr, sešli se zástupci spolu s ministerstvem a projednala se určitá změna, tak aby se na jedné straně odstranily pro mě v některých případech neodůvodněné důvody, ale mohli bychom o tom debatovat.

Jen chci říci poslancům, kteří zde seděli v minulém volebním období, že na toto téma už proběhlo několik diskusí jak na úrovni příslušného výboru, tak tady na plénu, a v konečné fázi jsme se nakonec dohodli. A i v tom okamžiku v minulém volebním období se přistoupilo na to, že obavy, budou-li chybět některé údaje na občanských průkazech, byly eliminovány tím, že na nějakou dobu se tam vrátily. Teď svým způsobem toto stanovisko, které řekl pan ministr, bude, předpokládám, následně poté potvrzeno ústy předkladatele tohoto návrhu, bude doprovázeno i nějakým komentářem, a myslím si, že by mělo reálně vyvrátit tyto obavy.

Chci ještě doplnit, že většinu času tyto důvody byly stanoveny při kontaktu s komerčními subjekty, jako jsou banky a pojišťovny. I na této půdě paralelně probíhají jednání. Myslím si, že i pan ministr by mohl toto potvrdit a doplnit, že se připravují další schůzky, a dokonce si troufám říci, došlo k určité parametrické shodě takovým způsobem, že může dojít k podpoře tohoto zákona, aniž by bylo ublíženo na schopnosti poskytovat služby těmito orgány.

Považoval jsem za rozumné teď na začátku případné diskuse doplnit a jakoby před případnými dalšími řečníky upozornit na to, že co vypadalo na první pohled jako obrovský požár, je skutečně jen zápalnice, která kompromisním řešením, se, doufám, podařila uhasit, a jsem samozřejmě připraven i další věci nějakým způsobem okomentovat, byť nechci ubírat roli předkladatele.

Současně bych se přihlásil ještě pro informaci do podrobné rozpravy, protože předložím pozměňovací návrh, který už máte na stole, který pouze a výhradně řeší legislativně technické opravy, které byly předloženy legislativou Poslanecké sněmovně a ke které jsem se dovolil přihlásit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane zpravodaji. Do obecné rozpravy se dále hlásí pan poslanec Jeroným Tejc. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, to, co tady říkal kolega Krupka, že základní registry by neměly být zpochybňovány, to mohu podepsat a myslím, že to je důležité na sdělení, které tady dnes zaznívá. Je dobře, že základní registry mají začít fungovat, mají začít plnit onu roli, abychom všichni nemuseli stále dodávat státu stejná data, přestože stát je v různých registrech má, jen je nemá pohromadě. Určitě by se neměly opakovat situace, když někdo ztratí občanský průkaz, aby příslušný úřad na základě zákona po něm požadoval, aby doložil všechny skutečnosti včetně oddacího, rodného listu, aby osvědčil, jestli to, co už bylo jednou osvědčeno, jenom proto, že má být vydána kopie, mohl být vydán nový občanský průkaz.

Bavíme se tady o tom, jestli mají být, nebo nemají být občanské průkazy s větším nebo menším počtem údajů. Ta největší diskuse zavládla okolo rodinného stavu, zavládla okolo toho, zda má být uváděno rodné číslo a pak trvalé bydliště. Jsem přesvědčen, že dokud základní registry nebudou vyzkoušeny v praxi , dokud se neukáže, že jsou skutečně funkční a že v běžných případech, kdy nejen při úkonech mezi státním orgánem nebo orgánem veřejné moci a občanem, ale především mezi občany a mezi podnikateli toto nemůže nahradit občanské průkazy, nemá smysl, abychom zašli tak daleko, že vypustíme většinu údajů právě z občanských průkazů. Proto jsme připravili jako sociální demokraté pozměňovací návrh, o tom bude hovořit kolega Jiří Petrů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP