(12.20 hodin)
(pokračuje Šťastný)

Platná úprava sice zakazuje kouřit ve vnějších a vnitřních prostorách škol a školských zařízení, nepamatuje však na další veřejně přístupná místa, kde se pravidelně pohybují děti a mládež mladší osmnácti let. Jde především o veřejně přístupná dětská hřiště a veřejná sportoviště. Taktéž nepamatuje na ochranu dětí a mladistvých na sportovních, kulturních nebo společenských akcích přístupných veřejnosti. Navrhovaná změna tak lépe umožní obcím v samostatné působnosti chránit děti a mládež před negativními vlivy kouření. Samosprávy obcí mají díky znalosti vlastního prostředí a díky komunikaci se svými spoluobčany o výše uvedených veřejně přístupných místech a pořádaných akcích nejlepší přehled. Obce tak získají možnost dočasně nebo trvale zakázat kouřit na shora uvedených místech a akcích vydáním obecně závazné vyhlášky. Opatření přinese preventivní účinek z hlediska omezení účinku pasivního kouření na děti a mládež a omezení takzvaného vizuálního infektu neboli negativního příkladu kouření tabákových výrobků na tuto bezprostředně nejvíce ohroženou skupinu našich spoluobčanů.

Tolik, dámy a pánové, mé věcné úvodní slovo jménem předkladatelů. S osobní polemikou akademičtějšího rozsahu si dovolím vystoupit později v obecné rozpravě.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci předkladatelů. Žádám nyní zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Kostu Dimitrova, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Kosta Dimitrov: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu k sněmovnímu tisku číslo 142, k novele zákona, kterou se mění zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 225/2006 Sb., tzv. antikuřácký zákon. Návrh podala skupina poslanců - kolegové Boris Šťastný, Olga Zubová, Jiří Carbol. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 142 dne 7. února 2007. Organizační výbor projednání návrhu doporučuje dne 14. března 2007. Zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, vstoupil v účinnost dnem 1. ledna 2006 s dílčím odložením účinnosti vybraných ustanovení k 1. červenci 2006 a k 1. lednu 2007.

Zákon vymezuje systémové opatření zasahující do prevence ochrany veřejného zdraví, odstraňování škodlivých účinků, do zdravotní péče, systému sociálních služeb a řady dalších oblastí. Zákon reguluje dostupnost tabákových výrobků a alkoholu a poptávky po nich zavedením pravidel pro jejich prodej a šíření a současně stanovuje opatření na ochranu veřejnosti před jejich negativními důsledky včetně účinných sankcí za jejich nedodržení. Zákon vymezuje odpovědnost krajů, obcí, orgánů státní správy a dalších institucí, vymezuje jejich pravomoci při realizaci preventivních opatření a při řešení problémů spojených s užíváním návykových látek.

Zákon se během prvního roku účinnosti ukázal jako významná norma v oblasti prevence před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami. V oblasti ochrany před alkoholem a drogovými závislostmi se i díky návaznostem na další právní normy ukázal jako přiměřený a dostatečně účinný. V oblasti ochrany před tabákovými výrobky se však v praxi některá ustanovení ukázala jako nepřesná nebo nedostatečně formulovaná, což ztěžuje vymáhatelnost zákona. Tento stav nastal zejména vlivem jednotlivých pozměňovacích návrhů postupně předkládaných v průběhu několik let trvajícího procesu jeho schvalování.

Současně je v národním a celosvětovém měřítku, zejména ve vyspělých státech, patrná stále se zvyšující veřejná poptávka po ochraně života a zdraví obyvatelstva, především pak dětí a mládeže, před škodlivými vlivy kouření. Platná norma sice pamatuje na tuto nejohroženější skupinu v rámci ochrany před tabákovými výrobky, nicméně stávající preventivní opatření se ukazují v praxi jako nedostatečná. Předkládaný návrh si proto klade za cíl zpřesnit a doplnit část zákona týkající se ochrany před škodami způsobenými tabákovými výrobky zejména v oblasti takzvaného pasivního kouření.

Jak již bylo uvedeno předkladatelem, patří sem snaha o exaktní vymezení zákazu kouření na zastávkách veřejné dopravy, v prostoru, kde lze očekávat hromadění tabákového kouře, tedy v krytých a uzavřených místech. Zpřesnění se týkají omezení kouření ve zdravotnických zařízeních a společných prostorách bytových domů. Novela chce umožnit obcím v samostatné působnosti lépe chránit děti a mládež před negativními vlivy kouření. Návrh dále zakládá přiměřenou ochranu nekuřáků ve vnitřních prostorách objektů společného stravování, provozovaných na základě hostinské činnosti, při současné snaze zachovat kuřákům možnost užívání tabákových výrobků ve vymezeném samostatném prostoru těchto zařízení.

Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami podle článku deset ústavy. Akty práva Evropské unie se na danou oblast nevztahují. Návrh zákona nevyvolává zvýšené nároky na státní rozpočet ani na rozpočty krajů a obcí.

Vláda návrh schválila na své schůzi dne 7. března 2007 s připomínkami. Stanovisko vlády bylo rozesláno poslancům dne 9. 3. 2007 jako tisk 142/1. Připomínky lze chápat jako připomínky zejména věcného charakteru.

Vláda poukazuje na nevhodnost zmírnění zákazu kouření na zastávkách hromadné dopravy. V tomto ohledu dávám vládě za pravdu, i když současně rozumím snaze předkladatelů napravit stávající nejasný výklad zákona a obtížnost přesného vymezení prostoru nástupiště hromadné dopravy.

Vláda dále pokládá za problematický návrh na regulaci kouření ve společných prostorách bytových domů. Pokládá ho za obtížně kontrolovatelný a vynutitelný. V souvislosti s touto připomínkou bych poukázal na zřetelnou poptávku veřejnosti včetně příslušného rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 16. 1. 2007 a dále pak na skutečnost, že příslušné orgány v součinnosti bez nejmenších legislativních problémů na základě jiných právních norem vymáhají dodržování zákona v bytových domech. Jde kupříkladu o zajištění nočního klidu, požárních, hygienických norem a podobně.

Vláda dále poukazuje na neexistenci zhodnocení ekonomického dopadu novely na podnikatele v pohostinství. I já bych si od předkladatelů přál údaje, které by vyhodnotily vliv těchto změn na ekonomiku provozu. Uvědomuji si však nebezpečí značného rozptylu, které by bezpochyby takové odhadové údaje vykazovaly. Proto se lze spíše orientačně přidržet zkušeností těch zemí, kde byla podobná opatření již zavedena.

Jsem přesvědčen, že k předloženému návrhu bude vedena široká rozprava, a věřím, že na základě jednání ve výborech, zejména ve výboru pro zdravotnictví, bude snaha o nalezení široké shody v rámci pozměňovacích návrhů.

S ohledem na skutečnost, že jde o zákon v zájmu ochrany zdraví všech občanů, především dětí a mládeže, který sleduje nezbytné celosvětové trendy a vychází z oprávněné poptávky nejen odborné, ale i laické veřejnosti, doporučuji návrh zákona propustit do druhého čtení a současně vyhovět návrhu organizačního výboru a přikázat návrh k projednání do výboru pro zdravotnictví.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu. V tuto chvíli mám do ní čtyři přihlášky - pana poslance Zdeňka Proska, Kateřiny Konečné, Jany Rybínové a Zuzky Bebarové-Rujbrové. Eviduji další přihlášky, ale upozorňuji, že podle jednacího řádu mají písemné přihlášky vždycky přednost, kromě samozřejmě přihlášek pana zpravodaje a ministra Julínka - jsem si poznamenal, jestli chce využít přednostního práva. Ne.

Takže první přihlášený písemně do rozpravy Zdeněk Prosek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP