(11.20 hodin)
(pokračuje Škromach)

Průměrná míra inflace na bázi spotřebitelských cen se v průběhu prvního pololetí 2005 snižovala až na 2,4 %, což je o 0,4 procentního bodu méně než v prosinci 2004. Změna trendu vyplynula především z odeznívání dopadů zvýšení nepřímých daní, jakož i ze zpomalení cenového pohybu na světovém i domácím komoditním trhu surovin a produktů.

Platební bilance za první pololetí 2005 skončila přebytkem ve výši 73,4 miliardy korun v důsledku převahy přebytku finančního účtu o 73,5 miliardy korun nad schodkem běžného účtu platební bilance 10,1 miliardy korun. Podíl běžného účtu na hrubém domácím produktu se na roční bázi snížil o minus 6,3 % v pololetí 2004 na minus 3,9 % v pololetí 2005, přičemž devizové rezervy České národní banky vzrostly meziročně o 54,6 miliardy korun.

Průměrný počet nezaměstnaných v prvním pololetí 2005 klesl o cca 16 tisíc osob na přibližně 530 tisíc osob. Nezaměstnanost podle mezinárodní srovnatelné metodiky se snižuje od druhého čtvrtletí 2004. Průměrná míra nezaměstnanosti za první pololetí 2005 podle ILO ve výši 8,1 % byla meziročně o 0,3 procentního bodu nižší. Z celkového počtu registrovaných uchazečů pobíralo příspěvek v nezaměstnanosti průměrně 27,9 %, což je meziročně o 5,8 procentního bodu méně. Nezaměstnanost se vyvíjela v jednotlivých regionech rozdílně, diferencovaně mezi kraji se mírně snižovala. Nejvyšší registrovaná míra nezaměstnanosti v červnu 2005 byla v okresech Most 21,9 % a Karviná 19 %, což proti červnu 2004 znamenalo výrazný pokles o 2,2, resp. o dva procentní body.

Výsledky státního rozpočtu za první pololetí 2005.

Státní rozpočet na rok 2005 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky zákonem číslo 675/2004 Sb. ze dne 15. 12. se schodkem ve výši 83,6 miliardy korun, když celkové příjmy byly stanoveny ve výši 824,8 miliardy korun, celkové výdaje ve výši 908,4 miliardy korun. Proti skutečnosti dosažené v roce 2004 se počítalo s nárůstem příjmů o 55,6 miliardy korun, tj. o 7,2 %, výdaje měly vzrůst o 45,5 miliardy korun, tedy o 5,3 %. Schodek se měl absolutně snížit o 10,1 miliardy korun, tj. o 10,8 %.

Hospodaření státního rozpočtu ke konci června 2005 skončilo přebytkem ve výši 3,8 miliardy korun, když celkové příjmy dosáhly 426,3 miliardy korun, což je 53 % rozpočtu korigovaného o vliv zákona číslo 1/2005 Sb., o novém rozpočtovém určení daní, platného od 1. ledna 2005, celkové výdaje 422,5 miliardy korun, tj. 47,6 % korigovaného rozpočtu.

Plnění rozpočtu příjmů za prvních šest měsíců roku 2005 na 53 % převýšilo úroveň roku 2004 o 4,4 procentního bodu. Proti stejnému období 2004 vykázalo inkaso příjmů meziroční srovnatelný růst o 68,2 miliardy korun, tj. o 19,1 %. Vysoké plnění celkových příjmů ovlivnily jak daňové příjmy, jež dosáhly 225,4 miliardy korun, tj. 51,1 % korigovaného rozpočtu, loni 47 %, při meziročním srovnatelném růstu o 35,6 miliardy korun, tj. o 18,8 %. Tak především nedaňové a ostatní příjmy, které dosáhly 51,2 miliardy korun, tj. 104,9 % rozpočtu. Loni to bylo 67,2 % při meziročním růstu o 24,5 miliardy korun, tj. o 91,6 %. Naopak nejnižší plnění vykazovaly příjmy z pojistného na sociální zabezpečení ve výši 149,7 miliardy korun, tj. 47,6 % rozpočtu při meziročním srovnatelném růstu o 8,2 miliardy korun, tj. o 5,8 %.

Hospodaření rozpočtu územních samosprávných celků, tj. krajů, obcí a dobrovolných svazků obcí, skončilo v prvním pololetí 2005 přebytkem ve výši 6,5 miliardy korun. Rozpočet počítal celoročně se schodkem 4,8 miliardy korun, z toho kraje vykázaly přebytek 1 miliardu a obce 5,5 miliardy korun.

Nyní mi dovolte přejít k aktuálním údajům o plnění státního rozpočtu za rok 2005.

Celkové příjmy státního rozpočtu za rok 2005 dosáhly 866,5 miliardy korun, celkové výdaje byly čerpány v objemu 922,8 miliardy korun a schodek dosáhl výše 56,3 miliardy korun. Z celkových příjmů státního rozpočtu ve výši 866,5 miliardy korun připadlo na daňové příjmy 466,4 miliardy korun, na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 311,2 miliardy korun a na nedaňové a ostatní příjmy 94,9 miliardy korun.

Korigovaný rozpočet celkových příjmů byl překročen o 61,5 miliardy korun. Na tomto překročení se podílely nedaňové a ostatní příjmy o 46,1 miliardy korun a daňové příjmy o 19 miliard korun. Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení zůstaly pod rozpočtem o 3,6 miliardy korun, z toho vliv odložení platnosti služebního zákona u bezpečnostních sborů představoval asi 1 miliardu korun.

Příznivější plnění příjmů z daní a poplatků v roce 2005 bylo ovlivněno lepším plněním daní z příjmu právnických osob - 122,9 %, a také spotřebních daní - 109,2 %, zatímco plnění DPH zaostalo za korigovaným rozpočtem o 4,8 %, avšak při meziročním růstu o 13,6 %.

Ve vysokém překročení rozpočtu nedaňových a kapitálových příjmů a přijatých dotací se projevily zejména převody prostředků z fondů OSS do příjmu kapitol ve výši 21,8 miliardy korun a převod 21,9 miliardy korun z fondu státních záruk do příjmů kapitoly VPS.

Celkové výdaje státního rozpočtu byly za rok 2005 čerpány ve výši 922,8 miliardy korun, což představuje 103,9 % korigovaného rozpočtu, překročení o 34,3 miliardy korun a meziroční srovnatelný růst o 77,8 miliardy korun, tj. o 9,2 %. Skutečná výše výdajů byla i v roce 2005 výrazně ovlivněna převodem nevyčerpaných prostředků do rezervních fondů organizačních složek státu ve výši 46,7 miliardy korun v souladu s ustanovením § 47 zákona 218/2000 Sb.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP