(15.10 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Tím dáváme jednoznačně najevo a také na té úrovni projednáváme všechny materiály, které se týkají právě agendy českého předsednictví.

Velmi často se vzpomíná naše nekomunikace se Švédskem a Francií. Opak je pravdou. Na ministerské nižší úřednické úrovni ta jednání probíhají už řadu měsíců. A nyní po mé návštěvě Švédska a diskusi s premiérem Reinfeldtem mě čeká diskuse se Sarkozym, kdy jsme samozřejmě logicky čekali na novou francouzskou administrativu a na její priority v období jejich francouzského předsednictví ve druhé polovině roku 2008.

Od těch diskusí se bude odvíjet společná agenda toho tria. Tak jak dneska postupuje společně Německo, Portugalsko a Slovinsko, tak zřejmě i my, a je to celkem logické, budeme částečně podřízení nebo se budeme řídit nějakou společnou osmnáctiměsíční agendou. Naší tendencí bude prosadit co nejvíce z toho, co zajímá české občany, Českou republiku, a případně i český Parlament.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Kochan se také spokojí, takže můžeme dále.

Poslanec Jaromír Chalupa bude interpelovat ve věci zdražování elektrické energie. Tak prosím, předneste svou interpelaci.

 

Poslanec Jaromír Chalupa: Děkuji za slovo, pane předsedající.

Vážený pane premiére, v posledním období se začíná znovu hovořit o vzrůstu cen elektrické energie v roce 2008. Tento růst cen, který znepokojuje nejen občany, ale i podnikatelské subjekty, je zdůvodňován celou řadou okolností, které je však potřeba blíže rozebrat a podat veřejnosti jasné stanovisko, jak se ceny elektrické energie budou vyvíjet v delším časovém období.

Je všeobecně známo, že rozhodujícím činitelem na trhu s elektřinou je společnost ČEZ, v níž stát vlastní 66 % akcií. Nabídka cen elektřiny se doposud prováděla v rámci tzv. virtuální elektrárny a nabízené množství elektřiny bylo natolik malé, že nemohlo nijak pozitivně ovlivnit situaci na trhu. Tato nabídka v minulosti v rámci aukce předcházela prodeji hlavní části elektřiny z produkce společnosti ČEZ a vhodně vlastně posloužila spíše jako alibi pro plošné zvýšení velkoobchodních cen na českém trhu. Tento nedostatek měla pak ovlivnit pražská energetická burza, která měla snížit cenu.

Je zajímavé citovat v této souvislosti generálního sekretáře této burzy, který prohlásil, že i když mu nepřísluší komentovat cenu elektřiny na burze, je předpoklad, že cena bude kopírovat vývoj cen v Evropě. Takže z tohoto pohledu lze předpokládat další zvyšování ceny. Prohlášení obchodního ředitele společnosti ČEZ, že cena elektřiny by v příštím roce měla stoupnout o 20 % nebo 24 % proto z tohoto pohledu nijak nepřekvapuje, avšak pro občany i podnikatelské subjekty je z pochopitelných důvodů alarmující.

Vláda se však k tomuto prohlášení zatím oficiálně nevyjádřila. Lze to tedy chápat jako tichý souhlas vlády s výrazným zvýšením ceny elektrické energie v roce 2008? Proti tomuto prohlášení se naopak tvrdě ozvala Česká asociace exportérů, která označila tuto zprávu (předsedající upozorňuje na čas) jako brzdu na rozvoji exportních možností našich podniků.

Prosím ještě chvíli o strpení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To nelze.

 

Poslanec Jaromír Chalupa: Zvýšení cen elektrické energie lze očekávat i v rámci tzv. ekologické daňové reformy, která zdaní všechny druhy energií.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Je mi líto, ale to nelze.

 

Poslanec Jaromír Chalupa: Čili položím otázku. Vážený pane premiére, otázkou je, jaká bude reakce vlády na toto neúměrné a neopodstatněné zvyšování cen elektrické energie společností ČEZ, kde stát má rozhodující vliv. Bude stát respektovat požadavek exportérů a drobných spotřebitelů, aby cena elektrické energie dál dramaticky nerostla, anebo dá přednost eventuálním ziskům a přínosu do státního rozpočtu?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Apeluji na dodržování času.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já rozumím dobře otázce. Navíc jsem člověk z oboru, takže si myslím, že budu odpovídat kvalifikovaně.

Já si myslím, že ta otázka je správná, ale ta odpověď není řekl bych v rukou předsedy vlády, protože už minulé vlády rozhodly o tom, a nejenom minulé vlády, ale Evropská komise ve svých směrnicích rozhodla o tom, že trh s elektrickou energií bude plně liberalizován. To mimochodem znamená i to, že vláda nemá až na výjimky vliv na konečnou cenu pro spotřebitele ani podniky. To si myslím ale, že pane poslanče, víte.

