(14.30 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se paní poslankyně Horníkové. Učiní tak.

Prosím, pan poslanec Koudelka.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážený pane předsedo, vážená Sněmovno, já jsem v první části podrobné rozpravy minulý týden načetl dva pozměňovací návrhy. Beru zpět svůj pozměňovací návrh k části páté, který se týká zákona o ochraně průmyslových vzorů, protože tento pozměňovací návrh je totožný s částí usnesení hospodářského výboru.

V první části pozměňovacího návrhu, který se týkal paragrafů 6, 7 a 8, žádám, aby se můj pozměňovací návrh hlasoval až po případném pozměňovacím návrhu pana poslance Vymětala a pana poslance Němce, protože pak by z mého pozměňovacího návrhu pod bodem 1 vypadlo označení § 7.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. To bylo vzetí zpět. Kdo dál v podrobné rozpravě? Pokud už nikdo další se do podrobné rozpravy nehlásí, tak podrobnou rozpravu končím.

Ptám se pana ministra a ptám se také, je-li o čem hlasovat. Jestli nezazněl žádný návrh na hlasování, můžeme bod ukončit. Děkuji oběma a končím druhé čtení tohoto návrhu. Uzavírám bod 24.

 

Můžeme přikročit k dalšímu a to je bod číslo 30. Je to

 

30.
Vládní návrh zákoníku práce
/sněmovní tisk 1153/ - druhé čtení

 

Prosím pana ministra Zdeňka Škromacha, protože tento návrh z pověření vlády by měl uvést místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážené dámy a pánové, dovolte, abych krátce uvedl novou úpravu pracovněprávních vztahů, kterou jsem vám už nakonec představil v prvním čtení, které proběhlo dne 19. října minulý rok, a obsahuje vládní návrh zákoníku práce, sněmovní tisk č. 1153, vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce, sněmovní tisk č. 1154, a vládní návrh zákona, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb, pracovněprávní vztahy, tisk 1155. Tyto tři tisky spolu úzce souvisejí a myslím si, že by bylo dobré, kdyby zpravodaj navrhl vedení společné rozpravy ke všem těmto třem tiskům.

Dovoluji si znovu připomenout, že s uvedenými předlohami souvisí také vládní návrh zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců, sněmovní tisk 1156, a vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců, sněmovní tisk 1157, které by měly být na této schůzi rovněž projednány.

Považuji za potřebné se dnes vyjádřit k těm problémům, které byly nejčastěji diskutovány. Jedná se v prvé řadě o přehlednost a srozumitelnost návrhu zákoníku práce, postoj zaměstnavatelů k návrhu zákoníku práce, projednávání návrhu zákoníku práce ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, projednávání návrhu zákoníku práce v ústavněprávním výboru.

Přehlednost a srozumitelnost návrhu zákoníku práce. Návrh zákoníku práce byl zpracován i projednán standardním způsobem. Po legislativní stránce je srovnatelný s jinými návrhy zákonů, které vláda Poslanecké sněmovně předložila, což uznala i Legislativní rada vlády. Kritiku na nepřehlednost a nesrozumitelnost musím tudíž odmítnout, protože ji nepovažuji za opodstatněnou.

Postoj zaměstnavatelů k návrhu zákoníku práce. Tady musím s politováním konstatovat, že odmítavý postoj organizací zaměstnavatelů k návrhu zákoníku práce se ode dne, kdy proběhlo jeho první čtení, příliš nezměnil. Je škoda, že nevedeme diskusi o konkrétních návrzích, jak vlastně si představují míru liberalizace pracovního trhu za situace, kdy pracovněprávní vztahy v České republice jsou jedny z nejliberálnějších v rámci Evropy.

To je reálný fakt. A tady se mnohdy při hodnocení zapomíná na to, že ve většině zemí EU jsou tyto pracovněprávní vztahy právě rozvinuty, nebo pracovní nároky, v rámci kolektivního vyjednávání v kolektivních smlouvách, kde jsou obsaženy. V České republice bohužel tento institut obzvláště vyšších kolektivních smluv není natolik účinný jako v mnoha tzv. západoevropských zemích, a proto je mnohdy nahrazován právě zákoníkem práce. Do budoucna by bylo dobře právě otevřít tento prostor, a proto je potřeba nový zákoník práce, který změní základní princip současného zákoníku, a to je: co zákon nedovoluje, nelze, na nový princip: to, co zákon nezakazuje, je možné sjednávat v kolektivních smlouvách, pracovních smlouvách nebo jiných smlouvách. Myslím, že to je zásadní změna, a samozřejmě ukáže čas, jak bude probíhat dále liberalizace v rámci smluvní volnosti pracovněprávních vztahů.

Projednávání návrhu zákoníku práce ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Dne 20. prosince 2005 se návrhem zákoníku práce zabýval výbor pro sociální politiku a zdravotnictví a schválil pozměňovací návrhy. Mimo jiné byla přijata také změna, kterou se sleduje odstranění pochybnosti o ústavnosti kontroly odborových organizací týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Podle pozměňovacího návrhu nebudou odborové organizace oprávněny v přímém zasahování do činnosti zaměstnavatele, nýbrž jen k předložení požadavků zaměstnavatelů na odstranění zjištěných závad. O těchto nedostatcích budou informovat příslušné orgány inspekce práce.

Tento návrh zákoníku práce projednal též ústavněprávní výbor 19. ledna 2006. Doporučil jej Poslanecké sněmovně ke schválení.

Mohl bych samozřejmě i dále hovořit o dalších věcech, které souvisejí se zákoníkem práce, ale nechám si argumenty na případnou diskusi, kterou očekávám. Chtěl bych jen v úvodu říci, že jsem přesvědčen o tom, že úpravou paragrafů, které se týkaly spolurozhodování odborových organizací v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, se otevírá prostor i dalším politickým stranám, např. KDU-ČSL, protože uváděla tento důvod jako jedinou překážku k podpoře zákoníku práce. Myslím, že po schválení tohoto pozměňovacího návrhu je možné, aby i další poslanecké kluby podpořily tento návrh.

Pokud jde o námitky, které se objevily po jednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví např. ze strany poslanců a poslankyň ODS o tom, že výbor neschválil žádný z jejich návrhů, myslím, že je teď prostor, pokud by páni poslanci a paní poslankyně společně s návrhy na změnu zároveň deklarovali, že jsou připraveni v případě schválení těchto změn podpořit celý zákoník práce. Není možné, vážené paní poslankyně a páni poslanci, schválit jednotlivé návrhy v rámci celého kodexu, a tím zákoník práce je, a poté čekat na to, kdo schválí celý zákoník práce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP