(15.20 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana premiéra, aby reagoval i na toto doplnění.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Pane poslanče, vzhledem k tomu, že KSČM mnohokrát prohlásila, že se nehlásí k excesům své předchůdkyně například v 50. letech, tak nevím, proč jste si bral mé vystoupení tak osobně. Myslím, že je celkem lhostejné, jestli ten extremismus vzniká z třídní nenávisti, rasové nenávisti, náboženské nenávisti nebo z jiného typu xenofobie, protože u všech těchto extremistických ideologií to nakonec končí hromadnými hroby. Takže v tomto smyslu já vidím ten rozdíl možná v původu, v kořenech, nikoli ve výsledku.

Jinak samozřejmě beru velmi vážně všechny projevy extremismu u nás. Speciálně neonacismus - to jste správně poznamenal - začíná získávat v některých lokalitách živnou půdu a já vás ubezpečuji, že ho nejenom budeme sledovat, ale budeme proti němu postupovat velmi důrazně.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Požádám nyní pana poslance Bohuslava Sobotku, aby přednesl svou interpelaci.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Dobrý den, pane premiére. Já bych se rád zeptal na jednu jedinou věc. Jaký je vlastně skutečný důvod toho, proč vláda uprostřed nejhlubší finanční a hospodářské krize, která potkala Evropu za posledních třicet, možná čtyřicet a možná i více let, prodává významný strategický podnik, jakým je letiště Praha. Vždyť přece i vám musí být jasné, že uprostřed této finanční krize klesá hodnota veškerých aktiv. I vám musí být jasné, že v této finanční krizi klesají zisky tohoto podniku. I vám musí být jasné, že potenciální investoři budou velmi obtížně dávat dohromady potřebné finanční prostředky, aby mohli letiště koupit. I vám přece musí být jasné, že v této finanční krizi se prudce sníží počet solventních zájemců, kteří by mohli předložit solidní nabídku na odkoupení státního podílu.

Já myslím, že tady není vůbec žádný důvod, proč by vláda měla spěchat s prodejem této strategické firmy, a rád bych vás, pane premiére, požádal, abyste mi alespoň jeden racionální důvod uvedl, proč právě teď, uprostřed závažné finanční a hospodářské krize, vy s tímto prodejem tak spěcháte.

A ještě jedna otázka na doplnění. Myslím, že by bylo samozřejmě dobré, pokud se vláda rozhodla letiště prodat - já si myslím, že je to špatný nápad, že by takové letiště mělo zůstat ve vlastnictví státu, koneckonců většina zemí Evropské unie si ponechala strategická velká letiště ve státních rukou - jestliže vy jste se rozhodli letiště prodat, tak by samozřejmě bylo dobré, aby cena byla maximální. Já se chci zeptat, jestli tedy platí ona podmínka, že neprodáte letiště, pokud se nabídka bude pohybovat pod 100 mld. Kč, jak vláda avizovala na samém počátku privatizačního procesu, jestli skutečně s tímto máme počítat, že neprodáte letiště pod cenou.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére, můžete odpovědět.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Pane poslanče, o svých geniálních schopnostech ekonoma jste přesvědčil již dopoledne. Já bych chtěl mít vaši jistotu při tvrzení, co je správná cena, a dokonce bych chtěl vědět stejně jako vy, že těch nabízejících bude méně, že nabídky budou nižší a podobné bludy, které jste právě vyslovil. Já nemám odvahu říkat takto jednoznačné soudy v situaci, kdy samozřejmě všechny banky a finanční instituce na světě netrpí dnes nedostatkem likvidity, nebo některé z nich, a není jich málo. Trpí spíše nedostatkem příležitostí, kam tu volnou likviditu alokovat. Já vás ubezpečuji, že to, jestli ta cena správná bude, či nebude akceptovatelná pro vládu, se rozhodne teprve potom, až se otevřou obálky, k čemuž ještě nedošlo.

Vláda rozhodla o privatizaci svým usnesením 30. května 2007 na základě programových cílů vlády, a to byly cíle připravit a pokud možno zrealizovat privatizaci ČSA, Letiště Praha, cíl 0511, transformovat Letiště Praha na akciovou společnost s možností vstupu strategického partnera, a cíl 0512, stabilizovat České aerolinie a připravit podmínky pro prodej zbývajícího státního podílu. Vzhledem k tomu, že mám pocit, že jste prosadili speciální bod schůze, který se bude tímto přímo zabývat, tak nebudu vykládat další detaily, protože to pokládám v této chvíli za nadbytečné, a řeknu jenom jednu věc, proč si myslím, že nemá cenu ten proces přerušit.

Není pravda, že vláda se teď rozhodla privatizovat, a není pravda, že ten proces jakkoli urychluje. Ten proces na rozdíl od privatizací, které si pamatuji z období vašich vlád, probíhá nadmíru standardně, jsou tam splněny všechny lhůty a všechny parametry jak deetatizace, to znamená vytvoření akciové společnosti, tak samozřejmě privatizace včetně všech postupů, které jsou v této zemi a v Evropě standardní. Zdaleka není rozhodnuto, jakým způsobem se bude privatizovat. Nyní jsme ve výběru konzultanta a o tom, jestli vůbec privatizace proběhne, rozhodne vláda na svém dalším zasedání, až bude mít tyto podmínky v ruce. Potom samozřejmě bude rozhodnuto o způsobu privatizace, o tom, jaké budou podmínky privatizace, vstupní, bezpečnostní a jiné, a já si myslím, že vstupovat do tohoto procesu znamená z vaší strany ohrožení toho procesu a jeho transparentnosti a případné ohrožení ceny umělým snižováním celé této transakce, a to se týká nejenom letiště, ale i ČSA, které za vaší vlády se vlastně dostalo do situace, kdy bylo rozhodování o privatizaci jedním ze dvou, a to druhé nechci ani naznačovat.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Sobotku.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Já myslím, pane premiére, že vy byste neměl odvádět pozornost od tématu. Já jsem zde nehovořil o ČSA, já jsem hovořil o Letišti Praha. Bylo by dobré, abyste si tuto věc nepletl.

Já konstatuji, že vy jste tady neuvedl jediný konkrétní důvod, proč se vláda rozhodla letiště prodat. Jestli touto interpelací narušuji proces privatizace letiště, tak to je to nejlepší, co mohu pro zájmy daňových poplatníků udělat, protože vy se chystáte letiště prodat pod cenou. Vy byste ho mohli samozřejmě prodat daleko lépe, kdyby vláda počkala, až skončí finanční krize, až odezní její nejhorší důsledky. Vy jste se rozhodli prodávat teď. Je to chyba a já myslím, že je v zájmu daňových poplatníků a že je rolí opozice, aby vám v tom zabránila a pokusila se udělat všechno pro to, abyste letiště za takto nevýhodných podmínek, v takto nevhodné době, s takto neujasněnými cíli a záměry nemohli prodat. Já si myslím, že to bude to nejlepší, co budeme moci jako opozice pro Českou republiku udělat, pokud vám tuto neúčelnou a špatnou privatizaci zkomplikujeme! (Potlesk části poslanců.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Že jste takto, pane předsedo, nekřičel při privatizaci Transgasu. To byl podobně strategický podnik. To, že RWE Transgas se chová, jak se chová, je spíše náhoda v tom evropském měřítku, chová se slušně, to já neříkám. Nikdo není schopen říci, jaká byla správná cena. Já vám chci říci, že strategických podniků v této zemi je mnoho a většinu z nich jste prodali vy.

K tomu, že jsme se rozhodli prodat letiště. Není pravda, že většina zemí má letiště státní. Některé mají kombinovaný vlastnický charakter, podílejí se na tom města. Já bych vám to opravdu doporučoval nastudovat.

Rozhodnutí nezastavovat ten proces je dáno jediným - nikdo dnes není schopen odhadnout, jak se budou finanční trhy chovat v této jedné k mála windows of opportunity, která v této oblasti je. Zájem, a to si znovu prověřte, v žádném případě neklesá a neklesají ani potenciální nabídky. Já chci upozornit, že my jsme nikdy nevyslovili cifru 100 miliard. To byly mediální spekulace, které nikdo z nás veřejně neřekl. Připadá mi při soutěži, kdy cena je jedním ze soutěžních kritérií, stanovovat si dopředu nějaké stropy jako naprosto nesmyslné, a vy to musíte vědět.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu premiérovi. Teď přijde naštěstí série klidnějších dotazů. Interpelace Františka Laudy ve věci předsednictví Evropské unie. Prosím pana poslance, aby zvážil tu tvrdost, jsme přece jenom ve Sněmovně. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec František Laudát: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Pane předsedající, jenom krátká poznámka. Nejsem automobilový závodník Formule 1.

Vážený pane předsedo, já bych vás chtěl interpelovat ve věci snad zatím skončené druhé, jestli se nemýlím, pokud považujeme za plynovou krizi, že dojde k zastavení dodávek, tak druhé plynové krize.

Za prvé, můžete krátce shrnout průběh této krize, možná s akcentem na informace, které lze zveřejnit a které obecně nejsou známy? Za druhé, jaký vy osobně očekáváte v této věci další vývoj? Za třetí, jak bude Evropská unie obdobným, zřejmě vysoce pravděpodobným dalším krizím čelit? Prosím o vaše odpovědi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP