(15.20 hodin)
(pokračuje Kala)
U vlaků jsem došel k jinému číslu, než které tady přednesl pan kolega Bursík. Vycházel jsem z toho, že jsme spočítali celkový počet kilometrů a míst, které ujedou České dráhy v té dopravní obslužnosti regionální železniční osobní dopravy, a toto číslo je 16 115 455 000 místokilometrů. Pokud vydělíme toto číslo poplatkem, tak nám vyjde, že jedno místo a kilometr v osobní železniční dopravě vychází na 5,66 haléře. Je tedy vidět, že České dráhy jsou jakoby v tom intervalu, ve kterém je autobusová doprava, takže z tohoto pohledu se zdá, že mýtné je nastaveno správně.
Samozřejmě zásadní problém spočívá v tom, že mýtné u autobusů bude placeno pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích, což pravděpodobně je určitý problém, i když fiskálně není zásadní pro Středočeský kraj. U většiny krajů, které nemají síť dálnic a rychlostních komunikací, tento problém prakticky neexistuje. U železnice pochopitelně ta částka 5,66 haléře na jedno místo a kilometr se platí za každý kilometr železniční tratě, která je. To znamená - neříkejme, že jsme zde nějakým způsobem harmonizovali osobní dopravu autobusovou a železniční. Tak by se stalo teprve v tom případě, že by mýto bylo zavedeno prakticky na celé síti silnic, které jsou v České republice.
Tolik tedy na upřesnění. Svůj návrh jsem přednesl. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. A pan poslanec Kala byl posledním písemně přihlášeným. Z místa se mi přihlásili: pan poslanec Šimonovský a pak pan poslanec Korytář. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Šimonovský: Pane předsedo, jen krátce. Zapomněl jsem pravděpodobně, že moji předřečníci nenavrhli žádný návrh usnesení. Já jsem v průběhu rozpravy skutečně cítil potřebu už hodit do ringu ručník, protože se mně zdálo, že pozice Středočeského kraje a pana hejtmana už je takřka neudržitelná. Proto podávám návrh na zamítnutí, abychom se tímto návrhem už nemuseli zabývat a pana hejtmana dále netrápili.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře, děkuji. Slovo uděluji panu poslanci Korytářovi. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Korytář: Vážený pane předsedo, vážená vládo, pane hejtmane, dámy a pánové, jsem rád, že se na půdu Poslanecké sněmovny dostala veřejná doprava jako celek, ne jako soupeřící autobusová doprava a železniční doprava. Jsem rád, že se dostala veřejná doprava i se svými náklady, kdy jedna z doprav platí dopravní cestu a druhá doposud ne, nebo alespoň částkou, která neodpovídá opotřebení infrastruktury. Jsem rád, že se dostává tento návrh na stůl a do Poslanecké sněmovny v době, kdy řešíme také, jak dál v rozvoji dopravní infrastruktury, jak dál v údržbě této dopravní infrastruktury, kdy hledáme právě do fondu dopravní infrastruktury zdroje, které doposud byly čerpány z privatizace.
Vnímám návrh Středočeského kraje, rovněž jsem zastupitelem, že hledá cesty, jakým způsobem řešit i úhradu prokazatelné ztráty. Všechno, co tady odeznělo, ovšem směřuje k jedné věci - že se veřejnou dopravou musíme zabývat ne jako součástí koncepce dopravy, ale jako samostatným zákonem, protože neplatí vždy a všude, že zrovna železniční doprava je ta dražší a autobusová ta levnější. Znám kraj, kdy osobokilometr vlakové dopravy je levnější než autobusové. Takže není tady pravidlo zcela jednoznačné, ale je tady pravidlo jedno - že všichni, kteří tady vystoupili a byli ze všech našich frakcí, se shodují v tom, že zákon o veřejné dopravě je potřeba položit na stůl co nejdříve, abychom veřejnou dopravu podporovali, a ne ji stavěli jako dvě soupeřící strany proti sobě.
Toto je můj příspěvek ve směru přípravy nového zákona, ke kterému jsem připraven rovněž přispět. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Další přihlášky nemám. Ptám se tedy: Hlásí se někdo z místa do obecné rozpravy? Nikoliv. Obecnou rozpravu končím.
Ptám se na závěrečná slova pana předkladatele neboli navrhovatele. (Přeje si vystoupit.) Pane hejtmane, máte slovo.
Hejtman Středočeského kraje Petr Bendl: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, já jsem tušil, že ta debata bude výživná, a nepřekvapilo mě to, nicméně mou ambicí - neboť jsem tušil, že nebudete tomuto nakloněni, není to zvykem u krajských návrhů, přesto už nebude nikdo moct tvrdit, že některé ty argumenty neslyšel a neznal je a nemohl se rozhodovat s plným vědomím toho, co se bude následně dít.
Myslím, že bylo hodně slyšet něco, co bych nazval nepochopením. Konkurence mezi drahami a autobusy u nás téměř neexistuje a tím "téměř" si tam nechávám velmi malý prostor, protože nevylučuji, že to v nějakém pidiprocentu někde v ČR tak je. Všichni ti, kteří mluvili, by si měli být vědomi toho, že jak poplatky za využití železnice, tak poplatky elektronického mýtného bude platit veřejný rozpočet, daňový poplatník, protože ze zákona má dopravce právo nárokovat tyto částky. Takže stát, a nejenom stát, jak tady říkal pan poslanec Hovorka, ale i kraje toto musí zahrnout do nákladů a zaplatit jim to. Musí, přičemž i ze zákona musí zaplatit přiměřený zisk dopravce. To, co je konkurencí železniční a autobusové dopravy, přeci není železniční a autobusová - ale ta individuální! Proto mě strašně překvapila slova pana Bursíka, že si tohoto není vědom.
Pan Hojda tady říkal, že nemá informace, kdy byl projednán a bůhví jestli byl projednán na jednání zastupitelstva. Pak tady sděluji, že jednak předpokládám, že by se sem na jednání Poslanecké sněmovny vůbec nedostal, kdyby tam nebylo patřičné razítko o tom, že byl projednán, a příslušným poslancům sděluji, že to bylo 18. 9. 2006 na jednání zastupitelstva pod číslem jednacím 89-13/2006-ZK.
Jestli jsou, anebo nejsou v tom našem návrhu levicové názory, nechám posoudit vás, ale fakt, že platit v jízdném bude elektronické mýtné i ten, kdo pojede na lince, která nepojede v trase zpoplatněné komunikace, ten je neoddiskutovatelný! Já bych si přál, aby když už tedy, tak ať si to zaplatí ten, kdo jede na té zpoplatněné komunikaci. Proč každý?! Názor na levicovost a pravicovost máme pravděpodobně každý jiný.
Také bych chtěl jet z Kolína do Frankfurtu 263 kilometrů v hodině - nebo aspoň z Kladna do Prahy, kdyby to šlo. Asi tušíte, vy, kteří jste se zabývali dopravní problematikou, o čem mluvím. Bohužel systém příměstské železniční dopravy, regionální, chcete-li, je malinko zásadně o něčem jiném, než tady bylo řečeno. A zvýhodňovat jeden dopravní systém před druhým, pak bych prostřednictvím pana předsedy prostě sdělil panu poslanci Bursíkovi, že tento návrh zvýhodňuje individuální systém dopravy - řeknu ten, který platí, pokud nebude hlasovat pro to, co my tady říkáme.
***