(16.20 hodin)

Poslanec Václav Exner: Nejdříve bych chtěl říci, že nejméně se dvěma větami toho, co právě řekla paní ministryně obrany, souhlasím. Skutečně jsou politici, kteří mohou být pro národ nebezpeční. A souhlasím také s tím, že je hanba dělat agitky ve prospěch totalitního režimu. Byl bych velice rád, kdyby si paní ministryně připravila na dobu, až budeme projednávat příslušný bod, informaci o tom, jak ta původní píseň je komunistickou agitkou. Přivítám, když uvede alespoň jeden řádek textu, který o tom svědčí.

Pokud jde o projekt Galileo, pan ministr Vondra - a také my všichni - ohlásil, že Česká republika usiluje o to, aby tento projet měl své sídlo umístěné v České republice. Ukazuje se ale, že je tam celá řada problémů. Parlamentní státní tajemník Peter Hintze na začátku května volal: "Musíme zachránit nejmodernější evropský projekt Galileo!" Ano, je to strategický projekt, který má zajistit vyrovnání Evropské unie nejen se Spojenými státy americkými a Ruskou federací, ale hlavně s výzvami moderní doby.

Evropský satelitní navigační systém Galileo se ale setkává s nezdarem několikaměsíčních vyjednávání evropského konsorcia k účasti na vybudování evropského satelitního navigačního systému. Řeší se to pravděpodobně tím způsobem, že projekt bude financován z peněz Evropské unie, to znamená z peněz, kterými přispívají jednotlivé státy. Mluví se také o tom, že soukromý sektor by potom převzal financování provozu Galilea. Čili v době, kdy se budou investovat obrovské prostředky, se soukromý sektor věci vyhýbá. Až ale bude placení za provoz, potom by rád takový vybudovaný systém převzal.

Ptám se na to, jak je smluvně zajištěno jednání o Galileovi. Vždyť přece jsme nabídli spolupráci už celé řadě zemí - Ukrajině, Korejské republice, Maroku a dalším.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, tato interpelace bude tedy vyřízena písemně.

A můžeme rovnou pokročit k té další - tu má pan poslanec Antonín Seďa. Přednese interpelaci na Ivana Langera ve věci útvaru pro organizovaný zločin. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, podle ekonomického týdeníku Euro vydává Útvar pro odhalování organizovaného zločinu již dlouhou dobu signály, které mohou nasvědčovat tomu, že zde existují klienti, již by ho rádi politicky využili. Hovoří dokonce o útvaru politické policie. V neposlední řadě včera zveřejnila speciální skupina státních zástupců, že argumenty v tzv. Kubiceho zprávě nebyly pravdivé.

Říká se, že ryba smrdí od hlavy. A předpokládám, že i vy máte zájem o funkční a důvěryhodnou policii. Podle vámi prosazované metody o nutné rotaci kádrů by rozhodně prospělo odvolání pana plukovníka Jana Kubiceho z vedení ÚOOZ a vypsání výběrového řízení na tento post.

Vážený pane ministře, ptám se: Uvažujete vy osobně či uvažuje o tom nový prezident Policie České republiky, o odvolání pana ředitele Kubiceho? Nejenže byste tímto krokem vyhověl přání pana Kubiceho, přání tolik potřebného klidu, protože deset let na tomto exponovaném velitelském místě mu jistě na psychické a fyzické kondici nepřidalo, ale zároveň byste mu poskytl podmínky pro doplnění vzdělání, neboť si lze jen těžko představit, že by zvládl zodpovědnou řídicí činnost současně s kvalitním studiem.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer: Vážený pane poslanče, známe se dlouhá léta, a jakkoliv jsme se mnohdy neshodli, tak jsem si jist, i v posledním období, kdy projednáváme právě zásady reformy Policie České republiky, že cíle a představy, které máme o fungování bezpečnostního aparátu České republiky, jsou společné.

Můžete si být jist tím, že mým cílem je skutečně fungující, nebo chcete-li, funkční profesionální policejní sbor, který je moderním policejním sborem ve třetím tisíciletí. Aniž bych se teď chtěl dívat příliš zpátky, oba dva víme, že takovou naše policie v tuto chvíli není. Oba dva víme, že pro to, aby byla skutečně moderním funkčním policejním sborem, je potřeba toho udělat mnoho.

