Neautorizováno !
(11.40 hodin)
(pokračuje Vymětal)
Dámy a pánové, touto problematikou se ovšem Senát nezabýval, a proto mi dovolte tvrdit, že návrh změny, novely ústavy předložený Senátem je nekomplexní, což je v tomto případě pravda. Navrhuje řešit jen jednu komoru Parlamentu České republiky a druhé, té vlastní, nevěnuje vůbec žádnou pozornost. Jak říkáme my technici, je to jasná nerovnováha na páce.
Z toho důvodu navrhuji, aby předložený návrh novely ústavy byl Senátu vrácen k dopracování. Pokud by k tomu nedošlo, já souhlasím s panem kolegou Pospíšilem, že v tom případě je třeba vést dost významné, hluboké disputace o tomto návrhu, a proto navrhuji prodloužení lhůty o 20 dnů, aby pro tyto disputace byl dostatečný prostor.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Takže tam byl jeden návrh a jeden návrh podmíněný. Nyní paní poslankyně Vlasta Parkanová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Vlasta Parkanová: Děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, jak už tady bylo řečeno, jde o krátkou novelu ústavy, která rozšiřuje pravomoci prezidenta v článku 35, kde vymezuje okolnosti, za kterých může prezident republiky Poslaneckou sněmovnu rozpustit. Senát nám zde navrhuje, aby tak prezident mohl učinit také tehdy, jestliže vláda podala demisi a s návrhem prezidenta na rozpuštění Poslanecké sněmovny vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech poslanců. Cílem této úpravy podle předkladatelů je, aby ústava usnadnila obecné a přitom vyvážené řešení situací, které hrozí paralýzou vládnutí.
Vláda s návrhem vyslovila nesouhlas, odůvodnila ho principiálně i legislativně technicky.
Já bych chtěla říci, že rozpuštění Poslanecké sněmovny je vždy mimořádným aktem, který se má použít ve zcela výjimečných případech, dostatečně odůvodňujících prolomení principů stability, protože právě stabilita politického systému patří mezi důležité hodnoty demokratického právního státu. A to je důvod, proč ústava ve svém článku 35 možnosti rozpustit Poslaneckou sněmovnu upravuje tak restriktivně. Návrh na rozšíření těchto možností oslabuje jeden ze základních principů, na němž je naše ústava vybudována.
Navrhovaná právní úprava předpokládá, že prezident republiky bude moci využít své ústavní oprávnění rozpustit Poslaneckou sněmovnu, pokud bude Poslanecká sněmovna sama s jeho návrhem na své rozpuštění souhlasit. Jenže toto navrhované ustanovení není v souladu s návrhem neměněnou dikcí článku 35 ústavy, podle níž prezident republiky žádný návrh na rozpuštění Poslanecké sněmovny nepodává, nýbrž podle článku 35 prvního odstavce ústavy ji může rozpustit sám.
Co tedy k tomu říci na závěr? Jak to zhodnotit? Paralýza vládnutí vždy mnohem spíše nastává, když se organizují jednou za půl roku volby. Dosavadní ústava nám dává naopak přednost - vytvářet tlak na politiky, aby se nějak dohodli. Nové volby totiž nikdy nejsou zárukou toho, že dopadnou jinak než ty včerejší. A také řešení té poslední vládní krize, na kterou vlastně tento návrh reagoval svým vznikem, i toto poslední řešení ukázalo, že pokud nelze volby vyhlašovat příliš často, tak se krize vyřeší i bez voleb. Návrh byl takto podán, krize byla vyřešena i bez něj a já skutečně myslím, že tím byla i potřebnost takové novely v praxi, v životě vyloučena, vyvrácena.
Myslím si, že nemá cenu pouštět návrh novely do dalšího čtení. A pokud ještě nebyl podán, tak já podávám návrh na zamítnutí.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji paní poslankyni Vlastě Parkanové. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím.
Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Za navrhovatele - pan senátor nemá zájem. Pan zpravodaj také nemá zájem.
Pane zpravodaji, jestli jsem správně sledoval rozpravu, kontrolujte mě, padl návrh na navrácení, na zamítnutí, a kdyby neprošel ani jeden z návrhů, tak návrh na prodloužení lhůty k projednání o 20 dní. Je tomu tak? (Souhlas.) Ano. Budeme tedy hlasovat o jednotlivých návrzích.
Já vás odhlásím, požádám vás o novou registraci. Přihlaste se svými hlasovacími kartami a o jednotlivých návrzích podle zákona o jednacím řádu rozhodneme.
V hlasování pořadové číslo 393 budeme rozhodovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 393 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 393 z přítomných 108 pro 72, proti 22. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl vrácen navrhovatelům k přepracování.
Končím bod č. 77. Děkuji panu senátorovi Julínkovi, děkuji zpravodaji.
Budeme pokračovat dalším pořadem schůze. Vyčerpali jsme zákony v prvém čtení a přecházíme do bodů Zprávy, návrhy a další body. Pokud jde o bod volba člena Rady České tiskové kanceláře, je pevně zařazen na jiné datum, to je na úterý.
Budeme tedy začínat bodem č. 144. Bod 144 je
144.
Návrh Pravidel hospodaření poslaneckých klubů do konce volebního období
K tomuto bodu jsme obdrželi usnesení organizačního výboru č. 554 z jeho 117. schůze ze dne 8. února tohoto roku. Prosím paní poslankyni Hanu Orgoníkovou, aby předložené usnesení uvedla, pokud je přítomna. Pokud není přítomna, požádal bych příslušný klub, aby tak učinil. (Poslankyně Orgoníková vchází do sálu.) Už je tady, takže kolegyně Orgoníková je připravena. Ještě předtím, než jí dám slovo, řeknu, že budeme pokračovat dalšími body - 145, 146, 147, 148, vynecháme bod 149, protože pan guvernér Niedermayer je řádně omluven na dnešní den, dále 152 a další body. Přeruším schůzi ve 13.00 hodin na polední přestávku.
Prosím panu poslankyni Hanu Orgoníkovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k návrhu Pravidel hospodaření poslaneckých klubů pro rok 2006, respektive do konce volebního období, bych uvedla, že tento návrh, schválený usnesením organizačního výboru č. 554 na 117. schůzi 8. února 2006, je ve znění schválených pravidel hospodaření pro rok 2005. Výše měsíčního příspěvku je stanovena pevnou částkou na jednotlivé poslanecké kluby, která činí 24 500 Kč a variabilní částkou ve výši 3550 Kč na každého člena klubu z původních 3400 Kč. Finanční prostředky budou uvolňovány měsíčně jako v loňském roce.
Pravidla hospodaření poslaneckých klubů pro rok 2006 doporučuji Poslanecké sněmovně ke schválení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Haně Orgoníkové a otevírám rozpravu. Ptám se, kdo se do rozpravy hlásí. Nikoho nevidím, rozpravu končím.
Přistoupíme k rozpravě podrobné. Má někdo návrh v podrobné rozpravě? Paní zpravodajko? (Posl. Orgoníková: Já jsem přečetla původní návrh usnesení.) Jenom to, co je v návrhu usnesení. Dobře, budeme hlasovat o předloženém návrhu usnesení, který máte v předloženém usnesení organizačního výboru.
Znovu vás odhlásím a požádám vás o novou registraci, protože jsme tím přechodem na jiné body změnili počet ve Sněmovně.
***