Každý oprávněný zákazník má právo vybrat si svého dodavatele elektřiny už od 1. 1. 2006. Já teď nechci říkat za minulé vlády, protože na liberalizaci trhu s elektřinou se dohodla celá Evropská unie. To samozřejmě vede k tomu, že stát ovlivňuje cenu elektřiny málo. Částečně přes regulátora a k tomu se dostanu.

Požadavek Evropské komise na vytvoření jednotného trhu s elektřinou celkem logicky, ať se nám to líbí nebo nelíbí, vede k postupnému vyrovnání cen elektřiny v jednotlivých zemích. Já teď nechci popisovat, jak vypadá elektroenergetický trh v Evropě, ale řeknu jedinou větu. Celá směrnice o liberalizaci vedla k tomu, že evropský elektroenergetický trh fakticky ovládají tři firmy, které vlastní 65 až 70 % trhu, a to je státní Electricité de France, je to německý E.ON a je to německé RWE. Ti ostatní samozřejmě mají své podíly, ať už jsou to španělské firmy nebo italský ENEL. Je to částečně dneska i ČEZ, je to švédský Vattenfall a další firmy - Ibertrola, Unionfenosa a další. Nicméně ty tři firmy ovládají ten trh téměř dominantně.

Celková cena elektřiny se skládá ze dvou hlavních složek - z ceny silové elektřiny a z regulované složky. Tu regulovanou složku, ta je složena z poplatku za přenos za distribuci elektřiny, za činnost operátora, za poskytování systémových a podpůrných služeb, za další služby, příspěvek na obnovitelné zdroje, kogeneraci a decentrální výrobu. Tyto regulované složky jako jediné zprostředkovaně ovládal stát. Ty stanovuje Energetický regulační úřad. Nárůst té regulované složky v roce 2007 je 1,2 % v porovnání s tím rokem předešlým. Naopak nárůst té neregulované složky, která je tvořena mimo jiné tou aukcí na virtuální elektrárně, byl 16 až 19 %. Ten průměr se potom někde dostal na těch osm, nebo kolik bylo to zvýšení. To je samozřejmě průměr, podle kategorie a typu zákazníka se cena liší.

Pro další období jsme odhadovali, že poroste cena v úrovni inflace. Nicméně cena té silové elektřiny, a to je už odpověď na vaši otázku, se neřídí naším přáním, ta se řídí nabídkou a poptávkou po komoditě na trzích s elektřinou. V celé Evropě po procesu v Německu a v dalších zemích je nedostatek kapacit a dochází k tomu, že bude chybět v Evropě v roce 2020, pokud se nic nestane, bude chybět zhruba asi výkon 150 Temelínů, abychom si udělali představu.

Narůstá spotřeba elektřiny, poptávka po elektřině na trzích, samozřejmě disponibilita výkonu a kapacita, která tady je, klesá anebo narůstá pomalu. Tím samozřejmě roste tlak na cenu. Česká republika je na cenové úrovni v zahraničí velmi závislá. Mimo jiné proto, že ty přeshraniční profily jsou schopny převést jak 30 % elektřiny směrem ven, tak 30 % elektřiny směrem dovnitř, takže možnost výměny je poměrně vysoká.

Při přípravě kontraktu elektřiny na rok 2007 se zvýšila cena silové elektřiny v Německu o 28 %. To všechno jsou faktory, které tlačí na cenu.

Ale to, co jsem chtěl říci závěrem, je garance, že nepochybně nevzroste cena v příštím roce o 24 %. Já jsem pokládal to prohlášení za nemístné. Doufám, že bude mít i své dopady. A budeme se snažit a teď připravujeme systém obchodování přes burzu, a nikoliv přes virtuální elektrárnu, tak abychom ne ovlivnili, to bude velmi složité, ale minimálně vytvořili podmínky pro to, aby ta cena nerostla výrazně nad inflaci, což bude ovšem složité. To říkám závěrem.

Musím říci, že vůbec nejsou cíle vlády ovlivňovat cenu silové elektřiny jinak než tím, že budeme tlačit na výstavbu nových zdrojů, budeme tlačit na výstavbu nových kapacit, speciálně retrofitů a hnědouhelného výkonu, ale řešit ovlivňování cen silové elektřiny na plně liberalizovaném trhu v Evropě je nesnadné.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Chalupa, jestli ještě doplní?

 

Poslanec Jaromír Chalupa: Nedoplním. Vážený pane premiére, dovolte, abych vám poděkoval za skutečně vyčerpávají odpověď. Myslím, že i některé věci z této odpovědi mohly uklidnit občany a společnosti, protože, upřímně řečeno, takovou odpověď a kritiku některých představitelů jsem z vašich úst nečekal. Čili děkuji za odpověď.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP