(16.00 hodin)
(pokračuje Polanský)

Dále návrh není provázán s dalšími ustanoveními ústavy, čímž se stává formou novely ústavy, což nerespektuje legislativní proces při tvorbě ústavních zákonů.

Návrh obsahuje tradiční nepřesnosti, např. otázka referenda nesmí směřovat k ustavování osob do funkcí a k jejich odvolávání, ale už neřeší možnost odvolání vlády jako celku například.

Dále není třeba jasné, proč se negativní vymezení referenda nevztahuje na výdajovou část rozpočtu.

Tak jak jsem řekl v úvodu svého vystoupení, dávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu na vydání ústavního zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Dalším přihlášeným je pan poslanec Jičínský. Pane poslanče, ujměte se, prosím, slova.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Já nechci opakovat všechno, co už jsem tady řekl proti vládnímu stanovisku i proti stanovisku zpravodaje. Přece jenom bych si ale přál, abychom v diskusi na toto téma už někdy postoupili trochu dál a byli, řekl bych, konkrétnější a serióznější. Strašení se těmito riziky a nebezpečími pro zastupitelskou demokracii je přece zcela vymyšlené.

Podívejme se na země - a říkal jsem už, že v Evropské unii většina zemí, které tento institut mají jako ústavní institut, Rakousko zná jak referendum rozhodující, tak referendum konzultativní, a přece nejsou ta referenda v těchto zemích nijak zneužívána. Přece i ty uvedené instituce nebo ty dvě pětiny poslanců, které mohou podat návrh na referendum, to přece nejsou žádní neodpovědní lidé. A oni si dobře spočítají - předpokládám, že i vy o sobě máte za to, že jste odpovědní a že jste odpovědní jak vůči občanům, takže máte zájem o svou vlastní budoucnost, takže byste neriskovali iniciativu k referendu, které by vás politicky pohřbilo. Takže čím se to strašíme? Bylo by přece jenom dobře, kdybychom v těchto otázkách hovořili konkrétněji a seriózněji.

A já už jsem řekl, že není žádný ústavní návrh, vůči němuž nelze mít žádné námitky. S takovým ústavním návrhem jsem se nesetkal. Pokud takové návrhy byly, byly to jenom teoretické koncepce, které nikdy nebyly předmětem politických jednání a politických střetů. Takže jde o to, chceme-li o této otázce někdy už vážně hovořit, tak aby se mohla stát součástí našeho ústavně politického systému a jeho fungování, vůbec se nemusíme strašit tím, že by nás za rok ohrožovalo několik referend. Uveďte mi nějakou zemi, Švýcarsko nechávám stranou, protože Švýcaři jsou na referenda zvyklí, nebojí se jich a jsou součástí jejich politické kultury, ale je to ojedinělý příklad, který neexistuje v žádné jiné evropské zemi, tak uveďte mi nějaký příklad, kde hrozí takováto inflace referend. Žádný nenajdete.

Takže bych si skutečně přál, byť předpokládám, jaké bude vaše hlasování, kdybychom v takovýchto vážných ústavních otázkách hovořili věcně, střízlivě a s vědomím odpovědnosti vůči těm, kteří nás volili, a nestrašili se nebezpečími, která neexistují.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Plachý, poté řádně přihlášený pan poslanec Tejc. Pane poslanče Plachý, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, pan poslanec Jičínský nás vyzval, abychom byli konkrétní, a současně také vzpomenul Rakousko, kde referendum mají. Já budu tedy konkrétní a budu se držet Rakouska, ve kterém referendem zakonzervovali dokončenou jadernou elektrárnu. Jestli pan profesor umí ošetřit případ, který by mohl obdobným způsobem zakonzervovat naše jaderné elektrárny, tímto instrumentem zvaným obecné referendum, pak mě zbaví obav. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Teď nevím, jestli pan poslanec Jičínský chce bezprostředně prostřednictvím faktické reagovat? Je tomu tak, takže se omlouvám panu poslanci Tejcovi. Pane poslanče Jičínský, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážení kolegové, chcete-li vymyslet politický režim, který je bez rizik, tak ho navrhněte. I zastupitelská demokracie má rizika a rizika jsou samozřejmě spojena i s užíváním referend. Referendum v Rakousku tak rozhodlo, já to musím brát na vědomí. Je mi líto, že v Rakousku se na základě toho vytvořila ona negativní atmosféra. Jenom bych připomněl kolegovi Plachému, že po tom záporném hlasování, které bylo relativně těsné, byly v Rakousku jisté snahy asi za dva roky, přesný čas si teď neuvědomuji, ale byla snaha vyvolat nové referendum, ale odpor byl takový, že se to nepodařilo. Prostě patří k demokracii to, že občané se rozhodují, někdy se rozhodnou dobře, někdy špatně. Na to nemáte žádný ústavní recept, který by vám proti tomu dal spolehlivou zábranu. Já taky nejsem rád, že pomocí Kubiceho aféry byl výsledek voleb takový, jaký byl. To jsou prostě rizika demokracie.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Tejc, nyní poslední přihlášený do této obecné rozpravy. Máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, jak všichni víte, tak referendum je součástí ústavy. A mně se zdá poměrně podivné, že politici, kteří složili slib, zejména poslanci a senátoři, odmítají referendum jako princip. Myslím si, že je potřeba říci, pokud někdo z poslanců koaličních tento princip zavedení referenda neodmítá, tak jaké podnikne kroky a v jaké době k tomu, aby referendum celostátní a obecné bylo v našem státě zakotveno.

Objevují se argumenty, že předání rozhodování lidem je alibismus, že lidé, když to zjednoduším, jsou hloupí a nedokáží se vždy správně rozhodnout, a proto to má dělat parlament. Copak ale voliči, kteří chodí k referendu, mají méně rozumu než ti, kteří volí nás, poslance a senátory? Já myslím, že ne. Stejně tak je nezkoušíme, nedáváme jim inteligenční testy, aby mohli volit a rozhodnout, která strana je ta správná a která ta špatná. Rozhodujeme o zásadních věcech stejně tak, jako by tito lidé rozhodovali v referendu. Ani poslanci, ani senátoři nemusejí absolvovat žádné znalostní a inteligenční testy a předpokládá se, že budou rozhodovat rozumně.

Kolegyně a kolegové, myslím, že je potřeba, abychom umožnili veřejnosti rozhodovat o takto zásadních věcech přímo, a pokud vláda není schopna předložit svůj vlastní návrh referenda, tak se nedivte, že předkládáme návrh vlastní jako poslanci, a který samozřejmě odpovídá i našim možnostem, i když se domnívám, že zrovna v tomto případě je návrh zákona předložený poslanci kvalitní a je naprosto v souladu s tím, jaký by byla schopna předložit vláda. Ale pokud podle vás není dokonalý, tak vám jistě nikdo nebrání, abyste ve druhém čtení, příp. v dalším projednávání, navrhli pozměňovací návrhy a tento návrh upravili. Pokud tak neučiníte a zamítnete tento návrh již v prvním čtení, tak jsem přesvědčen o tom, že odmítáte referendum jako princip, nikoli z jakýchkoli jiných a věcných důvodů.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Neregistruji, nezaznamenávám žádnou další přihlášku. Pan poslanec Rath se hlásí do této obecné rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec David Rath: Paní předsedající, dámy a pánové, já už jsem k otázce a k návrhu referenda vystupoval před pár týdny, takže nechci být tak rozsáhlý, i když člověk míní, osud mění, jak se říká.

Víte, já si myslím, že tato Sněmovna by měla skutečně vážněji brát v úvahu situaci, kdy se politika lidem odcizuje. Myslím, že je naší povinností se snažit v co největší míře naše spoluobčany vtáhnout do rozhodování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP