(17.10 hodin)

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já myslím, že stojí za to, abychom se u tohoto návrhu zákona na chviličku zastavili, zejména proto, protože ho předkládá pan ministr financí Janota. Pan ministr financí zde nezmínil rozpočtový dopad tohoto návrhu zákona. On je negativní v řádu několika miliard korun. Já bych rád požádal pana ministra financí, zdali by ještě v rámci obecné rozpravy toto zde mohl připomenout, neboť když jsme zde před několika týdny řešili velmi dramatickou situaci, hrozilo téměř, že náš stát zbankrotuje, museli jsme schválit balíček škrtů na výdajové straně rozpočtu, museli jsme dramaticky zvýšit daně, mimochodem jsme také zvyšovali DPH - sníženou sazbu z 9 na 10 % a základní sazbu z 19 na 20 %, a teď najednou tady máme návrh na snižování DPH.

Já vím, že to není návrh Fischerovy vlády, že to tady ještě zbylo po Topolánkově vládě, tento návrh novely daně z přidané hodnoty, ale já tomu vůbec nerozumím, protože 163 mld. deficitu příští rok není zrovna malý deficit. Shodli jsme se na tom, že uděláme všechno pro to, abychom ho minimalizovali, a teď najednou tady máme řádově několik miliard korun, o které se chystáme veřejné rozpočty připravit navzdory tomu, že jsme několik let od bankrotu, jak nás trvale ujišťují zástupci Ministerstva financí. Já tedy nevím, jestli jsme před bankrotem, nebo ne, jestli si můžeme dovolit snižovat daně, nebo ne a proč tady ještě pořád je tento návrh zákona o změně DPH a proč ho vláda nestáhla v rámci balíčku a v rámci úsporných opatření. Když jsme tady připravili matky o příspěvek, o peněžitou náhradu v mateřství a snížili jsme tyto dávky, jestliže vláda řekla, že nemá peníze na to, aby valorizovala starobní důchody v příštím roce, jestliže tatáž vláda řekla, že nechce, aby rostly platy zaměstnanců veřejného sektoru a navrhla snížení objemu platů zaměstnanců veřejného sektoru o 4 %, pak nerozumím tomu, proč tady teď projednáváme návrh zákona, který o několik miliard korun - já nevím, jestli je to 6 nebo 7 mld. korun ročně, o které přijde státní rozpočet, a my tady teď toto řešíme. Mně to trošku připadá jako luxus!

Chápu, že když někdo má finanční problémy, že si třeba rád, když už musí šetřit, jednou za čas koupí doutník a vykouří si doutník, ale nevím, jestli si to Česká republika v této situaci může dovolit. Pamatuji si dramatické tváře, dramatické výrazy této vlády, když sem přišla s tzv. balíčkem. Určitě zde bude hodně dramatických prohlášení zítra, až budeme debatovat v prvním čtení o návrhu zákona o státním rozpočtu, a určitě budeme přesvědčováni, že je potřeba udělat všechno pro to, aby se nedejbože nezvýšil schodek státního rozpočtu, a teď tady s lehkostí bez nějakého vzrušení probíráme návrh zákona, který sníží daňové příjmy státu o několik miliard korun. A to se nedotkne jenom státního rozpočtu, ale dotkne se těch, kdo mají sdílené daně, takže se to samozřejmě dotkne také krajských rozpočtů, které mají svůj podíl na příjmech z DPH.

Já nevím, jestli potenciální přínosy tohoto návrhu zákona, tedy že bude možná někde levnější guláš, možná někde si někdo dá levněji biftek v restauraci, bude znamenat, že to kompenzuje velký výpadek příjmů veřejných rozpočtů. A mě by zajímalo, kolik je to na dluhové službě. Jestliže jsme tady byli strašeni tím, že když nesebereme matkám na mateřské jednu miliardu korun, tak se nám dramaticky zvýší dluhová služba, a teď tady snižujeme DPH v restauracích a je to bez problémů, žádné náklady na dluh to nemá, Českou republiku to zřejmě nezadluží, nepřiblíží nás to k bankrotu, pak já nevím, jestli jsem ve stejné Poslanecké sněmovně, jestli to tady předkládá stejný ministr financí, který tady hovořil předtím. Samozřejmě bych také byl radši, kdybychom měli nižší DPH, byl bych radši, kdyby snížená sazba byla 5 % a ne 10 %, byl bych rád, kdyby základní sazba byla 19 a ne 20.

Další poznámka se týká určité schizofrenie, která zde panuje, pokud jde o různé výjimky. Zdá se, že jsme již pochopili, že v rámci EU se nehraje na jednu sazbu DPH, že většina zemí má dvě nebo tři sazby a že většina zemí si úporně hájí všechny možné výjimky v rámci DPH. Já jsem to vnímal tak, že minulá vláda, bývalý ministr financí Kalousek, současný ministr financí Janota bojují za zjednodušení daňového systému a jsou proti tomu, aby se uplatňovaly výjimky v rámci daňového systému. Hovoří se o tom, že by se měl předložit nový zákon o dani z příjmů, kde už žádné výjimky pokud možno nebudou a který bude jednodušší. A teď tady zase naráz máme jakési návrhy na výjimky, na to, aby se u určitého zboží či služeb základní sazba snižovala směrem dolů. Pro stát to samozřejmě nebude levná záležitost. Čili to je věc, kterou bychom také měli posoudit, zdali tento návrh je v souladu s trendem, který je obecně deklarován, že se daně budou zjednodušovat, výjimky se budou odbourávat, anebo jestli je to s tímto trendem v rozporu.

Pan ministr financí ve svém úvodním vystoupení hovořil o tom, že tento návrh zákona vychází z jednání evropských ministrů financí. On samozřejmě z něj vychází, ale pouze volně, protože nikdo České republice neuložil, aby provedla změny v DPH. Toto je naše národní rozhodnutí, toto je v naší kompetenci. My můžeme pouze říci, že pokud se tak rozhodneme učinit, nebude to již v rozporu s jednotnou evropskou úpravou, pokud jde o daň z přidané hodnoty. Ale je to naše vlastní rozhodnutí, čili podle mého názoru odůvodňovat toto nějakou dohodou ministrů financí v rámci EU je nadbytečné, nemá to s tím nic společného. My tady sami rozhodujeme o tom, jak v této oblasti provedeme změny, či je neprovedeme.

A já nevím, jak je možné, že najednou tady je pět šest miliard, které jsou zbytné a které státní rozpočet nepotřebuje, a na druhou stranu tady máme problémy návrhu zákona o státním rozpočtu, které tady budeme zítra projednávat a kde určitě bude přesvědčováni o tom, že na platy učitelů nejsou peníze, budeme přesvědčováni o tom, že na zemědělce nejsou peníze, už vůbec nejsou peníze na důchodce, chybějí peníze na sociální služby, protože ve státním rozpočtu prostě nejsou, a tady zase vláda předkládá návrh na snižování nepřímých daní.

To jsou myslím otázky, které by nás měly napadnout, pokud tuto věc nepřejdeme automaticky. Chápu, že už je čtvrt na šest, že máme za sebou velmi dlouhé a dramatické hlasování o tak zásadní věci, jako je program této schůze Poslanecké sněmovny. Já jsem rád, že jsme se tomu velmi pečlivě dvě hodiny věnovali, ale toto je návrh zákona, který se dotkne veřejných rozpočtů v rozsahu řádově, který není vůbec malý. Debatujeme tady mnohem větší dobu o méně významných zásazích do veřejných rozpočtů a myslím si, že bychom tomuto tématu přece jenom určitý čas věnovat měli a především bychom si měli znovu potvrdit, že toto rozhodnutí je správné, že nepřichází z Marsu, že ve stávající situaci máme potvrdit to, k čemu se kdysi rozhodla Topolánkova vláda, ačkoliv zřejmě Topolánkova vláda v té době netušila, jak katastrofický vývoj veřejných rozpočtů bude v roce 2010, kam samozřejmě dopadne tato daňová změna, pokud ji Poslanecká sněmovna schválí. To jsou otázky, které si kladu a o které jsem se s vámi chtěl také podělit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Pan ministr s přednostním právem, potom pan poslanec Kalousek.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já bych chtěl říct, že toto jednání je výsledkem konsensu 27 ministrů financí. Ve všech 27 zemích EU je krize a ministři financí se naprosto jednoznačně shodli na řešení. A jednou z cest řešení této krize je právě tento způsob a tato forma řešení.

Já nepopírám, že zájmem Ministerstva financí bylo, jest a bude zjednodušování daní. Ale tady jsme u přímých daní. Ano, zjednodušme přímé daně. Nepřímé daně, tam manévrovací prostor není moc velký, protože je musíme z velké části postupně transponovat bezezbytku z pohledu sazeb a z pohledu pravidel, jak svědčily dva předchozí návrhy, aby byly kompatibilní se systémem, který platí v EU.

Co se týče návrhu na příští rok. Ano, jedna věc je globální návrh a druhou věcí jsou určitá střeva, detaily, kde můžeme mít určitý rozdílný pohled. Já si myslím, že dopad v řádu čtyř pěti miliard korun, který může tato novela přinést, já ho nepopírám, nikdy jsme ho nepopřeli, je zakomponován a je součástí úvah o rozpočtu, který budete zítra schvalovat v rámci prvního čtení.

Čili tolik na vysvětlenou a můj názor na to. Já tento návrh podporuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. A nyní vystoupí pan poslanec Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Já bych chtěl stručně reagovat na vystoupení pana předsedy rozpočtového výboru.

Za prvé, v tomto případě se nejedná o výjimky. Pan ministr již upozornil, že tady pravděpodobně došlo k nedorozumění, protože to, o čem jsme vždy hovořili při zjednodušování, byly výjimky u daně z příjmů. Tady se jedná o daň z přidané hodnoty. Ale ani v tomto případě se nejedná o výjimky. Jedná se o novelu šesté směrnice, jedná se o rozhodnutí nikoliv pouze ministrů financí, ale Evropské rady, kdy premiéři uložili ministrům financí, aby se pokusili sdělit stanovisko, jaké úpravy v DPH mohou fungovat jako protikrizové opatření. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP