(14.40 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní senátorko.

Oznamuji, že tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a také výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Usnesení těchto výborů nám byla rozdána jako sněmovní tisky 1083/2 a 1083/3. Nyní tedy požádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Tomáše Teplíka o slovo.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Já vám velice děkuji za slovo, paní místopředsedkyně.

Na počátku své zpravodajské zprávy si dovolím jednu obecnou úvahu o projednávání podobných norem v Parlamentu. Myslím si, že by se podobné, navýsost odborné normy neměly projednávat těsně před volbami. Měly by se projednávat tak maximálně do března a Parlament by potom už asi zasedat neměl. Myslím, že bychom se tím zbavili velkých problémů, které nás v takovémto projednávání v tomto čase čekají v budoucnu.

Ale teď moje zpravodajská zpráva, která bude krátká. Hospodářský výbor na své 52. schůzi sněmovní tisk 1083 projednal, stalo se tak dne 15. února 2006, a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky tento zmíněný tisk, tedy tisk 1083, zamítnout.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Nyní požádám o slovo také zpravodaje výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pana poslance Františka Beneše.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážená paní senátorko, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením číslo 356 výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí ze 64. schůze, která se konala 5. dubna letošního roku. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí po odůvodnění paní senátorky doktorky Jitky Seitlové a po zpravodajské zprávě za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 1083 projednat a schválit, a to ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v uvedeném usnesení, které jste všichni dostali. Já považuji tuto svou zpravodajskou zprávu tímto vyjádřením za úplnou.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otvírám obecnou rozpravu. Nemám do této rozpravy žádnou písemnou přihlášku, ale o slovo se hlásí pan kolega Kapoun. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, paní senátorko, kolegyně a kolegové, chtěl bych znovu připomenout, že jsou tady dva rozporné návrhy - hospodářského výboru na zamítnutí, výboru pro životní prostředí naopak na propuštění.

Nechtěl bych opakovat, co tady paní senátorka říkala, jenom bych chtěl upozornit, že ona vlastně ty body řekla. Akorát neřekla, že se jedná o to, že z jaderného účtu se bude roční příspěvek vyplácet dvacet haléřů za metr čtvereční, anebo popřípadě deset haléřů na metr čtvereční. Záleží, v jakém režimu potom to území je, což si samozřejmě dovedeme uvědomit, že to bude několik milionů metrů čtverečních.

Argumenty, které zaznívaly v hospodářském výboru proti senátnímu návrhu, a chci upozornit, že ten senátní návrh odmítlo jak Ministerstvo průmyslu a obchodu, tak vláda, tak tedy i hospodářský výbor. Já budu se snažit být krátký. Ale jenom aby bylo tady jasno, že jsme se tím zabývali velmi důkladně.

Účast obcí v případě řízení, o kterém tady bylo řečeno a které ta novela upravuje, o umístění jaderného zařízení je plně zabezpečena jinými zákony, například zákonem o posuzování vlivu na životní prostředí 100/2001 nebo stavebním zákonem 252/1976.

Pokud se týká nároků obcí v zóně havarijního plánování na příspěvek z jaderného účtu, se plně vzdaluje základním principům, které byly v době vzniku atomového zákona v roce 1997 s jaderným účtem a s povinností soustředit dostatek finančních prostředků na bezpečné uložení všech radioaktivních odpadů v parlamentu proklamovány. Mnozí z vás tady u toho byli. V zákoně je již konstatováno, že vytvoření jaderného účtu zaručuje, že finanční prostředky budou shromážděny v potřebné výši, v likviditě, a nepoužijí se pro jiné účely a v době potřeby jejich použití budou bez problémů uvolněny k výstavbě úložišť radioaktivních odpadů. V zákoně jsou stanoveny mechanismy, které měly dát právní jistotu, že ani Ministerstvo průmyslu, ani Ministerstvo financí, které spravuje jaderný účet, ani vláda, ani původci radioaktivních odpadů nepoužijí prostředky shromážděné na jaderném účtu k jinému účelu, než je bezpečné uložení radioaktivního odpadu.

Přiznání příspěvku obcím, na jejichž území je vymezena zóna havarijního plánování v důsledku umístění jaderného zařízení, je řešení nesystémové a je způsobeno přehnanou obavou z vlivu jaderných zařízení. Zóny havarijního plánování jsou vymezeny i v jiných případech, například v okolí provozů chemických zařízení nebo například také zimních stadionů, na které se samozřejmě tento příspěvek nevztahuje, protože ty peníze se tam neshromažďují. Ve svém důsledku návrh otvírá cestu, aby jiné obce uplatňovaly nárok na příspěvek za to, že na jejich území jsou provozy, které zatěžují obyvatelstvo v jejich okolí a mají stanovenou zónu havarijního plánování. Chci upozornit, že obcí je v této zemi něco kolem šesti tisíc.

Úprava délky promlčecí doby pro uplatnění nároků na náhradu v případě vzniku jaderné škody - tady jsem v určitém rozporu a nechci, aby se to tady rozvádělo - není v souladu s Českou republikou ratifikovanou takzvanou Vídeňskou úmluvou. Samozřejmě může být úmluva jiná. A návrh je v přímém rozporu se schválením státní energetické koncepce České republiky v březnu 2004, například s článkem 233 - minimalizace ekologického zatížení budoucích generací, 242 - minimalizace cenové hladiny všech druhů energií atd.

Navržené změny ve svém důsledku povedou ke zvýšení cen elektrické energie, nikoliv ke zvýšení jaderné bezpečnosti provozovaných jaderných zařízení na území České republiky, což je základním úkolem atomového zákona, tak jak byl navržen.

Odsouhlasením senátního návrhu novely atomového zákona by se Česká republika dostala do rozporu s obecnými přístupy evropských institucí a vykročila by významně proti trendům prosazovaným v Evropské unii. Ta v listopadu loňského roku oznámila, že v roce 2006 bude formulovat společnou politiku pro tuto specifickou oblast podnikání a že tato politika bude dále legislativně rozpracována.

Vzhledem k tomu, že tady vznikají různé nejasnosti, problémy hlavně ve vztahu k Evropské unii nebo k úmluvám, které Česká republika uzavřela, bych chtěl navrhnout, aby po obecné rozpravě podle § 93 odstavce 2 byl zákon vrácen výboru k novému projednání.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Ptám se na další přihlášku do obecné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Takovou přihlášku nevidím, proto obecnou rozpravu končím.

Je před námi tedy hlasování o návrhu, který zde zazněl. Byl to návrh pana poslance Kapouna. Ale ještě předtím se chce k tomuto návrhu vyjádřit paní senátorka Seitlová. Já využiji této doby k tomu, abych svolala naše kolegy. Slovo má paní senátorka.

Odhlašuji vás, prosím o novou registraci.

Prosím, paní senátorko.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP