(16.10 hodin)
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 26. schůzi 5. listopadu tohoto roku projednal sněmovní tisk 623, je to návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2009. Poté co o tomto sněmovním tisku jednal, nebylo přijato usnesení. Výbor mě zmocnil, abych jako zpravodaj seznámil Poslaneckou sněmovnu s tímto záznamem o průběhu jednání.
Já jako zpravodaj si ještě dovolím upozornit na velmi dobré hospodaření fondu, pokud se týká mzdových nákladů a vůbec nákladů na správu fondu. Ty jsou proti letošnímu roku navrhovány ve snížené podobě. Fond šetří i na mzdových prostředcích. Jedná se o úsporu v personální oblasti. Samozřejmě je to díky tomu, že plánované počty pracovníků se daří držet pořád na stejné úrovni.
Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu fondu na rok 2009 schválila.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane poslanče. Zahajuji obecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku. Je jí přihláška paní poslankyně Halíkové. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Milada Halíková: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo. Již v roce 2005 skončily transfery finančních prostředků do Státního fondu rozvoje bydlení z Fondu národního majetku, které celkově dosáhly výše 33 mld. Kč. Od té doby nebyl zajištěn vlastní příjem fondu, což je jeho největší problém. Chci připomenout, že po odečtení nenávratných výdajů zbude ke konci letošního roku část oběžných aktiv ve výši zhruba 10 mld. Kč, z toho 3 mld. Kč budou tvořit zásoby likvidních finančních prostředků a 7 mld. Kč pohledávky z poskytnutých úvěrů. Reálně tedy hrozí, že rok 2009 může být posledním rokem, kdy fond bude moci poskytnout dotační formy podpory na bydlení. Přitom je zřejmé, že tato podpora se státu vrací, a to jednak prostřednictvím daně z přidané hodnoty, daně z příjmů a zaměstnanosti.
Za zásadní lze proto považovat zajištění vlastního příjmu fondu. Pan ministr pro místní rozvoj Čunek na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, o kterém zde už dnes bylo hovořeno, 5. listopadu letošního roku uvedl, že má do vlády připravený materiál, v němž navrhuje změnu rozpočtového určení daní, kdy by fond dostával určité procento z vybrané daně z přidané hodnoty. Lze předpokládat, že bez razantního vyjádření Sněmovny, že nesouhlasí s okleštěním činnosti fondu a okleštěním prostředků pro jeho fungování, je osud takového návrhu zpečetěn. Podle pana ministra totiž část jeho kolegů ve vládě tlačí na to, aby byl fond zrušen.
V návrhu rozpočtu se objevuje podivné řešení nedostatku finančních prostředků, které jsme na výboru projednávali, a to záměr na komerční úvěr ve výši 1,5 mld. Kč. To by financování podpor neúměrně prodražilo a nahrávalo těm, kteří chtějí fond zrušit. Pan ministr Čunek na výboru říkal, že úvěr vlastně nebude čerpán, protože jde jen o účetní potřebu vyrovnat příjmy a vydání. Podle něho musí být v rozpočtu zahrnuta celá částka přiznané úrokové dotace na program Panel, přestože žadatelé každý rok dostanou jenom 1/12, protože průměrná délka splácení úvěrů v tom případě je 12 let. Považuji ale souhlas s tím, že si fond může vzít komerční úvěr, za docela nebezpečný precedens. Kromě toho by měl fond úvěr schválený a musel brát ohled na prohlášení pana ministra. Lze totiž předpokládat, že po zprávách o možném zrušení fondu zavalí na poslední chvíli obce, bytová družstva a společenství vlastníků fond žádostmi, tak aby po úvěru mohly sáhnout. Zkušenost předcházejících let, zejména 2006 a 2007, kdy po informacích o připravovaném zvýšení DPH prudce narostl počet žádostí o úvěrovou dotaci, je v tomto případě jasná.
V roce 2009 fond podle předloženého rozpočtu nepočítá s poskytováním většiny možných podpor. Prakticky se soustředí jenom na program Panel, kde máme v rozpočtu 3,5 mld. Kč a předpokládáme plnění 1,045 mld. Kč, dále úvěry mladým lidem na pořízení bytu ve výši 1,5 mld. Kč, dotace mladým lidem k úvěrům ve výši 90 milionů Kč a dotace investorům a poskytovatelům nájemního bydlení, tedy podpora sociálního bydlení jako nový nástroj, což je jistě v pořádku, ale na druhé straně v nedostatečné výši, pouze 100 milionů Kč. Zejména u posledního uvedeného nástroje zaráží jeho nízká výše, zejména po předvolebních slibech pana ministra Čunka, že bude řešit tíživý problém se zvyšováním nájemného, kdy se lidé nemají kam odstěhovat, protože jak víme, zejména malých bytů je absolutní nedostatek.
Pan ministr na jednání výboru také uvedl, že jedná s Evropskou unií, aby bylo v roce 2009 zrušeno, že výstavba nových nájemných bytů je pod pravidlem de minimis, tedy že jeden žadatel může dostat dotaci jen 200 tisíc eur ročně, za což se dá postavit zhruba 10 nových malometrážních bytů. Toto je sdělení, připomínám ještě jednou, z 5. listopadu. Výsledek k dnešnímu dni jsme neslyšeli. Jenže i tato navržená částka se zásadní podporou sociálního bydlení vlastně vůbec nepočítá.
Jak jsme už slyšeli od mého předřečníka, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj k návrhu předloženého rozpočtu nepřijal usnesení.
V podrobné rozpravě budu navrhovat, a navrhuji to už teď, abychom vzhledem ke skutečnostem, které jsem přednesla, vrátili návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2009 vládě k přepracování.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Prosím pana poslance Martínka. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radko Martínek: Děkuji mnohokrát, paní předsedající. Dámy a pánové, rozpočet Státního fondu rozvoje bydlení je opravdu žalostné čtení. Když si vezmeme, jaký je vývoj za poslední období v této chvályhodné instituci, tak to jen dokladuje, jaký je přístup stávající vlády k systému podpor bydlení v České republice.
Pro mě je zcela nepochopitelné, že jeden z koaličních partnerů této vlády, který je v současné době také v koalici se stávající vládou a byl předtím s naší vládou a který se celá léta systematicky podílel na vypracovávání bytové politiky tohoto státu, přistupuje k této otázce tímto způsobem. Myslím si, že bytová politika státu byla jedna z mála, o kterých jsme mohli říci, že byla propracovaná systematicky a komplexní.
***