(16.20 hodin)
(pokračuje Martínek)

Dneska jsou z ní bohužel jenom trosky. A ty trosky máte teď před sebou, a sice trosky ve formě rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na příští rok.

Nejenom že tento rozpočet ztratil celou řadu velmi potřebných dotačních titulů, které se osvědčily a které byly žádány, já v této chvíli nemohu souhlasit s názorem, že důvodem pro jejich zrušení je problém de minimis, protože pro celou řadu měst a obcí by i dodržení tohoto pravidla znamenalo dostatek potřebných prostředků pro to, aby stavělo dál. Zejména nájemní bydlení pro mladé začínající lidi, to znamená tzv. startovací byty. Stejně tak potom byty, které se využívaly pro sociálně slabé občany. Ten stávající systém se mohl bez jakékoliv změny na to použít. A bylo s ním také počítáno v okamžiku, kdy jsme přistupovali, opět společně se stranou KDU-ČSL, k deregulaci nájemného.

Já samozřejmě vítám prohlášení pana ministra Čunka, že chce celou záležitost řešit. A zcela určitě sociální demokracie bude podporovat jakékoliv kroky, které povedou k řešení této situace. Na druhou stranu je mi opravdu nepochopitelné, proč není schopen jeden z koaličních partnerů prosadit a ubránit ve vládě takto systematickou pomoc.

Pokud se týká vlastního rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení, musím říci, že materiál, který máte před sebou, má celou řadu velmi vážných problémů. O mnohých z nich tady hovořila moje předřečnice. Nicméně chtěl bych je připomenout.

Z tohoto návrhu, který máte před sebou, jasně vyplývá, že je to poslední rok činnosti tohoto fondu. Co s ním bude dál, je evidentní. Pokud vláda zcela zásadním způsobem nepřehodnotí vztah k tomuto fondu, pak tento fond ať tak nebo tak v příštím roce skončí, a to zcela bez náhrady. Další věc, jak jsem již říkal,struktura, která se v zásadě už omezuje pouze a jenom na rekonstrukce panelových domů, resp. na řešení otázek panelové výstavby, a to ještě v značně okleštěné formě, neboť podmínky jsou výrazně horší, než byly v minulosti.

Když si k tomu přidáme stávající ekonomickou krizi a krizi stavebnictví, která je vždycky takovým prvním lakmusovým papírkem, jak se bude vyvíjet hospodářství, čekal bych, že vláda, chce-li bojovat proti krizi, která přichází, začne krizi předcházet, to znamená začne investovat finanční prostředky - kam jinam než do výstavby infrastruktury? Před chvílí jsme zde měli Státní fond dopravní infrastruktury. To je jedna možnost. Druhá možnost se vám zde nabízí teď. To je Státní fond rozvoje bydlení.

Nic takového se bohužel ovšem nestalo. Je pro nás zcela nepochopitelné, proč si fond má půjčovat 1,5 miliardy, když potvrzuji to, co tady už bylo také řečeno, že pan ministr nám sdělil, že v zásadě ten úvěr nebude potřeba. Když ale nebude potřeba, tak proč tam je? Já si ale myslím, že potřeba zcela určitě bude, protože pokud by tam nebylo ani těch 1,5 miliardy, potom situace tohoto fondu - resp. možnosti finančního krytí jsou prakticky minimální.

Jestliže se blíží krize, a ta je tady zcela evidentně, očekával bych, že se vláda bude snažit rozhýbat především stavebnictví, protože máme-li bojovat proti krizi, musíme investovat především do infrastrukturních akcí. Ostatně Američané tímto způsobem zřejmě půjdou, protože jinak nemohu pochopit prohlášení nového prezidenta Spojených států amerických a jeho nový new deal. My zřejmě budeme čekat, až dojde k celkovému projevu finanční krize, a teprve potom se budeme snažit řešit ten důsledek. Ovšem řešení v takovém případě bude dražší, komplikovanější a méně efektivní.

Dámy a pánové, tento rozpočet má samozřejmě ještě další celou řadu vad. Je tam velká otázka, jakým způsobem se vlastně dochází k jednotlivým položkám. Já to tady nechci rozebírat. Myslím si, že jsme to dopodrobna projednali na výboru, a výsledkem toho rozboru bylo také usnesení - tudíž že výbor nepřijal usnesení, protože pro vrácení k přepracování bylo stejně poslanců jako pro schválení tohoto návrhu rozpočtu.

Myslím si, že je opravdu načase, abychom se opravdu hluboce zamysleli nad tím, co chceme v této oblasti dále dělat. Rétorika je zajímavá věc. Jestliže tvrdíme, že lidé nebudou mít na zvětšující se nájmy, ale pokud nebudeme proti tomu cokoliv dělat, potom to zůstane jenom v rétorice. A občanům této země zůstanou jenom oči pro pláč.

Určitě nejsem mezi těmi, kteří by chtěli, aby státní fond neměl na příští rok rozpočet. Nicméně bych chtěl, aby rozpočet byl kvalitní. A tento takový rozhodně není. Proto se připojuji k návrhu, který už tady byl řečen, a sice aby se vrátil tento rozpočet k přepracování. Předpokládám, že Ministerstvo pro místní rozvoj ČR by mohlo urychleně návrh znovu přepracovat a předložit ho k novému projednávání na příští schůzi Poslanecké sněmovny, jak doufám, už s jiným přístupem vlády, s eventuálními státními dotacemi, které by navýšily příjmy tohoto fondu a umožnily také řešit problémy, které nejsou fikcí, ale jsou reálné.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Prosím místopředsedu vlády, pana senátora Jiřího Čunka. Pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek: Vážená paní předsedající, poslankyně, poslanci, děkuji paní poslankyni Halíkové a panu poslanci Martínkovi za mnoho věcí, ve kterých, samozřejmě, mají pravdu.

Já jsem to ve svém vystoupení jasně řekl a přiznal jsem to a teď bych to mohl ještě možná naprosto jasněji doložit koaliční dohodou. Když se tato v roce 2006 tvořila, bylo v ní napsáno, že kromě Státního fondu životního prostředí se ostatní fondy budou integrovat, protože vznik státního fondu v té době byl důsledkem tehdejší rozpočtové politiky státu, a to nemožnosti převádět z roku na rok finanční prostředky. To ale víte zřejmě všichni v této Poslanecké sněmovně. A to byl ten důvod tehdejšího vzniku fondu. Nicméně dnes já tvrdím, že jeho zrušení by bylo chybou, a proto k tomu zrušení také nedošlo.

Faktem je, že rozpočet pro tento fond a pro rozpočet státu, který jsme schválili před chvílí, byl tvořen v době, kdy se o krizi jen vědělo. Ta krize je dnes už ale tady. A já musím přiznat a jsem přesvědčen o tom, že hrubý domácí produkt může růst v dobách těžké krize pouze injekcemi ze státního rozpočtu. A já jsem přesvědčen, že injekce, tedy investice, i do tohoto fondu jsou nevyhnutelné. Jsou nevyhnutelné také proto, že program Panel v zásadě finanční prostředky generuje. Nejenom tedy obrátkou finančních prostředků. My jsme spočítali, že na každou korunu, kterou vynaložíme například do programu Panel, získáme 13 haléřů navíc, a to v době velmi krátké, protože po nákupu materiálu se odvádí DPH atd. do státního rozpočtu v zásadě neprodleně.

Co se týká paní poslankyně Halíkové, ta říkala, že je tady problém s mým slibem - a to je to řešení, které musíme přijmout, a to opatření, které musíme přijmout s ohledem na naprosto nepřijatelné zvyšování nájmů, které nepředpokládala vláda sociální demokracie, když zákon č. 107 v roce 2006 přijímala.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP