(15.50 hodin)

Poslanec Zdeněk Škromach: Děkuji. Vážená paní předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, milé rebelky, rebelové a přeběhlíci, myslím si, že je docela dobré se pozastavit nad pozměňovacím návrhem paní poslankyně Jakubkové, a to možná i z jiného pohledu, než jestli bude o pár kilometrů silnice či dálnice více a jestli na železnici budou bezpečnější přejezdy, protože jedno i druhé by mělo být samozřejmostí. A je docela s podivem, kdy paní poslankyně podává návrh, když několik minut předtím s lehkým srdcem podpořila státní rozpočet, kde mohla hledat zdroje nejen pro takové drobné úpravy na železnici, ale mnohem větší zdroje. Ale podporuje rozpočet, který je a priori výrazně deficitní, a tady podává návrh, aby se zavděčila.

Možná že když hovoříme třeba o cenách dálnic, vzpomenu si, že mi říkal jeden ministr dopravy, jak tam budují přechody pro losy, pro žáby a podobně, možná že by to zlevnilo provoz, ale když jsem se ptal, proč pro losy - no kdyby přišla jednou doba ledová, tak možná že tudy nějaký los půjde.

Ale nechci to zlehčovat. Já vím, že by stavby měly být budovány v souladu s ekologií, ale to také něco stojí. Ekologie je docela drahá záležitost. Tady je potřeba také přihlížet k dalším zájmům. Tady bych upozornil na to, odkud paní poslankyně chce čerpat. Je zajímavé, že většinou krátí infrastrukturální investice na Moravě, v oblastech, kde - a já bych ji pozval, aby se přijela podívat třeba do Kroměříže, do Hulína, aby se prošla po hlavní ulici, aby si to tam užila, jak tam táhnou ty stovky a tisíce aut. Ona možná má jinou představu, že tam zasadí břízku a že už tam nepojede žádné další auto. Ale tak to, paní poslankyně, nebude. Ti lidé tam žijí. Žijí tam také ta zvířátka a další a žijí tam celkem v symbióze, ale chtějí zdravé prostředí.

A myslím si, že jestliže tady přicházíte s návrhy, které vlastně povedou k tomu, že v regionech, kde v nastávající krizi, která přichází, poroste nezaměstnanost, ona tam vždycky byla o něco vyšší právě díky té infrastrukturální nedostupnosti - jestliže chcete brát peníze z D47, která tedy už měla podle bývalého ministra dopravy stát - pak šel pěšky celou tu cestu (směje se), ale teď jsem ji projížděl, já doufám, že v blízké době bude, protože určitě cesta do Ostravy a potom nahoru do Polska je nezbytně nutná k rozvoji této části regionu, stejně jako D1 pro oblast Zlínska a Olomoucka, kde mnohde na pořádnou cestu nenarazíte. Já vím, že tady kolem Prahy to vypadá všechno daleko lépe, ale čím dále od Prahy, tím hůře. Dokonce v navigaci nejsou ani ulice apod., čím je to více na Moravu.

Jenom bych chtěl upozornit na to, že skutečně zásahy jsou významné. Chci zdůraznit, že já jsem příznivec železnice, ale očekával bych, že to bude v řádech desítek miliard, protože to je to, co může železnici pomoci i v oblasti bezpečnosti a rychlého rozvoje.

U paní poslankyně za zelené bych spíše hledal iniciativu například ve vztahu ke zlevnění jízdného, protože u všech, ať už je to pořádná železnice, ať je to pořádná dálnice nebo silnice, je to o zaměstnanosti, je to o existenci lidí, a tam, kam nevede pořádná silnice, pořádná železnice, kde není pořádná infrastruktura, prostě lidé většinou živoří, protože tam žádný investor nepřijde.

Musím bohužel s lítostí konstatovat, že tento návrh nelze podpořit, byť byl určitě myšlen v dobrém záměru, ale řešení měla paní poslankyně zvažovat při hlasování o rozpočtu a hledání zdrojů tam, v řádu daleko vyšším, než který navrhuje, a nikoliv brát peníze z už tak podfinancovaných staveb, které mají zajistit odlehčení měst na Moravě a dostupnost pro investory a hlavně zvýšit zaměstnanost. To je zásada, kterou paní poslankyně výrazně podcenila.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Přeje si ještě někdo další vystoupit v obecné rozpravě? Ano, paní poslankyně Jakubková.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, jen kratičce. Děkuji kolegům za diskusi. Čekala jsem ji, i to, že bude živější. Ostatně se s tím potýkám v průběhu celého roku. Byla bych ráda, kdyby byla pokud možno věcná, a nikoliv osobní.

Dotkla bych se tady jenom několika věcí v omezeném čase. Jedná se například teď naposledy o D47, kde já se dotýkám úseku z Bohumína ke státní hranici, kde jsou velmi nízké intenzity dopravy. Považuji za důležitější vnitrostátní spojení, kde je třeba dostavět především úseky z Lipníku nad Odrou do Bílovce a napojit tak Ostravsko na českou dálniční síť. To je ta priorizace, to je to, abychom si řekli, co je důležité, co budeme stavět příští rok a co budeme stavět za pět let. Některé stavby prostě mohou počkat a některé můžeme přehodnotit a vracet se k nim dejme tomu až za pět let.

U R11, která tady byla také zmiňována, jsou v současné době intenzity dopravy 4 až 11 tisíc vozidel za 24 hodin, a je tam navržený čtyřpruh, který vyžaduje intenzitu nejméně 42 tisíc vozidel za 24 hodin. Já se domnívám, že toto je opravdu neopodstatněný požadavek. Nic ve zlém, silnici bych tam samozřejmě viděla, ale domnívám se, že stačí dvoupruh.

A ještě bych se jenom zastavila u příspěvku pana Vojíře. Nestihla jsem ho sledovat celý, ale salámová metoda, o které hovořil, tak právě ta byla předmětem mé kritiky.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážená paní poslankyně. Končím obecnou rozpravu a přistoupíme k rozpravě podrobné. Ještě před ukončením rozpravy obecné si přeje vystoupit pan ministr.

 

Ministr dopravy ČR Aleš Řebíček Já bych jenom upřesnil a zareagoval na paní poslankyni. Samozřejmě, že když tam není silnice, tak tam intenzity žádné nejsou.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pane zpravodaji? Až v podrobné rozpravě, dobře. Zahajuji rozpravu podrobnou, do které mám dvě přihlášky, paní poslankyně Jakubkové a pana zpravodaje Sehoře. Pan zpravodaj nevyužívá svého přednostního práva a dává přednost dámě, Tedy prosím, vážená paní poslankyně Jakubková, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji vám. Já se tímto hlásím ke svého pozměňovacímu návrhu, který máte rozdaný v lavicích.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám a žádám pana kolegu Sehoře. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Sehoř: Paní předsedající, dámy a pánové, já mám v podstatě čtyři body. Jeden bod je, že máte k dispozici tisk 620/1, usnesení hospodářského výboru č. 236 z 25. listopadu 2008. Celé usnesení bych později hlasoval jedním hlasováním, pokud proti tomu nebudete mít námitky.

Já bych chtěl upozornit na to, že nám tam bohužel při přepisování vypadla jedna akce. Je to cyklostezka Hluboká-Koněšice, druhá etapa za 16,25 mil. Kč. Skutečně mohu ukázat, že v jednom usnesení je a v čistopise bohužel není. Považuji to za technickou chybu. Chtěl bych o tom hlasovat zvlášť a požádat vás, abychom tam tuto akci ještě přidali, protože tam původně byla.

Další pozměňovací návrh přejímám ze státního rozpočtu. Příjmy nemohou být 38 mld. Kč, ale jenom 36,65 mld. Kč. Příjmy tedy budou nižší a výdaje budeme muset přizpůsobit tak, aby byl rozpočet vyrovnaný. Výdaje by měly jít z běžných výdajů. Na straně 7 rozpočtu máme běžné výdaje 12,888 mld. Kč a běžné výdaje se zmenší na 11,538 mld. Kč, takže to podávám jako pozměňovací návrh.

Poslední je to, k čemu se už přihlásila paní poslankyně Jakubková, že budeme hlasovat o jejích pozměňovacích návrzích, předpokládám také jedním hlasováním, protože má vybilancované všechny pozměňovací návrhy, plusy a minusy, a nedá se to dělit postupně, mělo by se o tom hlasovat jedním hlasováním.

Takže nás čekají čtyři hlasování, potom asi závěrečné hlasování, takže pět hlasování. Děkuji. (V sále je obrovský hluk!)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP