(10.10 hodin)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Pan ministr Gandalovič. Pane ministře, máte slovo.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Gandalovič Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, já už jsem viděl pana předsedu, s jakým výrazem v obličeji mi uděluje slovo, ale musím tady položit jednu otázku. Jako nový poslanec se ptám vás, proč došlo k vyřazení tohoto bodu z programu našeho jednání. Došlo k tomu snad proto, že jste o tom nechtěli diskutovat, tak jak zde navrhoval poslanec a předseda sociálních demokratů pan Paroubek? Došlo k tomu snad proto, abychom ušetřili čas? Od té doby, kdy k vyřazení z programu došlo, zde o té samé věci diskutujeme už nejméně hodinu.
Já bych prosil, jestliže někdo chce skutečně diskutovat, aby neznemožňoval, aby diskuse v řádném bodě programu a s řádnými pravidly a s dodržováním jednacího řádu proběhla, a aby v podstatě nezamezoval tomu, aby se názory jednotlivých poslaneckých klubů řádným způsobem zde na plénu prezentovaly. Potom jsme v situaci, kdy se tady vyměňují názory formou technických poznámek, formou vystoupení jednotlivých poslanců s právem přednosti vystoupení apod., celý problém se v podstatě diskutuje neadekvátně, a myslím, že to samotné věci v žádném případě neprospívá.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. O slovo se přihlásil předseda poslaneckého klubu ČSSD pan poslanec Hašek. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Hašek: Děkuji, pane předsedo. Vážená vládo, kolegyně a kolegové. Vaším prostřednictvím, pane předsedo, pro nového pana poslance a ministra Gandaloviče.
Sociální demokracie nebude používat jako metodu práce nulovou toleranci. To, po čem volal Jiří Paroubek, je jednání o možných změnách v zákoníku práce, o dopřesnění ustanovení, která se mohou potom jevit v aplikační praxi po 1. lednu jako sporná. V žádném případě bych si je nedovolil nazývat legislativním paskvilem, jak to dělá místopředseda vlády Petr Nečas.
Ale chtěl bych říci panu ministrovi Gandalovičovi, že metoda, kterou jste zvolili jako vláda, když jste předložili zákon a požádali jste o zrychlené projednávání, je metodou, která znemožňuje seriózní diskusi opozice v rámci Parlamentu. Neumožňuje jednání v parlamentním výboru. Neumožňuje event. další pozměňovací návrhy, kterými by se mohl obsah zákoníku práce zpřesnit v rámci nějaké dohody. Takže to byl důvod, proč si myslíme, že vzhledem k pokročilému času a vzhledem k tomu, že za měsíc má zákoník práce vstoupit v účinnost, on je platný už zveřejněním ve Sbírce zákonů, proto jsme nesouhlasili s projednáním zákona v režimu § 90, proto jsme navrhli jeho vyřazení, a myslíme si, že samozřejmě je plným právem Občanské demokratické strany svolat mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny, navrhnout zařazení tohoto bodu.
Jen upozorňuji, kolegyně a kolegové, že máme nějaké ústavní a procesní lhůty - 30 dní na projednání v Senátu, 15 dnů má prezident republiky na to, aby zákon podepsal nebo aby jej vrátil k novému projednání. Uvědomme si, že zákoník práce vstupuje v účinnost 1. ledna, a podívejte se na kalendář, jaké je dnešní datum. Myslím si, že není korektní a seriózní pak v režimu mimořádné schůze, která bude svolána nejdříve začátkem prosince, i ostatní ústavní instituce České republiky stavět do pozice, kdy by si ony měly samy zkracovat svoji lhůtu ke kompetentnímu rozhodnutí o příslušné právní normě.
My jsme připraveni k další diskusi, chceme diskutovat a chceme spolupracovat na tom, aby v České republice platila moderní a kvalitní pracovněprávní legislativa.
Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva a ze středu sálu.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Budeme pokračovat. Dnešní jednání zahájíme pevně zařazeným jedním bodem, protože 4 body jsme vyřadili. Potom bychom pokračovali dalšími body ve schváleném pořadí, kterými by byly body 26, 27, 28, 29, 42 a dále.
Připomínám, že nejpozději do 11 hodin je možno podat přihlášky k ústním interpelacím a v 11.30 proběhne jejich losování.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
15.
Návrh zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře
regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 55/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 55/1. Předložený návrh odůvodní náměstek primátora hl. m. Prahy a poslanec Jan Bürgermeister. Prosím pana poslance a náměstka, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Bürgermeister: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedo vlády, vážené dámy, vážení pánové, kouzelnou shodou náhod ještě asi zhruba hodinu náměstek primátora hl. m. Prahy, protože právě tou dobou bude za mě zvolen někdo další.
Navrhovaná novela zákona č. 248/2000 Sb. se týká té části zákona, která vznikla jako novela 14. března 2006 a týká se vyřešení problému, jak samostatné regionální operační programy svěřit, jakým organizačním krokem, do péče krajů. Regionální operační programy pro 14 krajů ošetřuje 8 celků zvaných regiony NUTS 2. Sedm z nich jsou na základě pravidel Evropské unie pro rozpočtový výhled 2007 až 2013 zahrnuty do podpory v rámci cíle konvergence, Praha v důsledku statistických výstupů jako rozvinutý region, jako jediný region České republiky, je potom nasměrována do cíle, který je řešen v programu Konkurenceschopnost a je navázán na evropské fondy regionálního rozvoje a ne na evropský Fond soudržnosti. Z toho důvodu je kombinace ustanovení § 16, zřízení Regionální rady regionu soudržnosti Praha, toho se naše novela týká, nepatrně matoucí, protože zároveň odkazuje regionální radu jako řídící orgán regionálního operačního programu pro příslušný region soudržnosti.
My jsme v rámci rozpočtu programů, které se zvládaly v letech 2004 až 2006, ony JPD 2, JPD 3, vytvořili v rámci Prahy organizační strukturu, která pracuje s Radou hlavního města Prahy jako rozhodujícím orgánem a ve struktuře magistrátu potom s odborem, který zajišťuje nezbytné administrativní úkony. Touto novelou zákona a tím, že se zákonem určuje Praze, tak jako ostatním krajům, vytvořit ze zákona právnickou osobu regionální radu soudržnosti, na to navazující řídící orgán, kterým je regionální rada, dochází ke zbytečné duplicitě na úrovni hl. m. Prahy, protože řídícím orgánem, regionální radou, se při svém jednání stává Rada hl. m. Prahy, jenom se pro tu potřebu přejmenovává a pracuje v jiném režimu a ona právnická osoba, regionální rada soudržnosti, s vlastní mzdovou agendou, s vlastním účetnictvím, s vlastním majetkem, je pak uměle vytvořena ze skupiny úředníků, a vlastně dochází k nepříjemným duplicitám a víceméně k dalším nákladům.
***