(11.40 hodin)
(pokračuje John)

Návrh zákona byl přidělen pouze výboru pro obranu a bezpečnost. Děkuji za jeho doporučení, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s vládním návrhem zákona souhlas. Výbor přijal pouze jeden, byť rozsáhlý pozměňovací návrh.

Rád bych z tohoto místa poděkoval poslancům tohoto výboru za důkladnost, s jakou přistupovali k projednávání návrhu zákona, a dopředu avizuji svůj souhlas. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost a vstřícnost při projednávání tohoto vládního návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 70/1. V tuto chvíli prosím paní zpravodajku poslankyni Ivanu Řápkovou, aby nám přednesla svoji zpravodajskou zprávu. Prosím.

 

Poslankyně Ivana Řápková: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, jak již tady bylo řečeno, výbor pro obranu a bezpečnost projednával tento návrh na 4. schůzi 6. října 2010 a s tímto vládním návrhem zákona souhlasil s tím, že ještě byly zapracovány změny, které jste, jak již opět bylo řečeno, obdrželi jako sněmovní tisk 70/1.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Otevírám obecnou rozpravu. Mám zde jednu přihlášku, u které se musím ujistit, zda se tento pan poslanec hlásí do rozpravy obecné, nebo podrobné, neboť to nevyznačil. Ptám se... Do podrobné, takže konstatuji, že nemám žádnou přihlášku do rozpravy obecné. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Pan poslanec Bublan. Prosím.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, tento zákon je vždycky předmětem velkých diskusí, protože se tady střetávají názory a postoje jak bezpečnostních složek, tak názory a postoje třeba zaměstnavatelů, názory a postoje zdravotních pojišťoven, a toho jsme svědky už tím, že máme velké množství pozměňovacích návrhů na svých stolech, ale také názory a postoje nevládních organizací, které se zabývají buď ochranou cizinců, nebo jejich pobytem na našem území.

Já jsem si některé pozměňovací návrhy přisvojil, to říkám otevřeně, potom se k nim přihlásím v podrobné rozpravě. Chtěl bych se zmínit jenom o některých aspektech, které se mi nezdají zrovna nejlepší v tomto návrhu zákona, který samozřejmě ze dvou třetin transponuje evropské normy, ale v jedné třetině mám někdy pocit, že jdeme dál, než bychom mohli jít.

Mně tam třeba nejvíc vadí ustanovení o tom, že pokud Česká republika zjistí, že není v zájmu republiky, aby cizinec u nás pobýval, tak je možné mu pobyt ukončit, ať už je dlouhodobý pobyt, nebo neprodloužit mu stávající pobyt. Zájem České republiky je velmi vágní pojem a nevím, co si pod tím můžeme představit. Může dojít k tomu, že potřebujeme cizince, aby zde pracoval, protože zrovna máme nedostatek stavebních dělníků, a potom ten zájem skončí, a tak ho zkrátka vyhostíme. Toho jsme byli svědky v minulých letech. Právní jistota těchto lidí je velmi malá, a pokud není stanovena předtím nějakou smlouvou nebo nějakou dohodou, tak cizinec může čekat, že si někdo vzpomene, že není v zájmu České republiky, aby zde byl, a jeho pobyt bude ukončen. Stejně tak to může být i z nějakých politických důvodů. Tady bych se potom spíš obrátil na zastupitelské úřady nebo na ty, kteří udělují vízum, aby si tento politický aspekt již dopředu zjistili a podle toho se rozhodli.

Potom mi tam také vadí otázka detenční doby. Už jsem to zde zmiňoval v prvním čtení, doba 18 měsíců, to je rok a půl, detence pro cizince, u kterého jsou nějaké nesrovnalosti třeba v dokladech, se mi zdá neúměrná. Je pravda, že 18 měsíců evropské normy povolují jako maximální hranici, ale my jsme předtím měli 6 měsíců, a tak nevidím důvod k tomu, abychom to navyšovali, protože to je skutečně rozhodnutí bez soudu a je to takové téměř vězení na dobu jednoho a půl roku.

Mám tam ještě několik takových ustanovení, která by mohla být pro cizince možná z vašeho pohledu výhodnější, ale berme v úvahu to, že jsou to lidé, kteří mnohdy hledají u nás nějaké útočiště, jsou bez prostředků, takže třeba i placení vstupních poplatků a jiné úhrady je pro ně situace docela neúnosná, tak z tohoto důvodu navrhuji, aby v určitých případech mohlo být od nich upuštěno.

Ještě bych se chtěl vyjádřit k tomu, co zde nastolila zpravodajka a také poslankyně, která navrhla určité úpravy v tomto zákoně, a to se týká vlastně převodu agendy z policejní části na část civilní. Já jsem z tohoto místa už několikrát mluvil o tom, že se tomu nebráním, že naopak v mnoha zemích Evropy tento proces je na straně civilních úřadů, respektive mnoho zemí má takzvané imigrační úřady, což je v podstatě civilní úřad, a byl bych rád, kdybychom i u nás mohli tento způsob procesu s cizinci zavést. Nicméně zdá se mi v tuto chvíli příliš rychlé a možná nedopracované udělat to, že bychom část cizinecké policie převedli pod Ministerstvo vnitra, tyto lidi zcivilnili. Je pravda, že se možná něco ušetří v rozpočtu policie, ale celkově se asi neušetří, protože ti lidé, pokud budou zcivilněni, budou pobírat nějakou výsluhu a kromě toho ještě budou pobírat plat státního úředníka, takže to asi rozpočtově vyjde nastejno. Nicméně obávám se toho, že by tento proces mohl vyvolat spoustu nedostatků a možná také fronty, tak jak jsme byli svědky těchto front v minulém období, kdy ještě celá tato záležitost nebyla dopracována. Z toho důvodu si myslím, že by bylo - bude záležet na nás, jak se k tomuto pozměňovacímu návrhu postavíme. Já osobně to ale v tuto chvíli nedoporučuji a přimlouval bych se za nějaké komplexnější řešení otázky migrace cizinců a jejich pobytu u nás.

Hlásím se do podrobné rozpravy, kde se přihlásím ke svým pozměňovacím návrhům. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Kdo se ještě dále hlásí do obecné rozpravy? Pan poslanec Vidím. Prosím.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Paní předsedající, paní a pánové, chci jenom jednou větou zareagovat na vystoupení pana kolegy Bublana. Jeho názory jsou samozřejmě zcela legitimně předkládány v rámci druhého čtení Poslanecké sněmovny. Chci pouze nás všechny upozornit, že všechny tyto návrhy zazněly v průběhu jednání výboru pro obranu a bezpečnost a všechny do jednoho byly drtivou většinou poslanců tohoto výboru zamítnuty. To jenom pro informaci nás všech.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Ano, děkuji. Kdo dále se hlásí? Pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Radek John: Jenom konkrétně. My si samozřejmě uvědomujeme, že rychlé zcivilnění je složitý proces. Proto je nastaven na Ministerstvu vnitra mechanismus každotýdenního hlášení a postupu na tomto úkolu, protože splnit ho k 1. lednu je opravdu náročné. Řešíme samozřejmě všechny připomínky typu, aby nenastaly fronty. Situace v republice byla tak, že fronty byly v Praze. My Prahu posilujeme o 80 pracovníků a ze dvou míst rozšiřujeme na čtyři místa. My si to uvědomujeme a velmi konkrétně řešíme takovéto připomínky právě proto, aby nám nenastal 1. ledna problém. Takže přestože byly projednány, my současně na Ministerstvu vnitra k tomu přijímáme konkrétní úkoly, aby k tomu nedošlo. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP