(12.10 hodin)
(pokračuje Krupka)
A věc třetí. Nebyla to jenom záležitost tato, ale myslím si, že ve své důvodové zprávě jsem se dotkl všech návrhů, které tam byly, a poukázal jsem na jejich nesystematičnost a nelogičnost.
Právě proto s apelací na to, že, jestli se nepletu, v České republice je přes 6000 obcí a nás je pouze 200 poslanců, prosil bych, nechme to na jejich rozhodnutí. A proto vás požádám o podpoření návrhu na zamítnutí této novely zákona. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Zrekapituluji, že zazněl návrh na zamítnutí dvakrát, podmíněný návrh, neprojde-li návrh na zamítnutí, návrh na vrácení, a pokud tyto dva návrhy neprojdou, budeme se zabývat návrhem na přikázání.
Svolal jsem zvoněním ty, kteří mají zájem hlasovat o tomto návrhu. A ještě vás odhlásím a požádám vás o novou registraci, přihlaste se svými identifikačními kartami.
V hlasování pořadové číslo 64 rozhodneme o návrhu na zamítnutí. Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro zamítnutí. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 64 z přítomných 149 pro 83, proti 33. Návrh byl přijat.
Děkuji panu zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a konstatuji, že jsme zamítli v prvém čtení tisk 115.
Prosím ještě zástupce navrhovatelů.
Poslanec Václav Votava: Dámy a pánové, sice mě samozřejmě mrzí, že tato novela byla zamítnuta, nicméně bych vám chtěl poděkovat, že jste tomu věnovali svůj čas. Snad někdy příště. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Budeme pokračovat bodem
31.
Návrh poslanců Borise Šťastného, Olgy Zubové a Jiřího Carbola na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami
působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami
a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 225/2006 Sb.
/sněmovní tisk 142/ - prvé čtení
Jsme v prvém čtení a konstatuji, že stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 142/1. Než se ujme slova zástupce navrhovatelů pan poslanec Boris Šťastný, požádám pana poslance Kostu Dimitrova, aby zaujal místo u stolku zpravodajů jako zpravodaj pro prvé čtení.
Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Boris Šťastný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Boris Šťastný: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Dovolte, abych jménem předkladatelů pronesl úvodní slovo k návrhu novely zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami, tedy k novele tzv. antikuřáckého zákona.
Tento zákon, zasahující základním způsobem do ochrany veřejného zdraví, stanovuje způsob prevence a regulace alkoholu, tabákových výrobků a dalších návykových látek. Zákon se již během prvního roku účinnosti ukázal jako norma důležitá, nicméně zjevně i vlivem dlouhého a nesourodého projednávání v předchozím volebním období také jako norma nedopracovaná. Především v oblasti ochrany před tabákovými výrobky se totiž v praxi některá ustanovení ukázala jako nepřesná nebo nedostatečně formulovaná, což ztěžuje na straně jedné přiměřenou ochranu veřejnosti před pasivním kouření, na straně druhé ztěžuje vymáhatelnost zákona.
Návrh současně reflektuje na stále sílící veřejnou poptávku po důsledné ochraně nekuřáků, zejména dětí a mládeže, před škodlivými vlivy kouření. Náš návrh si, dámy a pánové, klade za cíl zpřesnit a doplnit část zákona týkající se ochrany před škodami působenými tabákovými výrobky zejména v oblasti tzv. pasivního kouření, a tím vnést jasný, jednoduchý, liberální a spravedlivý systém do regulace kouření ve veřejně přístupných prostorách. Cílem našeho návrhu je novelizovaný zákon, který umožní za prvé chránit odpovídajícím způsobem zdraví našich spoluobčanů před tabákovým kouřem v uzavřených veřejně přístupných prostorách. Za druhé pak současně s regulací zachovat možnost kuřákům kouřit ve stavebně oddělených větraných místnostech. A za třetí, neomezovat naopak kuřáka tam, kde zdravotní riziko pasivního kouření neexistuje, resp. je marginální, tedy všude pod otevřeným nebem. Protože výjimka vždy potvrzuje pravidlo, i pro výše uvedený systém platí jedna výjimka, z našeho pohledu však výjimka nadmíru oprávněná, totiž důsledný zákaz kouření v místech, kde se zdržují děti a mladiství do věku 18 let.
Návrh tedy konkrétně zpřesňuje a zřetelně vymezuje veřejně přístupné prostory související s veřejnou hromadnou dopravou, kde je zakázáno kouřit. Dosavadní zákaz kouření na nástupištích mění na uzavřená nebo krytá nástupiště a tím odstraňuje nejasnosti ve výkladu zákona, co ještě je a co už není nástupiště související s veřejnou dopravou. Navrhovanou změnou je tato pochybnost zcela odstraněna, což povede k vyšší vymáhatelnosti dodržování zákona při zachování dostatečné ochrany nekuřáků. Nekuřáci budou i nadále chráněni před škodlivými vlivy pasivního kouření v uzavřených a krytých prostorách, což je zcela opodstatněné. Návrh zároveň neomezuje kuřáky pod širým nebem.
Návrh dále vymezuje kouření ve vnitřních prostorách zařízení společného stravování provozovaných na základě hostinské činnosti. Tato zařízení navrhuje jako nekuřácká, s výjimkou vyhrazených prostor určených pro kuřáky, které by musely být stavbě odděleny a být dostatečně větrány. Oproti platné normě se zákaz vymezuje výhradně na uzavřené prostory; kouření na venkovních zahrádkách, terasách apod. souvisejících se zařízením společného stravování není v návrhu jakkoli omezeno.
Ruší ze zdravotního hlediska neúčinné vymezení stávajícího prostoru vymezeného pro kuřáky, kterým je podle platné normy libovolně zvolený prostor, což v praxi vesměs znamená společný pobyt kuřáků a nekuřáků v jedné uzavřené místnosti. Opakovaně bylo renomovanými studiemi prokázáno, že větráním nelze v uzavřené místnosti ochránit nekuřáky od škodlivým vlivů tabákového kouře. Neexistuje totiž žádný efektivní ventilační systém, který by zajistil dostatečnou výměnu vzduchu v interiéru, resp. rychlost výměny vzduchu by musela dosahovat 120 km v hodině, čili rychlosti orkánu. Taktéž neexistuje bezpečná dávka neboli expozice karcinogenních a dalších nebezpečných látek obsažených v cigaretovém kouři v uzavřeném prostoru.
Hlavní motivací v tomto bodu navrhované úpravy je tedy omezení škodlivých účinků tabákového kouře na návštěvníky uzavřených prostor provozovaných na základě hostinské činnosti, ve kterých se spolu s kuřáky běžně zdržují nejen dospělí nekuřáci, ale i děti, mladiství, těhotné ženy a spoluobčané nemocní a ze zdravotně rizikových skupin.
Návrh dále zpřesňuje nejasnou formulaci zákazu kouření ve zdravotnických zařízeních, aniž by byl měněn význam a rozsah stanovený v rámci platné normy. V rámci veřejně přístupných prostor rozšiřuje zákaz kouření na společné prostory bytových domů s výjimkou stavebně oddělených mimo budovu větraných prostor. Kouření na chodbách, půdách, sklepích bytových domů je negativním jevem, který působí zdravotní rizika obyvatelům řady bytových domů tam, kde majitel nereguluje kouření v domovním řádu.
***