(11.10 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Jako řešení k eliminaci dopadu růstu cen z podpor obnovitelných zdrojů do cen elektřiny a navrácení se zpět do absorpčního scénáře vláda navrhuje zavést nový koncept vícezdrojového financování podpor pro obnovitelné zdroje od roku 2011, které budou představovat potřebu zmíněných 28,1 mld. korun, resp. 582 korun na megawatthodinu, přičemž tento nový koncept říká, že kromě financování podpor pro obnovitelné zdroje v roce 2011 prostřednictvím zvýšených cen elektrické energie pro domácnosti a průmysl, tedy stávající systém, bude nově do financování podpor obnovitelných zdrojů v roce 2011 zapojen též státní rozpočet, resp. kapitoly státního rozpočtu jako další zdroje financování. Pro realizaci tohoto konceptu musí být též nalezen nový zdroj příjmů pro státní rozpočet. Navrhuje se, aby to byly odvody z tržeb za dodanou fotovoltaickou elektřinu, navrhuje se, aby to byly darovací daně pro firmy vyrábějící elektřinu na jim přidělené emisní povolenky z alokace na rok 2011 a 2012, a zároveň by měl být též navýšen poplatek za vyjmutí půdy ze zemědělského půdního fondu.

Navržený nový koncept, který je podstatou této novely, říká, že příspěvek do cen elektřiny by byl nově prostřednictvím nařízení vlády stanoven např. na 370 Kč na MWh, nikoliv tedy 582 Kč na MWh, což znamená, že objem podpor pro obnovitelné zdroje na rok 2011 bude potřeba ve výši 16,4 mld. korun oproti původním 28,1 mld. korun. Zbývající část podpor ve výši 11,7 mld. korun, neboli z rozdílu mezi 28,1 mld. a 16,4 mld. korun, bude odfinancována přes státní rozpočet. A aby toto financování přes státní rozpočet nenavyšovalo deficit, navrhuje vláda zapojit tyto dodatečné zdroje: navýšení poplatků za zábor zemědělské půdy zhruba 1,7 mld. korun ročně; zavedení srážkové daně neboli odvodu z příjmu za tržby za dodanou elektřinu z fotovoltaických elektráren ve výši 26 %, a to u elektráren nad 30 kW instalovaného výkonu - to by mělo vynést zhruba 4,2 mld. korun ročně; uvalení darovací daně pro firmy vyrábějící elektřinu na jim přidělené emisní povolenky z alokace na roky 2011 a 2012 by mělo vynést 4,8 mld. korun ročně a od roku 2013 by do financování podpor obnovitelných zdrojů měly být zapojeny výnosy z prodeje emisních povolenek z alokace na roky 2013 až 2020.

Efektem takto pojatého řešení by pak bylo, že zvýšení cen elektřiny pro domácnosti by bylo maximálně ve výši 5,5 % oproti původním 12,7, zvýšení cen elektřiny pro průmysl by též bylo maximálně ve výši 5,5 % oproti původním 18,4 %; pro domácnosti a průmysl by to tak znamenalo úsporu na cenách elektrické energie ve výši 11,7 mld. korun. Na navrženém řešení tak budou participovat jak spotřebitelé elektřiny, tak vlastníci a provozovatelé fotovoltaických elektráren, stejně tak jako držitelé emisních povolenek a též státní rozpočet.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych při této příležitosti též upozornit na to, že pokud tento koncept bude Sněmovnou uznán za přínosný, bude nutné tuto novelu ve spolupráci se Sněmovnou, zejména s hospodářským výborem, v rámci druhého čtení ještě příslušně dopracovat. Pro druhé čtení, resp. pro jednání výborů bych chtěl avizovat, že předložím komplexní pozměňovací návrh, na kterém participovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí a Ministerstvo životního prostředí a který bude obsahovat tyto základní změny proti předložené novele, kterou máte nyní před sebou:

1. Vypustí ty pasáže novely, které jsou obsaženy v předchozí novele, neboť ta již byla Sněmovnou schválena.

2. Financování kompenzací distributorům a správcům sítí za vykoupenou elektřinu by bylo prováděno přes kapitolu Ministerstva průmyslu a obchodu, nikoliv přes kapitolu Všeobecná pokladní správa.

3. Nově bude do novely zapracována odvodová daň na tržby za dodanou elektřinu z fotovoltaických elektráren, a to ve výši 26 % u elektráren nad 30 kW uvedených do provozu v roce 2009 a 2010.

4. Nově bude do této novely též zapracována novela zákona o dani darovací, která bude zdaňovat držitele emisních povolenek z alokací na roky 2011 a 2012, kteří vyrábějí elektřinu pro třetí osoby, a to sazbou ve výši 32 %.

5. Nově bude též do novely zakomponována novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, která navyšuje odvody za zábory zemědělského půdního fondu.

Z těchto důvodů též vláda nenavrhuje projednat tuto novelu ve zrychleném režimu jednoho čtení. Nicméně vzhledem ke lhůtám, ve kterých musí Energetický regulační úřad vyhlásit cenový výměr na rok 2011, tj. konec listopadu letošního roku, je nezbytné, aby též nejpozději do konce listopadu roku 2010 byl tento nový koncept financování podpor obnovitelných zdrojů, resp. tato novela, v účinnosti. To mj. znamená, že bych chtěl Sněmovnu, resp. pana zpravodaje požádat o zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na maximálně pět dnů, tak aby případně příští týden mohla Sněmovna projednat tuto novelu ve druhém a třetím čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Ano, děkuji také. Upozorňuji pana zpravodaje, aby přednesl tento návrh v rozpravě. A teď ho prosím, aby se ujal své zpravodajské zprávy.

 

Poslanec Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, já určitě nepodlehnu pokušení polemizovat tady o vinících a dívat se do zpětného zrcátka nějaké minulosti, spíš bych se radši podíval tím předním oknem dopředu, protože ta polemika by mohla být dlouhá a ještě mnohem rozměrnější z hlediska institucí, které možná způsobily ten současný stav.

Určitě je potřeba ještě zopakovat jednu věc, protože pan ministr tady tak trochu tiše řekl, o co jde z hlediska výkupní ceny nebo toho odvodu nebo odvodové daně, jak tady říkal. Návrhy vládní a sociálně demokratický se liší v tom - to ještě jednou dovolte, abych zopakoval - že podle sociálně demokratického návrhu, zjednodušeně řečeno, a to mi promiňte, dostanou výrobci elektrické energie na solárních elektrárnách polovinu dnešní ceny, podle vládního návrhu dostanou o 26 % méně, než je dnes. Samozřejmě s licencí toho, že regulační úřad vydá na základě novely zákona jiné částky pro rok 2011, protože může samozřejmě dnes již snižovat na základě návratnosti, není tam žádná brzda těch minus 5 nebo minus 10 %.

Jestli mám nějakou pochybnost, tak je to pochybnost o dalších zdrojích, které jsou ve vládním návrhu navrženy, resp. v tom pozměňovacím návrhu, a to 1,7 mld. korun ze zvýšených poplatků z vyjmutí ze zemědělské půdy. Ono to samozřejmě může tak být, ale na druhou stranu si nedovedu představit - to je totiž jednorázový poplatek - že by v roce 2011 tady bylo tolik zájmu investorského v různých oblastech - to se netýká jen solární energie - na vyjmutí zemědělské půdy. Já si myslím, že tenhle zdroj nemusí platit a je to určité riziko ve vztahu k deficitu státního rozpočtu nebo ve vztahu možná ke kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu. Proto je tady ta změna z mého pohledu docela mazaná od ministra financí, že převádí fond všeobecné pokladní správy Ministerstva financí na Ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministerstvo průmyslu a obchodu bude mít povinnost těch 12 miliard poslat distributorům jako dotaci za příslušnou výkupní cenu, ale zdroje samozřejmě mohou být s otazníkem, protože ten další zdroj - emisní povolenky - ten považuji za ještě větší chiméru. Ale to nic. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP