(10.20 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě pan poslanec Braný. Prosím.

 

Poslanec Petr Braný: Já bych též chtěl zpřesnit, a to sešit B, položka B116 a B117. Jedná se o Velešín, čistička odpadních vod, a B117 Stachy, rekonstrukce školy, kde je to v 10 a 7 milionech, tak jenom upřesnit, že z kapitoly VPS, z položky z ukazatele stavební spoření, snížení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Kdo dále? Ptám se, jestli ještě někdo v rozpravě ve třetím čtení chce provést nějaké legislativně technické či jiné upřesnění. Pokud ne, tak můžeme rozpravu ukončit.

Přátelé, rozpravu máme za sebou a teď jsou na řadě závěrečná slova. Nejdříve se hlásí o slovo sám navrhovatel, pan ministr Kalousek. Prosím, pan ministr má prostor pro závěrečné slovo ve třetím čtení. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, čím jiným může začít rozechvělý ministr financí předkládající návrh zákona o státním rozpočtu než poděkováním za pracovní úsilí, se kterým se věnovaly jednotlivé gesční výbory návrhu zákona, kterému se samozřejmě jako hlavní garanční výbor věnoval rozpočtový výbor, i vám všem, kteří jste věnovali tomuto návrhu mimořádnou pozornost ve druhém čtení.

Ještě nikdy za celá léta existence samostatné České republiky jsme nebyli v tak nejisté situaci odhadování vývoje ekonomiky v příštím roce, v tak nejisté situaci odhadování skutečných reálných indikátorů, podle kterých se naše ekonomika bude v příštím roce vyvíjet. Tady prosím o pochopení, které jsem už mnohokrát vysvětloval, a už vás tím nechci obtěžovat, že s největší pravděpodobností indikátory, které byly specifikovány na jaře, nebudou realitou roku 2009, neboť finanční - a zdá se, že již hospodářská - krize je prostě rychlejší než legislativní proces, a nám nezbývá nic jiného, než být mimořádně flexibilní a být schopni reagovat na aktuální situaci, kterou nikdo v tuto chvíli, nikdo -

Prosím vás pěkně, kdybyste na té galerii se mohli ztišit, přestože jste vzácní hosté, tak by mě to potěšilo. (Potlesk a smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Není úplně jasné, kdo tam ruší. V každém případě prosím i galerii, aby se ztišila. Pane ministře, vy máte samozřejmě - doufám - dostatečný klid pro závěrečné slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji a omlouvám se, pane předsedající.

Jediné, co mohu za vládu slíbit, za pochopení k této situaci a k mimořádné flexibilitě, je otevřená hra. Prostě bude-li se situace měnit, budeme nuceni na to reagovat rychleji, než je jedna rozpočtová perioda, a pak je namístě, abychom Poslanecké sněmovně včas a rychle sdělili návrhy a důvody našich rozhodnutí a našich reflexí. Proto tady již dopředu říkám, že naprosto souhlasím s doprovodným usnesením navrženým předsedou rozpočtového výboru Sobotkou, aby vláda do konce ledna předložila varianty rozpočtové bilance v návaznosti na možné scénáře vývoje indikátorů.

Dovolte teď, abych se vyjádřil k jednotlivým pozměňovacím návrhům, k těm, které pokládám za zásadní, ať už v agregované, nebo v individuální formě. Prosím o pochopení, že zákon o rozpočtových pravidlech 218/2000 Sb. definuje minimální výši vládní rozpočtové rezervy, která je stanovena ve výši 0,31 % celkových výdajů, a tak, jak je stanovena ve vládním návrhu, je o 93 miliónů vyšší, než je minimální zákonný limit.

Vzhledem k tomu, že zákonem o státním rozpočtu nelze ať již přímo, nebo nepřímo novelizovat všechny ostatní zákony, které schválily obě komory Parlamentu, jsou podle mého názoru automaticky nehlasovatelné všechny pozměňovací návrhy, které snižují o více než 93 milionů výši vládní rozpočtové rezervy. Bezpochyby jsou to pozměňovací návrhy B8, B14, B63 varianta 2, B83 varianta 1. To jsou totiž pozměňovací návrhy, které mají nárok na vládní rozpočtovou rezervu větší, než je oněch 93 milionů.

Ostatní pozměňovací návrhy, jejichž jednotlivé nároky na vládní rozpočtovou rezervu jsou menší, jsou hlasovatelné, ovšem pouze do okamžiku, než z nich vyčerpáme - já tedy pevně doufám, že nevyčerpáme - oněch 93 miliónů. V okamžiku, kdy narazíme na minimální zákonnou hranici, jsou podle mého soudu - nechť rozhodne Sněmovna, samozřejmě, protože Sněmovna je suverén - nehlasovatelné, protože v takovém případě by Sněmovna porušila zákon o rozpočtových pravidlech republiky a ten zákonem o státním rozpočtu novelizovat nelze.

To je agregované vyjádření k celé řadě pozměňovacích návrhů, které bilancují zvýšení výdajů vůči vládní rozpočtové rezervě.

Dále mi dovolte, abych konstatoval, že největším pozměňovacím návrhem je návrh pana poslance Nečase, že naprosto chápu ministra práce a sociálních věcí, který při realitě výše inflace roku 2008 se snaží tuto hladinu vyrovnat pracovníkům ve státní správě, a prosím o pochopení, že ministr financí - pan místopředseda vlády mě správně opravuje, že to není ve státní správě, ale že je to v rozpočtové a příspěvkové sféře - s takovým návrhem nemůže souhlasit, ani kdyby ho loučí pálili, vzhledem k tomu, že není vyloučeno, že republika směřuje do deflačního scénáře a že v privátní sféře dojde s největší pravděpodobností k velkému zmrazování mezd právě v zájmu zaměstnanosti. Nicméně ponechávám toto rozhodnutí zcela na vůli Sněmovny a budu ho respektovat.

Dovolte mi, prosím, abych se vyjádřil ještě k jednomu pozměňovacímu návrhu, a to je pozměňovací návrh B92 pana poslance Fialy. Myslím, že hlavním motivem snad ani není navýšení jednotlivých položek, které návrh B92 posiluje. Tím hlavním motivem je zastavení projektu státní pokladna, který má být snížen o celou rozpočtovanou částku, která je vyšší než 900 milionů.

Já bych si dovolil připomenout Poslanecké sněmovně, že začátkem tohoto roku schválila - bylo mi velkou ctí, že to schválila - zákon o účetnictví, tedy první normu od roku 1990, která vytváří legislativní rámec pro to, aby účetnictví státu vykazovalo pravdivé hospodaření jak státu, tak jeho organizačních složek. To je legislativní rámec. Ten vehikl, ten nástroj, kterým dosáhneme toho, abychom v každém reálném okamžiku, nejenom správci jednotlivých kapitol, ale především vláda a Poslanecká sněmovna, viděli do státního cash flow, věděli, jaká hotovost je na účtech jednotlivých organizačních složek státu, jaká jsou aktiva a pasiva jednotlivých společností, kde stát má svoji majetkovou účast, ten nástroj, ten vehikl, se jmenuje státní pokladna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP