(13.30 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní faktická poznámka pana poslance Radima Chytky.

 

Poslanec Radim Chytka: Nyní opravdu faktická. Opětovně zdůrazňuji, prosím vás, než budeme ve třetím čtení hlasovat, přečtěme si ten zákon o soudnictví u těch mladistvých. Já celým svým minulým vystoupením jsem se chtěl přiklonit, že ten zákon je dobrý, a protože je tak, jak je napsán, umožňuje to, co umožňuje, tak s klidným svědomím můžeme setrvat na snížené trestní odpovědnosti na čtrnáct let. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Tak to byla tato faktická poznámka. Ptám se na další přihlášky do obecné rozpravy. Pan poslance Polanský.

 

Poslanec Jiří Polanský: Jenom velice stručně k té problematice věkové hranice. Pro mě je velmi důležitý moment způsobu sdělení vzniku trestní odpovědnosti těm dětem. Já si myslím, že ten nejzákladnější moment nastává v okamžiku tak, jak to dnes platí, to znamená když opouští základní školu, dostává občanský průkaz, čili pro něj to je průkaz, že se stává už takovým polodospělým, že to je vážná věc, a zároveň se stává trestně odpovědným. Jestliže je v osmé třídě nebo v sedmé třídě, tak si myslím, že to není ten správný okamžik, že je trestně odpovědný.

Čili já to spojuji i s tímto momentem - školní docházka, občanský průkaz, a myslím, že to na sebe velmi logicky navazuje. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, děkuji vám, pane poslanče. Kdo dále se hlásí do obecné rozpravy? Nevidím žádnou přihlášku, končím tedy obecnou rozpravu.

Zahajuji rozpravu podrobnou, do ní mám dvě zatím přihlášky, první je od paní zpravodajky Bebarové-Rujbrové, poté pan kolega Přemysl Rabas.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Kolegyně a kolegové, dovolte, abych se přihlásila k písemně vypracovanému pozměňovacímu návrhu, který mění část šestou, tedy zákon o rejstříku trestů. Podotýkám, že tento návrh zpracovalo Ministerstvo spravedlnosti s ohledem na aktuální potřebu, tak jako tomu bylo i u dalších pozměňovacích návrhů. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Nyní pan kolega Přemysl Rabas.

 

Poslanec Přemysl Rabas: Dobrý den, paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který vám byl rozdán do lavic. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji též. Pan kolega Polanský, další do podrobné rozpravy.

 

Poslanec Jiří Polanský: Děkuji za slovo. Já jsem nechal rozdat také ještě dva pozměňovací návrhy na lavice. Ten jeden se týká nákladů, které jsou spojeny s výkonem trestu domácího vězení. Na tuto skutečnost se trošku pozapomnělo při tvorbě nových trestních norem. Takže já navrhuji, aby ten, komu bude uložen tento trest, se samozřejmě musel podle příslušných ustanovení trestního řádu, trestního zákona a navazujících vyhlášek, podílet i na výkonu tohoto trestu, tak jak je to např. s výkonem trestu odnětí svobody.

Druhý pozměňovací návrh je ryze technický. Vznikl proto, že Poslanecká sněmovna v nedávné době schválila ve třetím čtení sněmovní tisk 714, což byl zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech. V tomto sněmovním tisku bylo zohledněno dřívější rozhodnutí Poslanecké sněmovny v rámci schvalování trestního zákoníku snížit věkovou hranici na 14 let. Bude-li na základě sněmovního tisku 748, což je tato projednávaná materie, hranice trestní odpovědnosti opět vrácena na 15 let, je potřeba provést příslušné změny i v již dříve Poslaneckou sněmovnou schváleném zákoně, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Nyní pan kolega Chytka. I paní ministryně v podrobné rozpravě? (Ministryně Kovářová dává najevo, že vystoupí po posl. Chytkovi). Ano, takže po panu poslanci Chytkovi.

 

Poslanec Radim Chytka: Takže dámy a pánové, i já se přihlašuji k již rozdaným pozměňovacím návrhům. Jsou celkem dva, a to variantně.

Varianta jedna znamená, že se týká trestní odpovědnosti, ta zůstává, věková hranice 14 let. Co se týče možnosti zahájení sexuálního života, tam se ta hranice posouvá na 15. rok věku.

Pokud by tento pozměňovací návrh, který je v pěti bodech a vztahuje se ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu přijatému ústavněprávním výborem, neprošel, pak je zde můj pozměňovací návrh označený jako varianta dvě. Tento pozměňovací návrh v podstatě zachovává trestní odpovědnost na 14 letech a taktéž i zahájení toho pohlavního života na 14 letech, ale zároveň umožňuje, aby všechny chyby v tom trestním zákoníku, tak jak je předložil profesor Šámal na ústavněprávním výboru, byly projednány a byly schváleny.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Chytkovi. Ještě někdo prosím do podrobné rozpravy? Pokud nikdo do podrobné rozpravy... Ještě paní kolegyně Dundáčková.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní předsedající, paní předkladatelko, dámy a pánové, dovolte i mně, abych vystoupila v podrobné rozpravě, a sice s návrhem, který našel podporu i na půdě ústavněprávního výboru a který se týká právě proběhlé rozpravy nad zákonem o trestání mladistvých. Já se teď přiznám, že neumím přesně říci, jak se ten zákon přesně legislativně jmenuje, možná že mě paní zpravodajka dokáže být nápomocná.

My jsme v ústavněprávním výboru přijali usnesení, kterým jsme vyzvali vládu České republiky, aby v 60denní lhůtě ústavněprávnímu výboru předložila návrh koncepce diferenciace ústavní péče o děti právě v souvislosti se zákonem o trestání mladistvých. A zdá se mi docela účelné, abychom požádali popř. i jako Poslanecká sněmovna vládu, pokud takový návrh neexistuje, a zdá se, že v tuto chvíli neexistuje, aby jej vypracovala a aby případně příští Poslanecká sněmovna nebo možná ještě na podzim jsme se k tomuto tématu vrátili.

Jedná se totiž právě o ten spor, zda máme posouvat věkovou hranici, či zda postačí stávající znění zákona o trestání mladistvých, důsledné uplatňování opatření, které nám tento způsob trestání dětí, chcete-li, to znamená osob mladších 18 let, nabízí. Domníváme se tedy někteří, že by zcela postačilo, aby existoval adekvátní způsob, jak zacházet s jednotlivými provinilci mladšími 18 let. Jedna z takových možností je diferencovat tedy ta zařízení, do kterých jsou umísťováni, tak aby se nestávalo, že z nich unikají, že některá zařízení do kterých jsou umísťováni, je odmítají přijmout, protože to je jejich možnost, a sice proto, že se jedná o jedince, kteří jsou agresivní a kteří ohrožují ostatní chovance, kteří tam jsou umísťováni z jiných důvodů než tedy z výchovných a s výchovnými problémy tohoto typu, aby ohrožovali personál a aby měli možnost utéci. To se týká samozřejmě zejména těch, kteří se dopouštějí násilné činnosti, kteří jsou velmi agresivní, a my v tuto chvíli máme v České republice pouze jedno takové zařízení.

Tento návrh našel podporu na půdě ústavněprávního výboru a já dnes navrhuji, aby vláda České republiky připravila takovou koncepci, protože jsem přesvědčena, že v tuto chvíli neexistuje.

Přesné znění návrhu, který v tuto chvíli podávám, předložím paní zpravodajce.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pardon, paní poslankyně, já bych si chtěla upřesnit, protože jsme v podrobné rozpravě, tak abychom se nedostali do nějakého problému v rámci třetího čtení, protože tam mohou být hlasovány pouze ty návrhy, které zazní ve čtení druhém v podrobné rozpravě. Bylo by potřeba tedy v rámci této rozpravy ten návrh zcela podrobně a přesně říci.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Ano, opakuji tedy, že podávám návrh na doprovodné usnesení k novele trestního zákoníku, kterou projednáváme jako tisk 748, a znění tohoto usnesení by bylo: Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby připravila koncepci diferenciace ústavní péče o děti v souvislosti se zákonem o trestání mladistvých.***




Přihlásit/registrovat se do ISP