(10.20 hodin)
(pokračuje Bürgermeister)
Kromě toho to jsou opatření navíc, protože celá ta funkčnost z roku 2004 až 2006, která se koneckonců osvědčila, a myslím si, vede Prahu téměř ke stoprocentnímu čerpání peněz z Evropské unie, v rámci nastavených programů se zbytečně komplikuje a prodražuje. Proto se zastupitelstvo hlavního města Prahy obrátilo na tuto Sněmovnu s návrhem novely, kde bychom z uvedených důvodů byli v článku 16 v podstatě vyškrtnuti ze seznamu regionálních rad soudržnosti Praha.
Podotýkám, že souhlas vlády podmíněný připomínkami jsme probrali na úrovni hlavního města Prahy, jsou akceptovatelné a běžným standardním způsobem doplnitelné do navržené novely zákona. Proto vás tímto žádám, aby bylo novele umožněno jednání v příslušném výboru. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Petrů. Pane poslanče, máte slovo
Poslanec Jiří Petrů: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, před sebou máme návrh zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů. Podle § 16 odst. 1 tohoto zákona se regionální rady regionů soudržnosti zřizují ve všech regionech soudržnosti. Novelou je navrhováno tuto regionální radu nezřizovat pro region soudržnosti Praha. Působnosti a pravomoci Regionální rady soudržnosti Praha by mělo dle návrhu převzít hlavní město Praha, které je řídícím orgánem pro operační programy realizované na svém území regionu soudržnosti. Tyto operační programy jsou odlišné od regionálních operačních programů pro ostatní regiony soudržnosti. Dle navrhovatele by tak byla jasně určena instituce, která by zajistila agendy místo zrušované Regionální rady regionu soudržnosti Praha dle bodu 1 a hlavní město Praha by dle navrhovatele pak tuto činnosti zajišťovalo obdobně jako regionální rady v rámci přenesené působnosti. Tento návrh vám byl rozeslán 4. října jako tisk 55.
Navrhovatel vyhodnotil, že novela zákona nebude mít žádný hospodářský a finanční dopad na státní rozpočet. Bude mít pozitivní vliv na rozpočet hlavního města Prahy, neboť dojde k úspoře finančních prostředků, které by muselo město vynaložit na zajištění chodu Regionální rady regionu soudržnosti Praha.
Návrh změny zákona byl dne 4. října tohoto roku zaslán též vládě k vyjádření stanoviska. Vláda na schůzi 1. listopadu projednala a posoudila návrh zákona a vyjádřila s účelem, který je navrhován, souhlas. Aby však v praxi mohlo být tohoto účelu dosaženo, považuje vláda za nezbytné, aby návrh zákona byl při dalším jeho projednávání dopracován v některých směrech. Ty jsou podrobně uvedeny v tisku 55/1, který jste opět obdrželi a nebudu to tady citovat.
Pokud se týká kompatibility návrhu, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, s právem Evropského společenství, konstatuji, že v právu Evropského společenství je oblast zřízení operačních programů řešena v článku 59 nařízení Rady Evropského společenství, který stanoví, že členský stát pro každý operační program určí řídící orgán celostátně regionální nebo místní orgán veřejné moci nebo veřejný či soukromý subjekt zřízení operačního programu. Je tedy v plné kompetenci členského státu, zda tímto řídícím subjektem bude již orgán existující, či bude zřízen subjekt nový. Určení hlavního města Prahy jako řídícího orgánu pro operační programy je v souladu v právem Evropského společenství. Navržená úprava je tedy slučitelná s právem Evropského společenství.
Mně jako zpravodaji nezbývá než konstatovat, že návrh je ve své podstatě účelný a racionální. Zároveň konstatuji, že návrh vykazuje některé legislativní nedostatky, které jsou pojmenovány ve stanovisku vlády číslo 1244 ze dne 1. listopadu, je to tisk 55/1. Doporučuji proto návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, propustit do dalšího čtení s tím, že bude nezbytné, aby návrh zákona byl při jeho dalším projednávání dopracován ve smyslu usnesení vlády, případně dalších připomínek, které zazní v obecné nebo podrobné rozpravě.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Pane poslanče, i vás požádám, posaďte se ke stolku zpravodajů.
Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky, ale z místa se mi přihlásil pan ministr Gandalovič a pak pan poslanec Šeich. Pane ministře, máte slovo.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Gandalovič Vážený pane předsedo, dámy a pánové, budu velmi stručný. Chci jenom podpořit stanovisko zpravodaje a i sám jako ministr pro místní rozvoj, který má v kompetenci tuto oblast, doporučit tento zákon k dalšímu projednávání s tím, že samozřejmě doporučuji, aby byly v průběhu tohoto dalšího projednávání zapracovány připomínky a změny navržené vládou, které máte ve svém tisku. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní slovo uděluji panu poslanci Šeichovi. Další přihlášky nemám.
Poslanec David Šeich: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, jenom si dovolím také několika větami podpořit návrh, racionální návrh hlavního města Prahy na to, aby došlo ke zjednodušení implementačních struktur, protože od 1. 7. 2006 byly všechny kraje sdružené do tzv. regionu soudržnosti, i hlavní město Praha, která není s nikým sdružena, protože sama o sobě tvoří tento region soudržnosti, donuceny vytvořit tzv. regionální rady. Tato struktura v podstatě hlavnímu městu Praze velmi zkomplikovala schopnost čerpání evropských fondů a nutí v podstatě hlavní město Prahu k přemalování části svého krámu s nějakým novým falešným štítem, nutí, aby struktury, které vytvořila, a struktury, které k čerpání fondu dala dohromady, aby tyto struktury jaksi uměle, část z nich vytrhla a předstírala, že se staly nějakou novou nezávislou entitou. Já si myslím, že je to věc, která je velmi neracionální. Silný podpůrný argument je také, že hlavní město Praha počtem obyvatel sama o sobě tvoří region soudržnosti, nesdružuje se tak jako některé jiné kraje, dva nebo tři kraje se musí spojit dohromady, ale sama o sobě tvoří region soudržnosti, čili nemá se s kým dělit o tuto kompetenci, nemá s kým vytvářet nějakou společnou formu rozhodování a jen na úrovni svého vlastního magistrátu vytrhuje uměle část svých odborů a předstírá, že jsou nezávislé, a jaksi uměle přemalovává část svého krámu na nějakou novou barvu.
Já myslím, že podstatné pro Sněmovnu je, že tento návrh povede k tomu, po čem tak voláme, to znamená zjednodušení forem čerpání evropských fondů, a to je to podstatné. Díky.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Z místa se přihlásil ještě pan poslanec Martínek. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radko Martínek: Pane předsedo, já bych si dovolil víceméně reagovat na svého předřečníka, protože tam některá slova byla poněkud silnějšího kalibru. Možná to nebylo ani tak myšleno, ale donuceny že byly jednotlivé kraje vytvořit rady soudržnosti, to je nezbytná nutnost, protože bez toho by vůbec nebylo možné evropské peníze čerpat a tím, že vláda nachystala v minulém roce a potom Poslanecká sněmovna schválila tyto instituce, tak vlastně umožnila vznik regionálních operačních programů. Praha je samozřejmě poněkud jiná záležitost, protože je to město, kraj dohromady, v tomto kontextu i příjemce fondů.
***