Neautorizováno !


 

(9.10 hodin)
(pokračuje Langer)

A nyní již budeme pokračovat projednáváním dalších bodů schváleného pořadu schůze. Nejprve bod č. 41, kterým je

 

41.
Vládní návrh zákona o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách)
/sněmovní tisk 1173/ - druhé čtení

 

Předložený návrh uvede ministr průmyslu Milan Urban.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dobrý den. Dovolte, abych několika slovy uvedl návrh zákona o pohonných hmotách. Nutnost vypracování předkládaného návrhu jsem zde již zdůvodnil při projednávání v prvním čtení. Stručně tedy připomenu, že potřeba tohoto zákona vyplývá jak z nutnosti legislativního ošetření zejména problematiky kvality a složení prodávaných pohonných hmot, a to v souladu s platnými evropskými předpisy a směrnicemi, tak i z potřeby právního stanovení základních podmínek k provozování čerpacích stanic pohonných hmot, které by měly zajistit jejich bezpečný provoz, který neohrožuje životy, zdraví a majetek občanů ani životní prostředí. Zároveň by měly být srovnatelné pro všechny subjekty v této oblasti podnikající, což současně platná legislativa ne zcela zabezpečuje.

Hospodářský výbor doporučuje schválit návrh zákona ve znění jeho pozměňujících návrhů. Jimi je umožněno na základě souhlasu stavebního úřadu, vydaného za splnění předem stanovených podmínek, prodávat nebo vydávat pohonné hmoty i z mobilního zařízení, které není stavbou. Já tento návrh hospodářského výboru vítám. Je v tomto směru opravdu dobrým kompromisem. Dále pozitivně hodnotím návrh hospodářského výboru, který rozšiřuje sledování kvality pohonných hmot i během jejich distribuce, což je důležitá pravomoc pro Českou obchodní inspekci, aby mohla kontrolovat pohonné hmoty i v průběhu přepravy od výrobce k prodejci, a tedy i ke spotřebiteli.

To je myslím vše, ve stručnosti, co jsem v rámci druhého čtení chtěl uvést. Samozřejmě děkuji zpravodaji i všem členům hospodářského výboru za návrhy, které považuji za přínosné.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1173/1. Prosím zpravodaje výboru pana kolegu Karla Vymětala, aby nás informoval o jednání výboru.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, hospodářský výbor projednal předložený vládní návrh na své schůzi 22. února 2006. Po rozsáhlé diskusi a debatě dospěl k pozměňovacím návrhům, které máte uvedeny v tisku 1173/1. Hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů schválila.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan kolega Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, paní a pánové, já si dovolím i do tohoto zákona ještě jednou navrhnout dva pozměňovací návrhy, které se týkají biopaliv. Bude to mít deset bodů a podrobný text řeknu v podrobné rozpravě.

Podotýkám, že se nevyvíjí dobře otázka notifikace současného zákona o ovzduší, která umožňuje, abychom míchali biopaliva do benzinu, a pokud to nebude notifikováno, nesplní Česká republika ani svůj závazek vůči Evropské unii, to znamená míchat cca 3,75 % biopaliv do benzinu v roce 2007 a 5,7 % po roku 2007. Jsem přesvědčen, že pokud máme stihnout vůbec rok 2007, tak nám nezbývá nic jiného, než v letošním roce alespoň ta osiva zpracovat a dát dohromady tak, abychom mohli úrodu v roce 2007 už použít pro tento účel.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo další se hlásí do rozpravy? Pan kolega Vymětal. Prosím.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, dámy a pánové, v poslední době se v médiích objevily články, které se vyjadřují k tomuto návrhu zákona, zejména se vyjadřují k tomu, zda mobilní čerpací stanice pohonných hmot povolit, či nikoliv. Včera se k tomu vyjadřovaly Lidové noviny ve svém článku Rozhořel se spor o mobilní benzinky. Mám také v ruce časopis, týdeník EURO z tohoto týdne, kde je zase článek Spolu proti kutilům. Já si myslím, že některé věci, které jsou takto prezentovány naprosto nepravdivě, je třeba vyvrátit.

V těchto sdělovacích prostředcích se hovoří například o tom, že jde o pojízdné čerpací stanice. Já chci říci, že pod tímto pojmem mobilní čerpací stanice si nikdo nepředstavuje, že to je valník, na němž je čerpací stojan, je tam bečka nějaké pohonné hmoty a z toho se čerpá pohonná hmota. To je samozřejmě hrubý omyl. To není mobilní čerpací stanice ve smyslu pozměňovacích návrhů, které přijal hospodářský výbor a které koneckonců ve svém gros přijal i vládní návrh, vláda. V navrženém zákoně jsou stanoveny dost tvrdé podmínky pro to, že každý, kdo si je přečte, musí dospět k názoru, že taková pojízdná čerpací stanice nebude moci být podle tohoto zákona vůbec provozována. Technické řešení, které by splnilo všechny ty podmínky a bylo pojízdné, já zatím neznám a neslyšel jsem, že by nějaké existovalo. Možná v budoucnosti ano, ale pokud splní podmínky, které navrhujeme stanovit zákonem, tak nechť existuje a je používáno. Takže jde o hrubý omyl. Stejně tak jako to, že mobilní čerpací stanice jsou nebezpečné z hlediska požáru, výbuchu, případně úniku ropných produktů. To všechno není pravda. To všechno dáváme jako podmínky. Splnění podmínek z těchto pohledů - ochrany bezpečnosti, životního prostředí, požární bezpečnosti atd., však si to všichni můžete přečíst - je podmínkou k tomu, aby mobilní čerpací stanice mohla dostat od stavebního úřadu povolení k provozu.

Také jsem se tady dočetl, že hrozí daňový únik. Musím říci, že k tomu se už vyjadřovalo Ministerstvo financí, které písemně stvrdilo podpisem pana ministra, že nic takového nehrozí. Samozřejmě při takovém technickém řešení, které máme k dispozici.

Stejně tak se zde hovoří o tom, že se vytváří značný rozdíl mezi náklady na pořízení čerpací stanice jako stavby a mobilní čerpací stanice. Musím říci, že naše znalosti říkají to, že pořizovací náklady na mobilní čerpací stanici, pokud splní všechny podmínky, jsou zhruba stejné jako stavba. Na jednu pohonnou hmotu 4 mil. Kč, a to odpovídá stavbám. Takže naopak si myslím, že pozměňovací návrhy hospodářského výboru - a jak znovu říkám, ve svém gros i vládní návrh - stanoví ty podmínky takové, že se vytváří rovné prostředí jak pro stavby, tak pro mobilní čerpací stanice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP