(15.50 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane předsedo, ale ještě otevírám rozpravu k tomuto bodu. Zeptám se, zda se do ní někdo hlásí. Neregistruji žádnou přihlášku. Končím rozpravu. Budeme tedy hlasovat o předloženém návrhu usnesení.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 10. Táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení tak, jak nás s ním seznámil předseda volební komise. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 10, přítomno 198, pro 190, proti nikdo. Návrh usnesení byl schválen.
Je před námi ještě jedna věc, a to v souladu s § 54 odst. 3 našeho jednacího řádu nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů na tuto naši první schůzi. Navrhuji, abychom jimi určili paní poslankyni Kateřinu Konečnou a pana poslance Františka Laudáta. Má někdo, prosím, jiný návrh? Nemá. Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu na ověřovatele této schůze.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 11. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 11, přítomno 199, pro 190, proti nikdo. Konstatuji, že ověřovateli naší ustavující schůze jsme určili paní poslankyni Kateřinu Konečnou a pana poslance Františka Laudáta.
Dostáváme se k dalšímu bodu. Tímto bodem je
14.
Návrh na zřízení výborů Poslanecké sněmovny
Poslanecká sněmovna na základě § 32 jednacího řádu musí zřídit mandátový a imunitní výbor, petiční výbor, rozpočtový výbor, kontrolní výbor, organizační výbor, volební výbor, výbor pro evropské záležitosti a poté další výbory, na nichž se usnese.
Připomínám, že mandátový a imunitní výbor jsme již zřídili, a také dovolte, abych vám připomněla, které výbory pracovaly v minulém volebním období. Byl to výbor hospodářský, ústavněprávní, pro obranu, pro bezpečnost, pro sociální politiku, pro zdravotnictví, pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pro životní prostředí, výbor zahraniční a výbor zemědělský.
Nyní vás poprosím o vaše návrhy. Otevírám tedy rozpravu. Prosím, kdo se do ní hlásí? Pan poslanec Vidím má slovo.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážená paní předsedkyně, vládo, paní a pánové, zmiňovala jste výbory, které jsou nezbytné zřídit ze zákona, tedy kontrolní a petiční. Zde si dovolím pouze upozornit, že existuje shoda napříč politickými stranami zastoupenými v této Poslanecké sněmovně, že tyto dva výbory budou sloučeny.
Vzhledem k tomu, že tomu brání zákonná překážka, neboť jsou uvedeny právě pod těmito názvy v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, chci pouze upozornit, že ona shoda mezi politickými stranami spočívá v tom, že oba tyto výbory budou mít shodný počet poslanců a budou personálně unijní, tedy že oni poslanci zvolení do kontrolního výboru budou současně poslanci ve výboru petičním, s tím, že v nejbližší možné době dojde i k té zákonné úpravě, abychom udělali výbor kontrolní a petiční.
Tolik tedy k těmto dvěma.
Dále si dovolím navrhnout, aby Poslanecká sněmovna pro toto volební období zřídila výbory: hospodářský výbor, ústavněprávní výbor, výbor pro obranu a bezpečnost, výbor pro sociální politiku, výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, výbor pro zdravotnictví, výbor pro životní prostředí, zahraniční výbor a zemědělský výbor.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byly návrhy pana poslance Jana Vidíma. Zeptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Paní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová má slovo. Poté bude ještě hovořit pan poslanec Jan Vidím. Prosím, paní kolegyně.
Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte mi, abych krátce zareagovala na návrh, který nepochybně jménem vznikající vládní koalice předložil pan poslanec Vidím. Rozumím tomu, že v boji vítěz - a v tomto případě pod vlajkou demokracie a nové politické kultury - se věnuje poměrně často plenění dobytých území, ale přestože je zřejmé, že pokud si to vládní koalice přeje, tak to prohlasuje, tak mi svědomí nedá, abych vás neupozornila na problém, který tady pan poslanec otevřel, a to je avizované spojení výboru petičního a výboru kontrolního.
Jak zde bylo řečeno, jsou to oba výbory, které musíme zřídit na základě zákona o jednacím řádu. Samozřejmě, ano, koalice může měnit zákony, někteří zástupci koalice dokonce chtěli už na ustavující schůzi Sněmovny měnit zákony, ba i ústavní. Je to všechno samozřejmě možné, ale já bych si dovolila upozornit na diferenci mezi těmito oběma výbory a na signál, který sloučením těchto výborů vyšleme veřejnosti.
Výbor petiční, který bývá, a v minulosti to měl i v názvu, nazýván též výborem pro lidská práva. Je určen ke komunikaci s širší veřejností, ať už formou petic, s nevládním sektorem, a právě pro oblast lidských práv. Dovoluji si konstatovat, že při avizovaném nezřízení ministerstva v této chvíli je tento výbor vlastně jediným podobně vysokým orgánem, který může s veřejností v oblasti lidských práv komunikovat. ***