Neautorizováno !


 

(10.00 hodin)
(pokračuje Langer)

Proto se domnívám, a prosím, je to jediné možné řešení z mého pohledu jako předsedajícího, aniž bych se chtěl stavět do role soudce - je možné, že nás rozsoudí někdo jiný - že podmínky pro stažení tohoto návrhu byly dány, že tento návrh byl prohlášením pana hejtmana stažen z pořadu jednání Poslanecké sněmovny.

Mohu dodat poučení: tak jak to bývá, proti tomuto rozhodnutí můžete podat opravný prostředek, kterým je stížnost nebo námitka proti postupu předsedajícího. (Směje se.)

(Hlásí se poslanec Vymětal.)

Nevedeme rozpravu, pane kolego. Jenom k postupu. Faktická poznámka to není. Pokud budete hovořit o něčem jiném než o námitce proti postupu předsedajícího, odeberu vám slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Ano, děkuji, pane místopředsedo. Já chci mluvit jenom k vám, že jste se trošičku spletl, protože pan hejtman chce vzít zpět, nikoliv stáhnout z pořadu schůze, takže prosím, abyste to upřesnil.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Takže se jednalo o zpětvzetí. Námitku nevidím. Děkuji vám.

Děkuji, pane hejtmane. Děkuji, kolegové, že jsme se vypořádali s tímto bodem.

(V sále je velký hluk, mnoho poslanců stojí mimo svá místa a hlasitě se baví.)

 

Zahajuji projednávání bodu

 

63.
Návrh zastupitelstva Ústeckého kraje na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů
některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům
(zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1197/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1197/1. Z pověření zastupitelstva Ústeckého kraje předložený návrh zákona uvede hejtman Ústeckého kraje pan Jiří Šulc, kterého vítám a prosím, aby si odložil - tedy pouze aktovku - u stolku zpravodajů a zvu ho k řečništi s odůvodněním a představením návrhu zákona. Prosím.

 

Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc: Vážený pane předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, členové vlády, Ústecký kraj předkládá novelu zákona o rozpočtovém určení daní. Nemyslím si, že to je záležitost složitá. Je velmi jednoduchá.

Všichni víme, že obce dostávají svůj díl z vybraných daní podle počtu obyvatel. My jsme zjistili mimořádnou záležitost, a to že počet obyvatel se stanoví podle statistického úřadu, a tam je potřeba konstatovat, že Český statistický úřad například naposledy sčítal lidi 1. 3. 2001 a v dalších letech jen upřesňuje odhadem počet obyvatel v obcích. Udělali jsme podrobný průzkum a zjistili jsme, že všechny pověřené obce v Ústeckém kraji se liší v počtu obyvatel, jak vykazuje statistický úřad, tak skutečnost, o jeden tisíc až tři tisíce lidí. Celkově to dělá propad v příjmech až několik milionů korun. Přitom tu existuje naprosto jasná exaktní metoda a jasný údaj o počtu obyvatel, a to na Ministerstvu vnitra.

V tom tkví náš návrh novely zákona, který určuje počet lidí nikoliv podle Českého statistického úřadu, který, jak říkám, není přesný, ale nahradí se přesným údajem, který má k dispozici Ministerstvo vnitra na základě matrik a každoročního sčítání ze všech obcí. Nemyslím si, že je na tom něco složitého. Je to naprosto jednoduché, odstraní to nepravdivost a nerovnost údajů. Mělo by to narovnat veškeré nepravosti.

S tímto návrhem souhlasí všechny kraje a v našem regionu dokonce všechny pověřené obce.

Myslím, že to na vysvětlení stačí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane hejtmane. Před otevřením rozpravy dávám slovo panu zpravodaji Ladislavu Šustrovi.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za slovo. Rozpočtové určení daní je složitý problém, jsou tam kritéria, o kterých se dá diskutovat, a jsou také diskuse o tom, jak se kritéria naplňují. Tady jde o to, aby se z jiného zdroje bral počet obyvatel.

Vládní reakce je nesouhlasná. Uvádí důvody, které máte. Nicméně se domnívám, že by to mohlo proběhnout diskusí, čili navrhuji, aby návrh byl propuštěn do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Otevírám rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Václavka. Prosím.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, na tento návrh zákona jsou různé názory. Přesto si myslím podobně jako pan zpravodaj, že je potřeba tento zákon pustit do druhého čtení, přikázat ho rozpočtovému výboru, který si k jeho projednání přizve vládou zřízenou pracovní skupinu, složenou z Ministerstva vnitra, Ministerstva financí a Českého statistického úřadu, jejímž cílem je sladit oba systémy a existující nepřesnosti co nejvíce omezit. Rozpočtový výbor pak samozřejmě Poslanecké sněmovně doporučí, zda tento návrh zákona přijmout, či zamítnout.

Musím poznamenat, že předseda Českého statistického úřadu sdělil, že "pro rozhodování o rozpočtovém určení daní by byly logicky bližší údaje z evidence Ministerstva vnitra než ze statistické bilance, jak je tomu dosud".

Objevuje se ovšem otázka, která se tohoto zákona týká, a to je evidence cizinců, která nějakým způsobem může ovlivňovat evidenci obyvatel vedenou na Ministerstvu vnitra. Chtěl bych k tomu ovšem podotknout, že i tito cizinci, kteří jsou ve městech či obcích evidovaní, čerpají výdaje příslušné obce, ať už jde o místní dopravu, úklid, komunikace, likvidaci odpadu, úklid zeleně apod.

Proto si myslím, že k objektivizaci těchto údajů, podle kterých dostávají obce z vybraných daní příslušné peníze, by bylo záhodno, abychom se tím zabývali. Proto v podrobné rozpravě navrhnu zkrácení lhůty pro projednání tohoto zákona o 40 dní.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane kolego. O slovo se hlásí pan kolega Braný. Prosím.

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, členové vlády, já vždy vítám legislativní iniciativu, zejména když jde zdola, to znamená z krajů.

V tomto případě si nejdříve úvodem dovolím říci jednu poznámku. Jak jsme tady řešili problém Jihomoravského kraje, stažení či nestažení, tak i tento bod programu, tisk 1197, byl z jednání 53. schůze k mému překvapení stažen asi po druhém týdnu jednání. Nabyl jsem přesvědčení, že již do voleb nebude projednáván. A ejhle, on se objevil znovu. Proč mě to trošičku překvapilo? Protože jsem předsedou podvýboru, který má na starosti územní rozpočty krajů, obcí a měst, a měl jsem již k tomuto tisku a ještě k některým dalším otázkám připravenou a svolanou schůzi podvýboru, který by se tím dost podrobně zabýval, protože je to otázka byť ne objemově značná, pokud jde o dopad na státní rozpočet, významná v tom, že zase nějakým způsobem může narušit stabilitu obecních rozpočtů. Když došlo na 53. schůzi k tomu, že je to Ústeckým krajem staženo, tak jsem nepředpokládal, že by se rozvinula debata, jakým mandátem a podobně, proč je to staženo, ale vycházel jsem ze stavu, že to již do voleb nebudeme projednávat. Teď je to znovu na stole a pan zpravodaj, kolega Václavek, řekl, že bude ještě k tomu navrhovat zkrácení lhůty. To je jedna poznámka, kdy opravdu nevím, jak s tou materií naložit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP