(12.00 hodin)
(pokračuje Krupka)

Stejně tak bych nazval, že se nesystémově řeší rozšíření působnosti kontrolních výborů. Je třeba si uvědomit, že kontrolní výbory v dnešní době vykonávají činnost, že kontrolují usnesení zastupitelstva a rady. Jestliže by se to rozšířilo na kontrolu celé činnosti zastupitelstva a rad, tím pádem bychom se dostali do paradoxu, že i členové tohoto orgánu by kontrolovali sami sebe, a to myslím ani předkladatel sám nechtěl. A další - zasahovalo by to i do činnosti dalších orgánů, např. tímto orgánem může být finanční výbor, což zákon o obcích ve své dikci určitě neměl v záměru. A v konečné fázi - tato úprava by mohla zasahovat i do činnosti jiné, v tuto chvíli nepopsané, např. že rada obce představuje valnou hromadu pro organizace vlastněné obcemi. Myslím, že kontrolnímu výboru jednoznačně nepřísluší do této činnosti zasahovat.

Stejně bych se vyjádřil i k souběhu funkcí starostů a dalších členů rady obcí v účasti rady kraje. Je třeba si říci, že všichni voláme po tom, aby v těchto orgánech nadřazených byli účastni úspěšní starostové, případně členové rady a další angažovaní lidé. Jestliže bychom jim dopředu vystavili červenou, aby v této oblasti pracovali, dostáváme se do situace, že je to podobné, jako kdybychom sami říkali o poslancích, že nemohou rozhodovat o územních celcích, z nichž pocházejí.

Možná poslední věc. Byla zmínka o určité nebo neurčité účasti v dalších orgánech. Myslím si, že i to, co bylo řečeno v předchozím, platí zde, ať je to na úrovni hlavního města Prahy nebo na úrovni kraje.

S ohledem na to, že stanovisko vlády k tomuto materiálu bylo zamítavé, se hlásím do obecné rozpravy, kde bych předložil návrh na zamítnutí této novely zákona. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Eviduji jeho přihlášku do rozpravy. Nyní udělím slovo prvnímu přihlášenému do rozpravy - panu poslance Tomáši Kvapilovi, poté pan zpravodaj v řádné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pan zpravodaj zde avizoval, že bude navrhovat zamítnutí tohoto tisku. Přiznám se, že s tím plně souhlasím, a sám také ten návrh podávám. Mám za to, že je zcela absurdní, aby orgán, který zřizuje zastupitelstvo nebo rada - v tomto případě zastupitelstvo, jedná se o kontrolní výbor - měl kontrolovat činnost zastupitelstva a rady. To znamená, že si zřídím orgán, který mě pak kontroluje. Mám za to, že to je zcela proti jakýmkoli principům a hlavně proti logice, protože kontrola samozřejmě nemůže pak náležitým způsobem fungovat.

Stejně tak nepovažuji za vhodné, aby byla rozšířena pravomoc kteréhokoli člena zastupitelstva ať obce, kraje nebo hlavního města Prahy, aby se zúčastnil zasedání všech komisí a výborů, jak on sám si to rozhodne, i když jen s hlasem poradním. V určitých případech by to mohlo jistě vést k paralyzování jednání těchto komisí nebo výborů. Tam, kde problém není, tak jistě není členům zastupitelstva znemožňován přístup na jednání orgánů rady obce nebo zastupitelstva obce.

Proto s návrhem pana zpravodaje souhlasím a připojuji se k tomu, aby byl tento tisk zamítnut. Nebude-li to přijato, aby byl vrácen předkladateli k přepracování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Tomáši Kvapilovi. Nyní pan poslanec Jaroslav Krupka, řádně přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Děkuji, pane předsedající. Dovolte mi, abych v kontextu toho, co jsem přednesl ve své důvodové zprávě, navrhl zamítnutí návrhu tohoto zákona. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Jinou přihlášku zatím nemám. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy z místa. Nikoho nevidím, rozpravu končím.

Ptám se na závěrečná slova. Zástupce předkladatele má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Já bych si, pane místopředsedo, dovolil jen reagovat v krátkosti na některé věci, které zde byly řečeny.

Chtěl bych znovu zdůraznit, že tato novela prošla Poslaneckou sněmovnou v minulém volebním obdobím - pravda, tato Sněmovna byla v trochu jiném složení, tento ctihodný sbor. Samozřejmě diskutovalo se o tom i v minulé Sněmovně. To, co nejvíce asi vyvolávalo emoce, je právě souběh poslanec, senátor a starosta, místostarosta.

Chápu, že u některých starostů to může vzbuzovat emoce. Na druhou stranu je ale třeba si poctivě říci: Jdou obě funkce, které jsou časově náročné, a to jsem říkal, opravdu dělat na sto procent oboje souběžně? Já se domnívám, že ne. Vždy musíte jedno ošidit. Buď ošidíte práci poslance nebo senátora, i když samozřejmě senátoři nám řeknou: My nemáme tolik práce, jako mají poslanci. Ale to by snad senátoři ani neměli říkat a už vůbec ne veřejně. Nebo se ošidí práce starosty nebo uvolněného místostarosty. U starosty samozřejmě, pokud poslanec sedí tři týdny ve Sněmovně, - ty doby zde také byly, protože se využíval i variabilní týden - pak samozřejmě za něho musí vést jednání, musí se zúčastňovat různých dalších akcí. Ten starosta není přítomen, minimálně není přítomen na svém pracovišti - když to takto řeknu. Argument, že budu řídit obec po telefonu, no, já nevím. To je argument - něco lze řídit, ale přítomen na pracovišti prostě nebude. Takže musí něco určitě ošidit. Z toho důvodu se samozřejmě musím zeptat a poctivě si říci: Mám brát dva plné platy? Plat poslance i plat uvolněného starosty? Když mluvíme o platech, je to vždy nepříjemné. Kdo by byl rád, když se mu ubírá z platu? Já myslím, že je poctivé právě si říci: Ano, ať beru plný plat za poslance, když dělám souběžně starostu, ať dostávám tomu úměrně plat jako plat neuvolněného starosty. V tom je možná zakopaný pes.

Co se týká účinnosti, přiznám se, že jsme možná zapomněli a neuvědomili si úplně jednu věc, a to i v minulém volebním období, že pokud by novela byla schválena, vstupujeme do rozjetého vlaku. Proto jsme připraveni podat pozměňovací návrh, který upraví účinnost tak, že vlastně účinnost bude vždy až po nové volbě zastupitelského sboru. To lze udělat zákonem.

Dámy a pánové, samozřejmě bych si přál, aby novela prošla do druhého čtení. Je tam řada dobrých věcí, nelze to zužovat jen na citlivý souběh poslanec, senátor, starosta, místostarosta, že by byla příležitost si některé věci vydiskutovat a možná třeba i některé věci pozměňovacími návrhy upravit. Ještě jednou bych vás chtěl požádat - propusťme tuto novelu do druhého čtení, diskutujme o ní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů. Ptám se zpravodaje, jestli má zájem o závěrečné slovo. Má zájem o závěrečné slovo, čili závěrečné slovo zpravodaje. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Děkuji. Navázal bych na svého předřečníka. V prvé řadě souhlasím s ním, že tento materiál prošel v předchozím volebním období, ale přece jen za jiné situace, bylo před volbami, a v jiném složení. Čili to je komentář k bodu jedna.

K bodu dva, o velice často citovaném souběhu funkcí - a teď jsme se dostali k oblasti "braní dvou platů". Myslím si, že právě tady se ukáže etika příslušného politika, jak se s touto záležitostí vyrovná. Samozřejmě, vrátím se zpátky ke svému odůvodnění, jak se s tím vyrovná příslušné zastupitelstvo ať na obecní úrovni nebo příslušného města. Čili tam by měla být ta rozhodovací úroveň.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP