(10.50 hodin)
(pokračuje Dobeš)

Jak jistě víte, moje předchůdkyně, a za to jí patří velký dík, vypsala z těch měkkých peněz evropských šablony pro základní školy. Velmi dobrá věc, nebyrokratická, rychlá, jak dostat účelně peníze z operačního programu konkurenceschopnost do škol. Když jsem nastoupil, zhruba za týden jsem měl na stole žádosti od základních škol za 1 miliardu 100 milionů. To znamená - jsme někdy v polovině července. Miliarda a sto milionů. Jsou to peníze rychlé, nebyrokratické. Já jsem si 20. září u nového vrchního ředitele udělal konečně audit. Dostal jsem skutečná čísla, ne ta, která jsem zhruba měsíc dostával.

A tady položím kvíz. Pane profesore, kolik myslíte, že školy z 1,1 mld. dostaly těch peněz na účet? To jenom tak. Já jsem tuto otázku položil novinářům. Skeptici říkali: 20 milionů, optimisté říkali 250 milionů. A já jsem 20. 9. zjistil skutečný stav, já jsem do té doby dostával čísla poměrně taková zajímavá. A 20. 9. od nového vrchního ředitele jsem dostal informaci, že z miliardy a sto milionů základní školy mají na účtu 900 tisíc. Jedna jediná šablona byla proplacena. A to shodou okolností ta, u které jsem to jel osobně předat jako šek, jako první základní škole. Byla to Základní škola Petříka v Kladně. Jenom díky tomu, že paní náměstkyně Bartoňová si řekla: Pro jistotu, aby ten ministr, když tam jede s šekem, aby tam ty peníze došly, a tak strašně dupala na čtvrtou sekci, aby tam peníze přišly.

Takže to je podstata problému čerpání evropských peněz. Je to dlouhé, je to byrokratické a věci se vůbec neposouvají.

Konkrétní čísla vám teď řeknu. Od nástupu nového vrchního ředitele se denně potvrzuje a proplácí 50 šablon denně. Rovná se to 50 milionům. Je to poměrně dobře dokladovatelné. To znamená každý den základním školám přitéká 50 milionů.

VaVpI je trošičku komplikovanější, to je náročnější projekt. Nicméně pokud se podíváte do všech operačních programů, vidíte, že dva "operáky" Ministerstva školství se choulí na dvou posledních místech. Ale to by nebylo tak špatné. Tam je potřeba vidět tu dynamiku a tu změnu. A já jsem za ty dva měsíce neviděl ani milimetr, ani desetinku procenta změny.

Kdyby bývalý vrchní ředitel tu miliardu poslal do škol tak, jak to jde, velmi rychle, 50 mil. denně, tak mu čerpání stouplo zhruba o 1,5 %. My tam máme 0,3 %. A to je od mého nástupu až do teď. Tolik ta věc.

Já jsem člověk, dovedu si představit, že dělám chyby. Bezpochyby jich dělám hodně. Ale jednu věc nedělám. Jestliže identifikuji problém, nedokážu říci: Nebudu ho řešit. Já jsem mohl velmi alibisticky, skutečně jsem mohl půl roku dělat, že nic nevidím, a nechat to být. Ono by to nějak plynulo, z 0,3 % by bylo 0,4 %. Pak by ale bylo zle. A já jsem vzal odpovědnost od svého začátku, co jsem nastoupil na ministerstvo, i za čtvrtou sekci. Teď jsem tu zodpovědnost podtrhl a udělal jsem tento krok. Jsem přesvědčen, že je správný. A věřím, pane profesore, že v těch číslech, jak budou procenta narůstat, vás přesvědčím. Rozumím ale tomu znepokojení.

Jenom pro vaši informaci. Ve středu, tedy včera, tady byla pravidelná půlroční kontrola z Bruselu, takže jsme o těchto věcech diskutovali. Nastavili jsme si čas dvou měsíců. Řekli jsme si, že do té doby to dokážeme změnit o x procent. Takže kontrola přijede v prosinci. Já vnímám, že Brusel je výrazně klidnější než Česká republika. Ale rozumím tomu.

Odložené školné. Když jste se zaštiťoval... Tu úplně první věc vezmu na závěr, ta je spíš vysvětlující, mezi námi. Když jste se zaštiťoval rektory a radou, tak v odloženém školném musím říci, že co se týče odloženého školného, mnohem radikálnější jsou přesně ti rektoři a je ta rada. Oni říkají: Nedělejte odložené školné, dejte peníze napřímo. Studenti to ustojí, zvládnou to a pojďme do toho. Takže - naopak. Já tady hájím sociálně citlivé odložené školné proti České konferenci rektorů, ale i proti rozhodnutí té rady.

A to první - to je možná víceméně nedorozumění v mé odpovědi. A souhlasím s tím, že je to tak vnímáno. Když jsem ale nastoupil, zachoval jsem kontinuitu své předchůdkyně, to znamená mám poradní orgán, tu Radu pro reformu vysokoškolského vzdělávání. Je to ta R2V2, kterou řídí pan profesor Haňka. Toho si velmi vážím a jsem rád, že rada pokračuje. Jenom tak, shodou okolností, kdybyste měl zítra odpoledne čas, zvu vás ve dvě hodiny, jak skončí Poslanecká sněmovna, rád vás vezmu jako hosta na jednání rady. Tak tolik.

Vedle toho ještě moje předchůdkyně nastavila projektovou skupinu pro reformu terciárního školství, v jejímž čele stojí pan doktor Fischer, pan profesor Matějů a pan doktor Münich. A tam je možná to ne dobře napsané vyjádření odpovědi. Souhlasím s vámi. Přiznám se, když jsem nastoupil, den nato vy jste mně psal tu interpelaci. Berte to spíš jako nezkušenost.

Já jsem v odpovědi chtěl říci, že rada s touto projektovou reformní skupinou se shoduje téměř ve všem až na ten bod normativního financování soukromých vysokých škol. A píšu tam: pokud by a takovéhle. V tomto duchu je to psané. Souhlasím s vámi, že kdyby byl teď ministrem školství David Copperfield, nedokázal by to. A v tom máte naprosto pravdu. Já jsem v situaci, kdy v rozpočtu napříč škrtám 10 %. To je realita.

Z druhé strany - nejčerstvější zpráva ze včerejší noci je, a za to patří dík spíše předsedovi Rady pro vědu a výzkum panu premiéru Nečasovi, že se rozpočet vysokých škol na vědu a výzkum posílil o 300 mil. To je nejčerstvější zpráva o podpoře vysokých škol.

Když jsem jednal s rektory a s Radou vysokých škol, říkám jednu věc. Ano, je tam minus 2,3 mld., minus 10 %. Já jsem připraven vám pomoci a připravuji na to mechanismy tak, abych školám, které přistoupí na pokračování - a já bych řekl mnohem dramatičtější pokračování - reformy, pomohl. Jsem připraven jim hodit lana. Rektorům jsem to odkryl trošku více. Já se přiznám, že tady to budu mít v obecné podobě. Není možné úplně ten projekt představit. Mimo jiné o něm jednáme. Jednali jsme se zástupci Bruselu, jak přesměrovat některé peníze. Jsem připraven těm školám, vysokým školám, včetně pražských vysokých škol, pomoci tak, aby kritický rok 2011 překlenuly. Ale podmínkou je zásadní reforma vysokých škol. Abychom mohli slušněji financovat rok 2012, musí dojít - a to si musíme říci poměrně jasně a já věřím, že tady mezi námi není, pane profesore, asi nesoulad - musí dojít k redukci sítě vysokých škol, a to k redukci na základě kvality. Já hodlám překlápět poměr mezi financováním kvantita-kvalita výrazněji ve prospěch kvality. A tam naprosto kopíruji radu pana profesora Haňky. Ne radu jako že mně radil, ale radu jako ten orgán. A současně je to v souladu s programovým prohlášením vlády.

V tuto chvíli tolik za mě.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Ano. Děkuji pěkně. A je to přesně ta chvíle, kdy jsem vás v každém případě chtěla oslovit, jelikož je za dvě minuty 11 hodin. V 11 hodin podle našeho zákona, jednacího řádu, končí projednávání písemných interpelací a je svolána mimořádná schůze.

Já tedy v tuto chvíli musím přerušit rozpravu k tomuto bodu. Přerušuji tuto schůzi a vyhlašuji 10minutovou přestávku na technické zabezpečení toho, aby mohla začít schůze mimořádná. Děkuji.

 

(Schůze přerušena v 10.59 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP