(11.00 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To nechte na mně. Pan poslanec se mi vyloženě plete do práce. Chtěl jsem říct, že příště si to rozmyslím, než mu dám slovo. (Pobavení v sále.)
Teď budeme pokračovat v obecné rozpravě, do které se snad už nikdo nehlásí. Pokud se nikdo nehlásí, tak obecnou rozpravu můžeme ukončit. Já tady opravdu mohu potvrdit, že není návrh na vyslovení veta proti souhlasu v prvém čtení, to znamená, že bychom měli rozhodnout podle § 90 odst. 5 o pokračování tohoto návrhu. Takže Sněmovna by měla - gonguji - hlasovat o návrhu pokračovat v jednání tak, aby mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení. Takže prosím poslance, kteří o tom už chtějí začít hlasovat, aby se dostavili do jednací síně, a rozhodneme o tom, jak budeme postupovat dále a jestli se také bude hlasovat o návrhu už v prvém čtení. Můžeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo... Pardon, promiňte, já nejdřív přednesu návrh usnesení. Tohle ruším, prohlašuji to hlasování bohužel za zmatečné.
Musím vám nejdřív přednést návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 97 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento text usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 15, přihlášeno 173, pro hlasovalo 162, proti nula. Text usnesení byl přijat.
Můžeme zahájit podrobnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Pokud se nehlásí nikdo, tak mohu podrobnou rozpravu ukončit. Myslím si, že všechno bylo řečeno v závěrečných slovech, a my bychom mohli přikročit k hlasování o celém návrhu zákona.
Takže vám přečtu celý návrh zákona. - Teda ten ne, proboha! Jenom návrh usnesení. (Smích v sále.) Tak jenom návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 97, ve znění schválených úprav."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, to tento text odsouhlasit, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 16, přihlášeno 173, pro hlasovalo 162, proti žádný. Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Můžeme tedy ukončit toto projednávání, poděkovat ministrovi a zpravodaji, nicméně oni asi zůstanou na svých místech, protože otevřeme projednávání dalšího bodu a tady bych požádal paní místopředsedkyni Parkanovou, aby to učinila.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Budeme pokračovat, kolegyně a kolegové, následujícím bodem, kterým je
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře
výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (zákon o podpoře
využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 145/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl tisk 145, kterým je další novela zákona č. 180/2005 Sb., o podpoře obnovitelných zdrojů energií. Jsem si vědom toho, že každého může napadnout otázka, proč vláda navrhuje a Sněmovna má projednávat dvě novely téhož zákona tak těsně za sebou. Je tomu tak proto, neboť novela, kterou jsme projednávali a schválili v prvním čtení před chvílí, má jiný charakter a smysl než novela, kterou máme před sebou nyní. Zatímco předchozí, nyní již schválená novela má charakter koncepčně regulační a týká se budoucnosti podpor pro obnovitelné zdroje, zejména fotovoltaické elektrárny, potom tato novela se zaměřuje na aktuální problém, problém vývoje a regulace cen elektřiny v souvislosti s podporami obnovitelných zdrojů, a to již cen v roce 2011, a to na základě kroků, které učiníme nyní, v roce 2010. Tedy nyní projednávaná novela má dopad cenový, dopad do současnosti.
Nyní tedy k podstatě problému, na který tato novela reaguje. Ke konci září 2009 registroval Energetický regulační úřad 754 megawattů instalovaného výkonu ve fotovoltaických elektrárnách, což představuje více než 10 550 provozoven. Na základě předběžných výsledků analýz Energetického regulačního úřadu ke konci září 2010 lze odhadovat instalovaný výkon fotovoltaických elektráren na konci roku 2010 v úrovni 1500 megawattů s tolerancí plus minus 100 megawattů. To by znamenalo, že celková výše příspěvků na podporu obnovitelných zdrojů, resp. fotovoltaických elektráren v roce 2011 bude celkem zhruba 28,1 mld. korun oproti 9,1 mld. v roce 2010, resp. 582 korun na megawatthodinu oproti 167 korunám na megawatthodinu v roce 2010. Tato výše příspěvků by znamenala, že by muselo dojít v roce 2011 k navýšení cen elektřiny pro domácnosti o 11,5 až 12,7 % a pro průmysl o 16,5 až 18,4 %.
Z analýzy dopadů výše příspěvků ve výši nad 500 korun na megawatthodinu je zřejmé, že tato úroveň se stává v podstatě likvidační pro český průmysl. Pokud by byl příspěvek ve výši předpokládaných 582 korun na megawatthodinu v ceně elektřiny skutečně stanoven, potom dojde k fatálnímu propadu v daňových příjmech státu, neboť řada podniků by v důsledku zvýšení nákladů na elektřinu skončila ve ztrátě namísto plánovaného zisku, došlo by k okamžitému propouštění u velkých průmyslových podniků v řádu desítek tisíc zaměstnanců s následným nárokem na podporu v nezaměstnanosti a další podpory a došlo by k ukončení podnikatelských aktivit některých velkých podniků na území České republiky a případnému přesunu výroby do jiné země. Nejedná se tudíž o problém jenom příštího roku, ale problém na dvacet let.
Jak jsem již zmínil u předchozí novely, vláda pracuje se dvěma základními scénáři - absorpčním a extenzivním, mezi nimiž je hranice 10 % nárůstu cen elektřiny v roce 2011. Zároveň byl zřízen zmíněný vládní koordinační a monitorovací výbor, který má za úkol monitorovat a odhadovat vývoj cen elektřiny v roce 2011. Zmíněné dopady zvýšených cen elektřiny na průmysl, ale i na domácnosti znamenají, že zvýšení cen elektřiny v roce 2011 by bylo vyšší než 10 %, a že se tedy pohybujeme v extenzivním scénáři. Proto vláda musela zasáhnout tak, abychom se v oblasti cen elektřiny pro rok 2011 navrátili do scénáře absorpčního, tedy pod 10procentní navýšení cen elektřiny.***