(11.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Kdo si ještě přeje vystoupit v obecné rozpravě? Pan poslanec Bublan.

 

Poslanec František Bublan: Jen pro pořádek, prostřednictvím předsedající k panu kolegovi Vidímovi. Já jsem tyto návrhy na výboru nepředkládal. To se jednalo jiné návrhy.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Ano. Kdo si ještě přeje vystoupit v obecné rozpravě? Pokud nikdo, obecnou rozpravu uzavírám a zahajuji rozpravu podrobnou. Do té mám šest písemných přihlášek. Jako první vystoupí paní poslankyně Jitka Chalánková.

 

Poslankyně Jitka Chalánková: Vážení paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové, dovolte, abych přednesla krátký pozměňovací návrh k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR, ke sněmovnímu tisku č. 70.

V části první, změna zákona o pobytu cizinců, v článku jedna bod 127 se navrhované znění ustanovení paragrafu 57 odst. 2 věta druhá mění tak, že na konci se tečka nahrazuje slovy "a podpis žadatele".

Přečtu odůvodnění. Jen část, máte jej rozdáno. Pozměňovací návrh doplňuje demonstrativní výčet náležitostí záznamu o provedeném pohovoru. V současnosti nejsou zákonem o pobytu cizinců upraveny náležitosti záznamu o pohovoru s žadatelem o dlouhodobé vízum, přitom právě informace zjištěné při pohovoru, pokud je s žadatelem o vízum proveden, rozhodují o udělení, resp. neudělení víza. Bez tohoto podpisu, kterým by žadatel autorizoval, potvrdil, dal svůj souhlas se správností a pravdivostí jeho obsahu, neexistuje kontrolní mechanismus, který by umožnil následnou kontrolu objektivnosti a autentičnosti záznamu ve vztahu ke skutečnému obsahu pohovoru.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, paní poslankyně. Následuje vystoupení pana poslance Viktora Paggia.

 

Poslanec Viktor Paggio: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já předkládám dva pozměňovací návrhy k novele zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR, tisk 70. Vzhledem k rozsahu je nebudu číst, máte je rozdány na stole. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Nyní pozvu k řečništi pana poslance Zdeňka Boháče. A ještě dříve, než dojde, vám oznámím, že pan ministr Dobeš se omlouvá na následujících 60 minut z jednání Sněmovny.

Pan poslanec Boháč má slovo. Prosím.

 

Poslanec Zdeněk Boháč: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi přednést návrh změny úpravy v zákoně č. 326/1999 Sb.

V části první, změna zákona o pobytu cizinců, vložit nový novelizační bod tohoto znění: X. Za § 174 se vkládá nový paragraf 174a, který včetně nadpisu zní: § 174a Přiměřenost. Při posuzování přiměřenosti dopadů rozhodnutí podle tohoto zákona správní orgán zohlední zejména závažnost nebo druh protiprávního jednání cizince, délku pobytu cizince na území, jeho věk, zdravotní stav, povahu a pevnost rodinných vztahů, ekonomické poměry, společenské a kulturní vazby navázané na území a intenzitu vazeb ke státu, jehož je cizinec státním občanem, nebo v případě, že je osobou bez státního občanství, ke státu jeho posledního trvalého bydliště.

Odůvodnění: Návrh tohoto ustanovení je předkládán v souvislosti s připomínkami Evropské komise, dále jen EK, k nesprávné transpozici článku 28 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/38/ES ze dne 29. dubna 2004, o právu občanů unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států, který se týká vyhoštění občanů EU a jejich rodinných příslušníků, přičemž před přijetím takového rozhodnutí musí být posouzeny určité skutečnosti, jako je délka pobytu cizince na území, jeho věk, zdravotní stav, povaha a pevnost rodinných vztahů, ekonomické poměry, společenské a kulturní vazby navázané na území a intenzita vazeb ke státu apod. Stávající formulaci, že "rozhodnutí o vyhoštění nelze vydat, jestliže jeho důsledkem by byl nepřiměřený zásah do soukromého nebo rodinného života cizince", považuje Evropská komise za nedostatečnou.

Zároveň předkládaný návrh odstraňuje výkladové problémy v souvislosti s čl. 6 odst. 1 směrnice Rady 2003/109/ES ze dne 25. listopadu 2003, o právním postavení státních příslušníků třetích zemí, kteří jsou dlouhodobě pobývajícími rezidenty, který se týká zamítnutí žádosti o přiznání dlouhodobě pobývajícího rezidenta z důvodu veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti. V těchto případech je třeba před vydáním rozhodnutí o zamítnutí žádosti posoudit závažnost a druh protiprávního jednání cizince proti veřejnému pořádku nebo veřejné bezpečnosti nebo nebezpečí, které od takové osoby hrozí, s přiměřeným ohledem na délku pobytu a vazby cizince na území.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane poslanče. A následuje pan poslanec Boris Šťastný.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který vám byl rozdán na lavice, a stručně obhájil jeho obsah.

V současné době existuje v rámci právě projednávaného zákona možnost, aby stát umožnil požádat cizince o předložení lékařské zprávy dokládající skutečnost, že netrpí žádnou ze závažných nemocí uvedených v příslušné vyhlášce, a žadatel o trvalý pobyt a přesně vyjmenované osoby, kterých se tato věc v zákoně týká, může být o takovou lékařskou zprávu požádán pouze v případě důvodného podezření, že takovou závažnou nemocí trpí. Vzhledem k tomu však, že existuje značně vysoké riziko spojené se skutečností, že rozpoznání takto zmíněné závažné choroby nemůže osoba, která provádí konkrétní administrativní úkon, vůbec zjistit - zjednodušeně řečeno, hovoříme o úředníkovi za přepážkou, který má rozpoznat, zda žadatel trpí například tuberkulózou, syfilidou či infekční žloutenkou, čehož skutečně není ani odborně, ani fakticky schopen - dovoluji si navrhnout změnu, která by umožnila dostat nás na roveň většiny ostatních zemí, totiž aby stát mohl určit, za prvé, seznam zemí, pro které by platila povinnost, aby každý žadatel o trvalý pobyt byl povinen předložit lékařskou zprávu, a současně aby příslušnou vyhláškou Ministerstvo zdravotnictví mohlo určit rozsah nemocí, které by takto byly vyšetřovány. Pokládám to za důležité i z hlediska současného stavu spojeného s tuberkulózou, protože jak všichni dobře víme, zrušení povinného očkování proti TBC v ČR zakládá nutnost prevence proti šíření tohoto závažného onemocnění jinými způsoby. A vzhledem k tomu, že řada migrantů pochází ze zemí, kde výskyt tuberkulózy je na velmi vysokém stupni, pokládám za nutnost, abychom měli možnost v konkrétním případě pro konkrétní země, které by byly určeny na základě výnosu vyhlášky hlavního hygienika, určit konkrétní rozsah onemocnění, proti kterým bychom se takto účinně mohli chránit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP