(11.20 hodin)
(pokračuje Jičínský)
Já přes argumentaci pana kolegy Chytky mám za to, že by bylo dobře, kdybychom tento návrh podpořili, protože umožňuje, aby ještě do doby, než nový trestní zákon nabude účinnosti, se tato věc vrátila do původního stavu, který považuji za lepší. Další argumenty by byly opakováním toho, co jsme už tady slyšeli. Takže je na Sněmovně, aby věci posoudila znovu.
Jen k tomu závazku pana kolegy Chytky, že on předloží nějakou variantu slovenského řešení. To může být hodno uznání, ale v každém případě to je něco, co je nepraktické z hlediska běhu této poslanecké periody a už by to znamenalo, že se to bude týkat úpravy nového trestního zákona, který je v účinnosti, což je samozřejmě komplikovaná záležitost. Nemůžu teď vůbec vědět, jaká bude situace po volbách, jaké budou politické priority nového parlamentu, takže to je závazek, který, jak říkám, můžeme ocenit, ale jeho splnění je věc delší budoucnosti, pokud by k tomu vůbec došlo.
Jenom připomínám také kolegům, že já jsem svého času také navrhoval, aby se u určitých trestných činů zavedla odlišná hranice trestní odpovědnosti, ovšem uznávám, že z hlediska našeho práva jako práva kontinentálního je to institut, který běžný není, který by znamenal komplikace, takže jsem od těchto návrhů ustoupil.
Já osobně doporučuji, aby Sněmovna tento návrh, který tu paní poslankyně Rujbrová představuje, podpořila.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zdeňku Jičínskému a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Grospič.
Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych také pozitivně ocenil předložený návrh novely trestního zákona, který se zabývá velice problematickou otázkou, a to je otázka snížení hranice trestní odpovědnosti v našem právním řádu. Ta věc byla bezpochyby diskutována už několikrát v minulém volebním období a stala se součástí legitimních diskusí i kolem nového trestního řádu. Chci říci, že sám osobně a ani Komunistická strana Čech a Moravy nepovažujeme nový trestní kodex, který prošel touto Poslaneckou sněmovnou, který prošel i Senátem a získal podpis prezidenta, za zákon ideální, zákon, který reaguje a řeší problematiku trestněprávní odpovědnosti v naší společnosti a který nějakým způsobem přispěje k systémové změně, která bude znamenat větší postih při páchání trestných činů a bude řešit otázku nárůstu kriminality v naší společnosti. Myslím si, že zcela nedávno otázky, které jsou spojeny třeba s nárůstem neofašistického hnutí, jasně ukazují, že tento trestní zákon, až nabude účinnosti, nebude schopen postihnout nárůst tohoto pravicového extremismu a bude možná zrovna tak bezzubý, jako bude v otázce snížení trestní hranice odpovědnosti u nezletilých z 15 na 14 let.
Tento návrh byl diskutován velice široce i na půdě ústavněprávního výboru. Rozumím kolegovi Radimu Chytkovi, protože s ním byl spojen tento návrh do velké míry, ale chtěl bych říci, že nesouhlasím s tím, co třeba zaznívá i v důvodové zprávě vlády, která odmítla tento návrh, a kde říká, že je přesvědčena, že tak zásadní otázka, jakou je stanovení výše věku pro trestní odpovědnost, která se netýká jen trestněprávních předpisů, musí být řešena se znalostí názorů odborníků, statistických údajů a rovněž zahraničních právních úprav a že tyto předpoklady předložený návrh zákona, myslím teď poslanecký návrh zákona, který projednáváme, nesplňuje. Zrovna ty samé argumenty vláda a její zástupci přednášeli na ústavněprávním výboru v opačném gardu, když tam padl návrh na snížení trestní hranice odpovědnosti, a rovněž tam byly vyjádřeny i pochyby o tom, zda náš právní řád a celý systém justice je připraven na takovýto krok a zda bude schopen v dostatečné míře i za předpokladu, že by nedošlo - tehdy ještě se nezvažovalo - ke zkrácení volebního období Poslanecké sněmovny, reagovat na snížení trestní hranice odpovědnosti z 15 na 14 let.
Nyní jsme v situaci, kdy Poslaneckou sněmovnu s největší pravděpodobností čekají předčasné volby. Domnívám se, že systém není připraven a nebude schopen dostatečně včas reagovat na to, aby tak, jak nabude účinnosti nový trestní zákon, mohl být doplněn celou řadou potřebných legislativních i administrativních opatření, aby byl schopen přijmout tuto změnu k snížení hranice trestní odpovědnosti. A navíc se domnívám, že věcně není ani správné, aby právě bez znalosti argumentů, bez porovnání s jinými právními řády takto jednoznačně v rámci poslaneckých návrhů, byť je legitimní je přednášet, došlo k snížení této hranice trestní odpovědnosti.
V této souvislosti se i domnívám, že to je v rozporu s úmluvou základní listiny lidských práv, že není řešením nárůstu kriminality i mladistvých a nezletilých snižování trestní hranice odpovědnosti. Mohli bychom v této otázce postupovat neustále dále a dále a reagovat tzv. na poptávku společnosti, aniž bychom řešili základní otázku prevence, otázku výchovy a úlohy rodiny, školy a jiných vzdělávacích institucí v této souvislosti. Aniž bychom se zabývali i třeba hospodářskou a sociální podstatou toho, proč narůstá kriminalita nezletilých. V této souvislosti si myslím, že návrh, který přednesla paní poslankyně Rujbrová a Konečná, je legitimní, je správný, reaguje i na nečinnost Ministerstva spravedlnosti, které přislíbilo, že neprodleně předloží vládní novelu, která se tímto stavem bude zabývat a narovná tento stav zpátky na hranici 15 let základu trestní odpovědnosti, a přikláním se rovněž k urychlené podpoře projednávání tohoto návrhu zákona i ke zkrácení lhůt pro jeho projednání.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Grospičovi. Nyní vystoupí pan poslanec Vondruška.
Poslanec Josef Vondruška: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, údajně statistiky ukazují, že dětská kriminalita klesá. Já samozřejmě jako mnoho z nás ostatních víme, že již několik desítek let tíží společnost problém spočívající v tom, že práva pachatelů trestných činů jsou stavěna a tím lépe i zabezpečována nad práva jejich obětí. Přitom jsou však zjišťovány čtyři trvalé trendy v páchání trestné činnosti již od 70. let. Jedná se o zvyšující se brutalitu, organizovanost, snižující se věk a od 80. let i podíl drog při páchání trestné činnosti.
Zprávy o snižujícím se počtu trestných činů spáchaných mladistvými pachateli v posledních letech jsou jen bajky vycházející z hrátek se statistikou. Jedná se o starý trik, používaný různě dříve. Neúspěšnost například boje se zvyšující se dopravní nehodovostí byla potlačena alespoň na papíře tím, že jako oběti dopravní nehody byly evidovány pouze ty osoby, které zemřely na následky dopravní nehody pouze do určitého časového období od momentu, kdy se stala. Pokud někdo dokázal přežít tuto hranici, byl již pouze obětí úrazu. Podobně lze postupovat i při trestné činnosti dětí. Stačí změnit hranici mezi přestupkem a trestným činem, např. v majetkové oblasti z částky dvou tisíc na pět tisíc korun, a počet spáchaných trestných činů hned výrazně klesne.***