(16.00 hodin)
(pokračuje Bebarová-Rujbrová)

Výbor kontrolní - a je to neméně důležitý výbor, rovněž zatím stanovený v zákoně - je výbor, který vzniká vyčleněním z výboru rozpočtového a jehož posláním je zejména kontrola hospodaření s majetkem státu. Projednává především kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, kontroluje účinnost přijatých nápravných opatření, projednává i návrh státního rozpočtu v některých kapitolách, věnuje se zákonu o sdružování v politických stranách.

Skutečně máte za to, že nejlepší signál, který v prvních týdnech a měsících svého působení může tato Sněmovna učinit, je ponížení oblasti ochrany lidských práv a ponížení oblasti kontroly při hospodaření s majetkem státu tím, že zřídíme jeden formální výbor takzvané třetí kategorie v počtu patnácti členů? Prosím, zamyslete se nad tím, než navrhnete příslušný zákon.

Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám. Prosím, kdo se hlásí dále do této rozpravy? Pan poslanec Vidím, poté pan kolega Bublan.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Paní předsedkyně, vládo, paní a pánové, ve svém prvním vystoupení jsem se nechtěl věnovat jednomu výboru, který také navrhnu Poslanecké sněmovně ke zřízení, který je také výborem ze zákona povinným, leč z jiného předpisu, než je zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Předtím však mi dovolte jen stručnou reakci na vystoupení mé předřečnice.

Především ona dohoda, o které jsem zde hovořil, nebyla dohodou stran vznikající vládní koalice, ale byla dohodou stran zastoupených v Poslanecké sněmovně. Tohoto projednávání se účastnili i zástupci poslaneckého klubu paní kolegyně, která tady vystoupila přede mnou, a nezazněly tam žádné výhrady vůči onomu spojení působností těchto dvou výborů. Zdůrazňuji: spojení působností. V žádném případě se nejedná o to, že by kterákoliv z těch lidskoprávních či kontrolních povinností těch dvou výborů - kontrolního a petičního - zmizela. Pouze se tyto výbory spojí pod jednu hlavičku s jedním objemem funkcionářů. O nic jiného skutečně nejde. V žádném případě nejde o zbavování se pravomocí a působnosti Poslanecké sněmovny v oblasti lidskoprávní a v oblasti kontrolní.

Nyní k mému návrhu. Podle zákona o České televizi vznikl zde na půdě Poslanecké sněmovny před deseti lety volební výbor, který má poměrně omezenou působnost, protože jeho náplní je pouze zajišťovat volbu mediálních rad. Mám tím na mysli Radu České televize a Radu Českého rozhlasu. Opět na oné poradě politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně došlo ke shodě v tom, že tento volební výbor - jeho působnost by byla rozšířena o působnosti komise pro sdělovací prostředky, která dosud zde na půdě Poslanecké sněmovny působila. Ta by zanikla a vznikl by výbor volební a mediální.

Navrhuji tedy zřízení dalšího výboru, který je částečně ze zákona, s náplní výboru volebního a přidala by se k němu působnost komise pro sdělovací prostředky, tedy zřízení volebního a mediálního výboru.

Děkuji pěkně.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Pan kolega Bublan se hlásil nyní o slovo.

 

Poslanec František Bublan: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vážená vládo, já jenom připomenu to, co se stalo v roce 2006, kdy po volbách byla situace sto na sto a došlo k rozhodnutí rozdělit výbor pro obranu a bezpečnost na dva výbory. Přiznám se, že většina z nás to vnímala jako skutečně takový trošku mocenský tah, aby ty dvě nejsilnější strany měly každá ten svůj výbor. Nicméně já musím přiznat, že jsem tomu jednomu výboru předsedal, že ta skutečnost během těch čtyř let ukázala něco jiného. Ukázala to, že oba ty výbory mají své místo na slunci a ta jejich náplň je poměrně bohatá. Nevím, kolik schůzí měl výbor pro obranu, ale zcela určitě hodně. Výbor pro bezpečnost měl asi 42 schůze a ještě čtyři podvýbory, které se také celkem slušně scházely.

Nicméně poznal jsem ještě jednu skutečnost, protože jsem jako předseda musel jezdit, a jezdil jsem tam celkem rád, na různé konference, semináře především v rámci Evropské unie. Každá ta země, která předsedala Evropské unii, pořádala tyto akce. A já jsem se tam setkával s ostatními předsedy, kolegy, právě z výborů pro vnitřní bezpečnost, nikoliv z výborů pro obranu. A určitě všichni víte, že při Evropské unii je komise, která má název komise pro justici a vnitro. A já se bojím, že tady tím opětovným sloučením skutečně nastane onen anachronismus, takový krok zpět, protože tak jak jsem to poznal v ostatních zemích, tak pouze Ruská federace má výbor tohoto znění, jinak ostatní země to nemají. A tam dochází k úplně jinému sloučení. Tam dochází k tomu, že výbor pro vnitřní věci, tedy pro vnitro, je vždycky spojen se spravedlností. A výbor pro obranu je spojen s tou oblastí pro zahraniční politiku. Je to tak logické, je to tak ve všech zemích Evropské unie. A my teď zase opět tady toto sloučíme a možná dojde k takovému kroku, který nám potom bude špatně ladit s ostatními orgány Evropské unie.

Takže já to neříkám nijak bolestínsky, že zase mi ruší nějaký výbor, ani nemám ambice aspirovat na předsedu, nicméně říkám to, aby došlo k takové určité poctivosti a spravedlnosti v tomto pohledu na tuto věc. Nebo možná je to k zamyšlení nad dalším vývojem, abychom neudělali nějaký krok, který by nás vracel někam hodně nazpět. Protože skutečně otázky vnitřní bezpečnosti jsou spojeny s otázkami justice a otázky obrany jsou spojeny se zahraniční politikou.

Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Prosím, hlásí se ještě někdo k tomuto bodu do rozpravy? Prosím, pan poslanec Jan Vidím.

 

Poslanec Jan Vidím: Paní předsedkyně, vládo, paní a pánové, omlouvám se, už vás nechci déle zdržovat, ale chtěl bych jenom pár větami reagovat na svého předřečníka. Je pravdou, že v jednotlivých státech nejenom Evropské unie, ale kdekoliv po světě struktura pracovních orgánů jednotlivých parlamentů v oblasti vnitřní a vnější bezpečnosti je velmi složitá a velmi různorodá. Je samozřejmě možný obojí model, který byl v předchozích čtyřech letech, nebo ten, který zde v České republice jsme měli v letech 1992 až 2006, tedy sloučený dříve branně bezpečnostní, později výbor pro obranu a bezpečnost, který právě v onom roce 2006 byl tedy rozdělen na dva samostatné - vnitřní a vnější bezpečnost téhle země.

Možné jsou modely oba, čili i to sloučení je věc, která je přijatelná. Ten výbor bezpochyby bude mít povinností až nad hlavu, ale je možné, aby pracoval jak v podobě rozdělené, tak v podobě sloučené. Nesmí dojít k tomu, že se zbavíme některých působností. To souhlasím s panem kolegou Bublanem. To ale opravdu není námětem onoho slučování. Tam jde prostě o to, aby se snížil počet orgánů Sněmovny. A já mám pocit, že ta cesta, která je teď navržena, tedy sloučení těchto dvou výborů do jednoho, není to úplně jednoduché řešení, ale je to řešení možné.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím o další přihlášku do rozpravy. Pokud žádná taková není, rozpravu končím a budeme hlasovat o návrhu, který zde zazněl.

Ještě vás poprosím chvilku o trpělivost a požádám pana poslance Jana Vidíma, aby nás přesně seznámil s tím, o jakém návrhu budeme tedy hlasovat.

 

Poslanec Jan Vidím: Dovolím si tedy navrhnout Poslanecké sněmovně, aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení, ve kterém zřizuje

za prvé kontrolní výbor, petiční výbor, rozpočtový výbor, organizační výbor, volební výbor - při vědomí toho, že k tomuto přidáme postupně působnost mediální komise -, výbor pro evropské záležitosti,

a za druhé tyto další výbory: hospodářský výbor, ústavněprávní výbor, výbor pro obranu a bezpečnost, výbor pro sociální politiku, výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, výbor pro zdravotnictví, výbor pro životní prostředí, zahraniční výbor a zemědělský výbor. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP