(15.10 hodin)
(pokračuje Řebíček)

SFDI nevykazuje žádné pohledávky a závazky, které by nebyly v souladu se schváleným rozpočtem SFDI na rok 2008, a v současné době není příjemcem žádného úvěru.

Příprava a projednávání návrhu rozpočtu probíhaly i s aktivní účastí nejen příjemců, ale také za účasti zástupců Ministerstva dopravy ČR a s průběžným projednáváním s Ministerstvem financí ČR. Navržený rozpočet SFDI byl průběžně konzultován s odbornými útvary těchto ministerstev s cílem zajistit optimální podmínky pro funkčnost a rozvoj dopravní infrastruktury za situace, kdy disponibilní finanční zdroje nejsou dostatečné.

Pečlivě byly posuzovány zejména návrhy na zařazení nových akcí, s krytím stavebních nákladů právě od roku 2009. Protože ještě nejsou dokončena výběrová řízení na všechny akce a u akcí, kde probíhá pouze příprava, nebylo možné zahrnout podmínky z územního rozhodnutí a stavebního povolení, budou po schválení návrhu Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky upřesněny údaje týkající se celkových nákladů staveb podle upřesněných rozpočtů a uzavřených výběrových řízení a budou upřesněny termíny realizací ve vazbě na uzavírané smlouvy. Samotného návrhu rozpočtu na rok 2009 se tyto změny nedotknou.

Chtěl bych zde ještě upozornit na to, že jsme schválili na stránce příjmů i výdajů při státním rozpočtu 1350 milionů, snížení, takže předpokládám, že tento návrh někdo z těch 148 poslanců přednese.

Jinak doporučuji Poslanecké sněmovně, aby předložený návrh rozpočtu schválila.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Karel Sehoř, informoval nás o jednání výboru, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 620/1, a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Bude ještě podrobná rozprava, že ano?

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano, bude.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, výdajový rámec samozřejmě může zůstat 38 miliard korun, tak jak bylo řečeno, nicméně příjmy a výdaje se mění z 38 na 36,65 miliardy korun. Když k tomu připočteme financování akcí spolufinancovaných ze zdrojů z Evropské unie v hodnotě 36,389 miliardy korun a úvěry z Evropské investiční banky na pokrytí národních podílů ve výši 10,033 miliardy korun, zjistíme, že celkové možné výdaje do dopravní infrastruktury mohou dosáhnout 83,072 miliardy korun, pokud nepočítáme převody z minulého roku. Ty převody nejsou ještě přesně vyčísleny. Proti minulému roku z částky 90,9 miliardy korun je to zhruba o 7 miliard korun méně. Jde tedy o určitý pokles, kdy disponibilní finanční zdroje nejsou dostatečné. Pokles byl způsoben snížením výdajového rámce o těch 7 miliard korun plus ještě přišla ta úprava ve státním rozpočtu 1,35 miliardy korun.

Z toho důvodu došlo i k některým úpravám v termínování staveb. Jako již v minulém roce, prostředky fondu jsou rozděleny tak, že na přefinancování jsou použity zúčtovatelné dotace z Ministerstva financí, které jdou přes Ministerstvo dopravy, a na zajištění národních zdrojů u akcií operačního programu Doprava si bere úvěr Ministerstvo financí, s tím, že Státní fond dopravní infrastruktury zajišťuje jen roli tzv. finančního manažera.

Rozpočet si klade za cíl přispět k základní prioritě, a tou je dokončit výstavbu páteřní dopravní sítě v České republice. Další prioritou je dokončování rozestavěných staveb a podle možností plnit také usnesení vlády o rozvojových programech jednotlivých oblastí země. Za situace, kdy potřeby financí jsou vyšší, než je možné pokrýt výdaji z rozpočtu, Ministerstvo dopravy připravuje také výstavbu některých komunikací systémem PPP, Public Private Partnership. V minulosti připravované stavby bohužel neměly charakter spojení veřejných a soukromých peněz za rozumného rozložení rizik, ale byly zatím jen spotřebitelskými úvěry. Já doufám, že tentokrát tomu tak nebude.

Součástí návrhu je i návrh střednědobého výhledu na léta 2010 a 2011 se stejnými výdajovými rámci 38 miliard korun. To s ostatními příjmy předpokládá v roce 2010 takřka stejné příjmy i výdaje jako v roce 2009, ale o něco menší sumy v roce 2011. Detaily jsou uvedeny v přehledných tabulkách.

Velkým problémem je připravenost některých velmi důležitých staveb, ať již jde o páteřní sítě či obchvaty měst. O příčinách si můžeme povykládat někdy jindy, u nějakých jiných zákonů.

Návrh rozpočtu respektuje zákon č. 104/2000 Sb. a je předložen ve stručné a přehledné formě. Doporučuji jej tedy k přijetí. S usnesením hospodářského výboru s pozměňovacími návrhy plus s některými dalšími pozměňovacími návrhy bych vás seznámil až v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane zpravodaji. Zahajuji obecnou rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku. Je to přihláška paní poslankyně Věry Jakubkové. Vážená paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji vám. Vážené dámy, vážení pánové, předstupuji před vás stejně jako v loňském roce s výraznou kritikou rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a s pozměňovacími návrhy, jimiž se snažím napravit nejkřiklavější nedostatky tohoto rozpočtu. Předstupuji před vás, i když vím, že můj názor je v Poslanecké sněmovně menšinový, možná ojedinělý, a že se mi v průběhu roku nepovedlo podobu projednávaného rozpočtu změnit a uplatnit své připomínky u pracovníků Státního fondu dopravní infrastruktury, Ministerstva dopravy ani v hospodářském výboru, jehož jsem členkou. Nebyla jsem úspěšná, přestože mé připomínky nacházejí oporu v nálezech NKÚ a doporučeních neziskových organizací i řady odborníků. Nelze je tedy onálepkovat slovem fundamentální a shodit je ze stolu a nevěnovat jim pozornost.

Kořeny problému rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury spočívají v tom, že České republice schází kvalitní strategické plánování výstavby dopravní infrastruktury. Existující harmonogram výstavby dopravní infrastruktury nemůže plnit roli strategického dokumentu. Výrazně totiž podceňuje výši odhadovaných nákladů budoucích investic a plánované stavby v něm zařazené nejsou podloženy relevantními analýzami ani odborným konsensem. Mezi zásadní slabiny harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury patří zejména to, že zařazené stavby nejsou priorizovány podle multikriteriální analýzy, není zřejmý jejich dopravní, společenský a ekonomický přínos a vliv na životní prostředí. Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury není založen na vzájemném porovnání hlavních tahů silnic a železnic s cílem zjistit, který druh infrastruktury je třeba rozvíjet přednostně. Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury tak plní spíše roli zásobníku, který je průběžně aktualizován.

Tato praxe, která je zcela odlišná od před dvěma lety koaličně dohodnutých cílů programového prohlášení je pro mě nepřijatelná. Z vládního prohlášení se tak stává nevěrohodný dokument. A pokud z takových dokumentů vycházíme při tvorbě rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, je zřejmé, že i tento bude stižen stejnými nedostatky.

Rozpočet SFDI není sestavován podle skutečných potřeb, neboť nebyly a nejsou stanoveny priority ve financování dopravní infrastruktury. Jednotlivé stavby jsou do rozpočtu zařazovány bez ladu a skladu. Drobíme vzácné miliardy do dopravní infrastruktury na území celé republiky, stavíme kousek tu a kousek onde, nikoli podle potřebnosti, ale podle připravenosti staveb.

Na této strategii by nebylo nic špatného, kdybychom měli dostatek finančních prostředků a kdyby financované stavby byly vybírány v bezproblémových trasách a se souhlasem všech zúčastněných, to je i veřejnosti, obcí a nevládních organizací. A tak se stává, že plánujeme stavbu nepotřebných silnic s nízkými intenzitami dopravy na úkor stavby silničních obchvatů, které by řadu problémů vyřešily za mnohem nižších nákladů, a také na úkor železniční dopravy. Nejsme schopni zajistit stejný poměr investic do silniční a železniční dopravy.

Přivítala jsem usnesení vlády z loňského roku o variantním posouzení těch nejkontroverznějších staveb a o vůli financovat 90 obchvatů měst a obcí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP