(15.50 hodin)
(pokračuje Říman)

Tato novela se tváří velmi nevinně, nicméně její naplnění v praxi bude velmi obtížné a přinese, já si osobně myslím, spoustu kuriózních situací na trhu s reklamou, neboť výčet toho, co je klamavá reklama a agresivní obchodní praktika, je velmi rozsáhlý. Je to výčet, který přímo uvádí zmíněná směrnice, a například za klamavou reklamou podle této směrnice je i taková reklama, která nepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo poskytnutá služba může vyléčit nemoc, zdravotní poruchu nebo postižení. V posledních dnech často v autě v rádiu slýchávám reklamu na jistý přípravek, který umožní pánům dosahovat vyšších výkonů, což asi by se dalo klasifikovat jako zdravotní porucha, a jsem zvědavý, jak se příslušné kontrolní orgány s reklamou podobného typu, která má různé výrobky a je velmi běžná, vyrovnají.

Nicméně můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak jediné, co s tím lze udělat, neboť vláda tento návrh, tuto směrnici, pečlivě dvakrát projednávala a snažila se nějakým způsobem zjednodušit a zkonkretizovat tu materii. Nicméně vzhledem k tomu, jak je pojata ona směrnice Evropské unie, tak z právního hlediska to prakticky není možné a způsob, jakým je zákon předložen, je v podstatě jediným možným, jak transponovat směrnici tak, abychom se vyhnuli posléze napadení ze strany Evropské komise ohledně nedostatečné transpozice, což už se v jiných případech několikrát stalo.

Tolik na úvod, děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Vlastimil Aubrecht. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Aubrecht: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, jedná se o jednoduchou technickou novelu, proto budu velice stručný.

Novela transponuje směrnici Evropského společenství z roku 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu. V souladu s uvedenou směrnicí návrh zákona zakotvuje jednotný a společný obecný zákaz nekalých obchodních praktik, které narušují ekonomické chování spotřebitelů a které přímo ovlivňují rozhodnutí spotřebitele o obchodní transakci. Obecný zákaz nekalých obchodních praktik se vztahuje na fázi nabídky, tak i samotný prodej výrobků nebo poskytování služeb.

Návrh zákona vymezuje dva nejběžnější typy nekalých obchodních praktik, to je klamavé obchodní praktiky a agresivní obchodní praktiky, a vymezuje jejich základní znaky. Součástí návrhu zákona je i příloha, v níž je taxativní výčet takových obchodních praktik, které jsou za všech okolností považovány za nekalé. Zároveň se nově vymezují skutkové podstaty správních deliktů.

Součástí návrhu zákona je i změna zákona o regulaci reklamy. V souladu se směrnicí se zde zákaz klamavé reklamy nahrazuje zákazem reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, s tím, že vymezení tohoto pojmu je obsahem zákona o ochraně spotřebitele. Implementace směrnice se rovněž dotýká obchodního zákoníku, i když pouze z hlediska upřesnění ustanovení o srovnávací reklamě.

Dámy a pánové, jistě zde vše není dokonalé, např. bude nutno upravit datum účinnosti, ale věřím, že vše se dá odstranit ve druhém čtení, a proto si dovoluji doporučit tuto novelu propustit do druhého čtení a zároveň se hlásím do rozpravy, kdy chci navrhnout zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 20 dnů. Jak jsem uvedl, je to jednoduchá technická novela a neměl by být proto žádný problém. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, vážený pane zpravodaji, a dovoluji si otevřít obecnou rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku, a to právě pana poslance Vlastimila Aubrechta. Prosím tedy, vážený pane poslanče, byť jste právě usedl, abyste se vrátil zpět na své místo a ujal se slova v rozpravě obecné.

 

Poslanec Vlastimil Aubrecht: Jak jsem avizoval, navrhuji zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 20 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Táži se, zdali si ještě někdo přeje se vyslovit k této předloze v rozpravě obecné. Není tomu tak, končím obecnou rozpravu. Předpokládám, že ani pan ministr, ani pan zpravodaj si nepřejí využít své možnosti závěrečného slova. Není tomu tak, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a posléze předloženým návrhem na zkrácení lhůty k těmto projednáváním.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má prosím někdo z vás jiný návrh? Není tomu tak, přistoupíme k hlasování.

 

Je to hlasování s pořadovým číslem 132, ve kterém rozhodneme o přikázání hospodářskému výboru. Zahajuji toto hlasování a táži se vás, kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji vám.

V tomto hlasování z přítomných 163 poslankyň a poslanců se pro návrh vyslovilo 129, proti nikdo. Návrh byl přikázán k projednání výboru hospodářskému.

 

Nyní rozhodneme v hlasování pořadové číslo 133 o zkrácení lhůty k projednání v tomto výboru na 20 dní. Zahajuji toto hlasování a táži se vás, kdo souhlasí s takto předneseným návrhem, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Z přítomných 164 poslankyň a poslanců pro návrh 127, proti nikdo.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru a lhůta pro jeho projednání zkrácena na 20 dnů. Končím tedy projednávání sněmovního tisku číslo 305.

 

Přistoupíme k dalšímu pevně zařazenému bodu pro dnešní odpoledne. Je jím bod

 

49.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 19/1997 Sb., o některých
opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní a o změně
a doplnění zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 295/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající, potřetí. Já jsem tady dneska expert na zákony, které vyplývají z nutnosti transponovat směrnice, nařízení a další opatření Evropské unie, případně jiných mezinárodních společenství, jako je to v tomto případě, kdy jde o úmluvu o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a jejich ničení, která je aplikována již ve 182 zemích světa.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP