(16.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano. Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Seďa chce využít možnosti položit doplňující otázku v délce jedné minuty.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane ministře, za vaši odpověď. Určitě s vámi souhlasím, že Policie České republiky potřebuje reformu, nicméně já se vrátím k tomu, co jste říkal.
Osobně si myslím, že jako ministr vnitra byste měl sledovat sdělovací prostředky, protože sdělovací prostředky jsou jaksi třetím pilířem demokracie, jsou hlídacím psem demokracie, a pokud se tam objeví nějaké informace, já bych očekával, že jako ministr vnitra byste je prověřil. To je první poznámka.
Druhá poznámka. Z vašeho hovoru jsem pochopil, že neuvažujete nejenom o odvolání pana ředitele, ale že vlastně odcházíte i od té své metody o nutné rotaci kádrů.
Takže já bych měl jenom poslední dotaz, jestli si opravdu, pane ministře, myslíte, že by veřejnost, česká veřejnost, neocenila odvolání pana plukovníka Kubiceho z funkce ředitele. Vždyť tímto krokem byste sám podal pomocnou ruku ke zvýšení důvěryhodnosti tohoto elitního policejního útvaru A já pevně věřím, že o to vám jde.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak. Děkuji za to, že jste nepřekročil příliš. A pan ministr určitě už se vejde do časového limitu.
Ministr vnitra ČR Ivan Langer: Zkusím to. Sleduji sdělovací prostředky, ale nemohu sledovat úplně všechno. A nechci naskakovat na hru, kdy bych měl komentovat komentář komentáře.
Na vaši otázku odpovím jednoznačně. Já jako ministr vnitra nemám sebemenší informaci o tom, že by jakýkoli policejní útvar pracoval na politickou objednávku a že by Útvar pro odhalování organizovaného zločinu měl být jakousi politickou policií. Nemám žádnou tuto informaci, a pokud bych měl, tak vám garantuji, že nic takového bych také nepřipustil.
Ona rotace kádrů, kterou jste zmínil, je podle mě nový a důležitý prvek. A víte, že jmenováním nového policejního prezidenta jsem se pokusil nastartovat tento princip, který by jednoznačně znamenal, že nikdo nic nemá mít za definitivní a že lidé přicházejí a odcházejí z funkce do funkce, a to, když někdo odchází z funkce neznamená, že odchází kvůli tomu, že něco neumí, že selhal, že se něčím provinil. Myslím si, že princip této rotace je důležitým principem, a rozhodně pokud budeme pokračovat dále do těch nižších, ale vysokých funkcí v policii, a my budeme, tak by to měl být univerzální princip. A nemyslím si, že bychom měli startovat na tom konkrétním případu.
Je mi líto, že se v tuto chvíli neshodneme. Ale já říkám, že nepovažuji vše v práci těch elitních útvarů za dobré, nicméně pana ředitele Kubiceho si z pohledu jeho morálně volních vlastností velmi vážím.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. A nyní můžeme přistoupit k další interpelaci. Interpelovat bude pan poslanec Zdeněk Maršíček pana místopředsedu vlády Martina Bursíka, a to ve věci ochrany životního prostředí v obci Krupka.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji. Vážený pane ministře, nedávno uvedla Česká televize pořad z Ústeckého kraje z obce Krupky, ve které byla v těsné blízkosti domů občanů postavena továrna, která údajně porušuje platné normy pro životní prostředí. Občané si již více než rok stěžují na zhoršení životního prostředí, ve kterém se mimo jiné objevují tak nebezpečné látky, jako jsou formaldehyd, fenol, metanol apod. Jedná se, abych přesně citoval název firmy, o firmu Knauf Insulation, která vyrábí skelnou vatu, a dopad výroby škodí blízkému okolí obce. Území Teplicka trpí dlouhodobě špatným ovzduším. Zarážející a nepochopitelné je vlastní chování vedení firmy zesměšňující obavy občanů obce.
Dovolím si položit následující otázky: Za prvé, víte vy sám nebo ministerstvo, které řídíte, o této situaci? Za druhé, pověříte inspekci pro životní prostředí, aby prověřila oprávněnost stížnosti občanů a zejména chování této firmy? A za třetí, sdělíte výsledky šetření Ministerstva životního prostředí, v jakém termínu a jaká opatření budou podniknuta proti firmě, pokud se prokáže, že její výroba porušuje zákony a normy pro ochranu životního prostředí v obci Krupka? Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maršíčkovi. A nyní má příležitosti místopředseda vlády a ministr životního prostředí pan Martin Bursík.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Vážený pane předsedající, vážený pane poslanče, děkuji za interpelaci.
Já o tom případu vím ještě, nebo jsem se o něm dozvěděl ještě dříve, nežli jsem nastoupil na Ministerstvo životního prostředí, z debaty s kantory z gymnázia v Teplicích, kde jsem měl přednášku o životním prostředí a dozvěděl jsem se o tom případu. Ale samozřejmě podstatnější jsou tady informace, se kterými pracuje, a co v této věci dělá Ministerstvo životního prostředí.
Ministerstvo je informováno o situaci v té továrně v průmyslové zóně Krupka. Ten provoz zařízení podléhá relativně novému zákonu 76/2002 Sb., o integrované prevenci, v platném znění, to znamená, že provozovatel musí mít k provozu zařízení integrované povolení. A v rámci tohoto integrovaného povolení stanoví příslušný krajský úřad podmínky provozu s tím, aby provoz měl nejmenší vliv na životní prostředí. V integrovaném povolení se zohledňují tzv. nejlepší dostupné techniky.
Provoz zařízení v současné době probíhá podle platného integrovaného povolení, které nabylo právní moci 17. listopadu 2005. Nebylo tehdy podáno žádné odvolání proti tomu rozhodnutí. A provoz byl stanoven na dobu určitou, to je důležité, do 28. 2. 2007 jako zkušební, s tím, že poté požádá provozovatel o změnu stávajícího integrovaného povolení pro následné období trvalého provozu.
Ve stávajícím povolení bylo stanoveno, že v rámci řízení o změně integrovaného povolení budou zohledněny výsledky zkušebního provozu tak, aby byla zajištěna komplexní ochrana životního prostředí. Emisní limity, které byly stanoveny v integrovaném povolení, vycházely z údajů, které předložil žadatel. K tomu byly připomínky účastníků řízení, správních úřadů atd. A ty limity ve většině případů byly stanoveny nižší, než jsou zákonné emisní limity, a to právě proto, že se již vycházelo z těch nejlepších dostupných technik, takzvaných best available technologies.
Provozovatel v současné chvíli již požádal o změnu integrovaného povolení a řízení bylo zahájeno 19. března tohoto roku. V současné době běží lhůta pro vydání integrovaného povolení. Opět kompetentní je krajský úřad Ústeckého kraje.
My jsme si jako ministerstvo vyžádali a průběžně vyžadujeme všechny relevantní podklady a dohlížíme na průběh správního řízení. V současné době je vlastně klíčové, stěžejní, jaké podmínky a jaké emisní limity stanoví krajský úřad v rámci toho integrovaného povolení, protože příslušný zákon umožňuje krajskému úřadu, aby stanovil podmínky přísnější, nežli jsou podmínky, musí to být samozřejmě žádoucí a odůvodněné, než jsou emisní limity ve složkových předpisech na ochranu životního prostředí.
Na nás se také obrátili občané. My jsme s nimi jednali. Odkázali jsme je primárně na to, aby ty podněty předali krajskému úřadu. Zároveň tam pracovala i inspekce, která kontrolovala provoz. Při kontrolách inspekce nedošlo k jedinému případu, kdy by bylo shledáno, že provozovatel nedodržuje podmínky stanovené v tom integrovaném povolení.
Problémů je několik. Za prvé, pro látky, které zmiňujete, formaldehyd, fenol, metanol, nejsou národní ani evropskou legislativou předepsány imisní limity. Jsou předepsány pouze emisní limity. To znamená, zde hraje klíčovou roli integrované povolení. Pak v podstatě už s tím nic nepůjde dělat.
Když půjdu ještě více do střev, tak vlastně tím největším problémem, který tam trápí lidi, je zápach. A ta redukce zápachu by si vlastně vyžádala uložení emisních limitů, které budou řádově nižší, nežli jsou limity uložené v tom integrovaném povolení pro zkušební provoz, což by znamenalo technologické úpravy stávající výroby.
***