Myslím si, že za prvé služební zákon, tak jak existuje, třebaže není úplně bez chyb, je jedním ze základních předpokladů, jak toho dosáhnout. Tím druhým nezbytným krokem je podle mého hlubokého přesvědčení realizace reformy Policie České republiky. A teprve poté bude existovat dobrý základ pro to, aby nastala viditelná, ale i méně viditelná změna. To je první poznámka, poněkud obecnější, ale považoval jsem za potřebné ji říci.

Nechtějte prosím po mně, abych komentoval názory novinářů, které jsem ani nečetl, o politické policii a evokoval si tak myšlenky o tom, jak a z čeho byla kdysi policie, resp. některé její útvary pod jiným vedením ministerstva vnitra podezírány. Novináři ať si na toto téma píší a spekulují. Já vám garantuji, že jako ministr vnitra nikdy nebudu mít sebemenší ambici na to, jakýmkoli způsobem přímo zasahovat do práce policie, do jejích jednotlivých útvarů a ovlivňovat jejich konkrétní činnost. Mým úkolem je zajistit podmínky pro jejich práci. A tím moje role končí.

Ptal jste se konkrétně na pana ředitele Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Na jedné straně platí, že na výkon zákonem stanovených funkcí musí jednotliví služební funkcionáři splňovat některé kvalifikační a vzdělanostní předpoklady. Vedle toho také zákon stanoví poslední výjimku v historii pro to, aby ti, kteří ve funkcích jsou, měli dostatek času si své vzdělání doplnit. Jestli něco považuji za vysokou přidanou hodnotu toho zákona, pak to, že jeho účinností skončilo období těch výjimek kamaráda kamarádovi, toho - i když nemáš vzdělání, můžeš na funkci být, protože jsi můj kámoš.

Pan ředitel Kubice této zákonné možnosti využil tak, jako ji využívá řada služebních funkcionářů. A já v tuto chvíli nevidím v tomto smyslu důvod, proč by měl být odvoláván ze své funkce. Nemám také informace o tom, že by nový policejní prezident uvažoval o personální výměně a o odvolání pana ředitele Kubiceho.

Nicméně o čem vážně přemýšlí a co bude, jak jsem přesvědčen, také realizováno, a to jeho prostřednictvím a prostřednictvím nových náměstků, třebaže nejsou jmenováni do své funkce, ale jsou zatím pověřeni a budou se zúčastňovat zřejmě výběrového řízení, je detailnější analýza výkonnosti útvarů s celorepublikovou policií, tedy Národní protidrogové centrály, Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu a ÚOKFK, tak abychom přesně vyhodnotili to, zda tyto útvary odvádějí to, co je od nich očekáváno, a zda za peníze, které se do nich vkládají, dostávají občané kvalitní službu. Teprve takováto analýza může vést k nějakým strukturálním, eventuálně personálním změnám. Ale v tuto chvíli, domnívám se, by naším cílem mělo být dosažení toho strategického bodu, a tím je transformace i neuniformované policie.

A víte velmi dobře, že diskutujeme o různých variantách pracovního názvu Národního kriminálního úřadu, který by jakoby zahrnul všechny tyto složky, neboť i já se domnívám, že v činnosti všech těchto specializovaných útvarů je co zlepšovat, že je tam řada věcí, které je potřeba odstranit, zamezit jim, že je třeba zajistit, aby více komunikovaly spolu navzájem, aby byly pod větší kontrolou, aby byly pod konkrétním úkolováním.

A mimo jiné - první krok byl učiněn. Náměstek pro trestní řízení obsadí pozici ředitele Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování, kde vlastně jeden člověk řídil jednoho. A bude mít přímou pravomoc, a tudíž i přímou odpovědnost za kvalitu výkonu těchto specializovaných útvarů.

Jednoduchá odpověď, mám-li to shrnout, aby to nevypadalo, že uhýbám: Já osobně neplánuji jakoukoli výměnu, navíc to není v mé pravomoci. A nejsem informován, že by nový policejní prezident a nové vedení, dokud nebudou mít pro sebe tu důležitou analýzu, jakýkoliv personální krok plánovali.

Omlouvám se za přetažení termínu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP