(12.20 hodin)
(pokračuje Filip)

Potom bychom případně odhlasovali jeho návrh na přeřazení bodů č. 61 a 62 a přeřadili je na konec bloku prvních čtení. Myslím, že nemá smysl o tom vést dalekosáhlou rozpravu, že jsme si ji několikrát užili, když řídil schůzi kolega Langer, takže budeme jenom hlasovat.

 

Zahájím hlasování pořadové číslo 146 a zeptám se, jestli důvod, který uvedl pan kolega Váňa je pro vás dostatečný, abyste hlasovali o změně pořadu schůze. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 146 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 146 z přítomných 76 pro 52, proti 5. Pan kolega Váňa zahrál na vaši citovou strunu a uspěl.

 

Takže budeme hlasovat o přeřazení bodu 61 a 62 na konec bloku prvních čtení - zcela mimořádně.

Rozhodneme o tom v hlasování pořadové číslo 147, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 147 z přítomných 77 pro 53, proti 4. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Miroslav Váňa: S pokorou děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Takže bychom se měli začít zabývat bodem číslo - teď se zeptám, pane poslanče, jestli jsem vám správně rozuměl, jsou to body 61 a 62, nebo i bod 63? Bod 63 ne, protože tam je také pan ministr Radko Martínek - ale vidím, že tady je jiný pověřený člen vlády, který uvede tento bod. Čili budeme se zabývat bodem číslo 63. Bod číslo 63 je

 

63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 26/2000 Sb.,
o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 1189/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády má uvést tento tisk pan ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Ptám se, kdo z přítomných ministrů - ano, pan ministr Libor Ambrozek je připraven za vládu předložit uvedený návrh, čili požádám ho, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Zároveň požádám pana poslance Miloslav Kalu, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů. Budeme se tímto tiskem zabývat.

Prosím nyní pana ministra Libora Ambrozka, aby se ujal svého úvodního slova. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Děkuji. Kolegyně a kolegové, já samozřejmě nechci dosáhnout univerzality kolegy Škromacha, nicméně si dovolím jako kolega ministr, který vedle Radko Martínka sedí, předložit návrh zákona o veřejných dražbách. Jedná se o problematiku nelehkou a v rámci odborné veřejnosti, která prezentuje velmi různorodé názory a zájmy, se dosud nepodařilo v řadě otázek nalézt jednotná stanoviska na způsob a podobu legislativního řešení těchto problémů.

Hlavní principy navrhované právní úpravy, jejímž cílem je právě snaha o řešení těchto nedostatků, spočívají ve čtyřech základních bodech.

Za prvé jde o mnohem důslednější vybudování legislativní bariéry, které umožní odstraňovat pletichy různého druhu, k nimž v souvislosti s organizováním a prováděním veřejných dražeb v praxi nezřídka dochází. Sem patří předně realizace úkolu zamezit zneužívání veřejných dražeb, řešení problémů šikanózních žalob a vytvořit zábrany zneužívání té právní úpravy, která ukládá ukončit nedobrovolnou dražbu v důsledku nařízení exekuce.

Za druhé se ukazuje jako potřebné odstranit základní věcné a legislativní chyby, které se v tomto zákoně na různých místech vyskytují a na které již bylo mnohokrát poukazováno. Jde především o vyloučení porušování ústavní zásady svobody nabývání majetku a odstranění pochybností a problémů vznikajících v souvislosti s otázkou společenství při veřejných dražbách.

Za třetí je nutné nad rámec popsaných úkolů zdokonalit některá ustanovení specifická pro nedobrovolné dražby.

Za čtvrté aspoň v některých základních směrech je nutné upřesnit předpoklady a podmínky výkonu dražební činnosti. Jde o zpřísnění požadavků, které je třeba klást na ty dražebníky, kteří budou oprávněni organizovat a provádět nedobrovolné dražby, jakož částečně i o přizpůsobení naší právní úpravy legislativě Evropské unie.

Proto vás žádám o propuštění této normy do dalšího legislativního procesu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Liboru Ambrozkovi. Nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloslav Kala.

 

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, vážené paní kolegyně a kolegové, děkuji panu ministru Ambrozkovi za to, že se ujal uvedení tohoto návrhu zákona a že poměrně obsáhle rovněž tento zákon uvedl.

Já bych chtěl podtrhnout z důvodové zprávy asi dvě podle mého názoru zásadní skutečnosti. Tou první je, že po celé ty tři roky se připravuje komplexní nový zákon o veřejných dražbách, který by upravil mnohem komplexněji a mnohem podrobněji tu právní praxi a ty praktické problémy, s kterými se dennodenně potýkáme. Nicméně na trhu a v této oblasti existuje celá řada různých zájmů a různých názorů a doposud se přes to, že byly pořádány několikrát semináře, diskuse na toto téma, nepodařilo nalézt v těch zásadních otázkách alespoň v té elementární úrovni nějakou shodu a nějaké jednotné stanovisko, na základě kterého by se potom pokračovalo v přípravě toho komplexního legislativního řešení. Proto došlo k rozhodnutí, že bude předložen tento návrh, který ani zdaleka není komplexní a vůči kterému lze jistě vystupovat z celé řady stanovisek. Nicméně řeší alespoň některé naprosto principiální nedostatky.

Tím prvním je, že buduje - já bych spíše použil slovo poněkud zvyšuje legislativní bariéry, které by umožňovaly mírnit a odstraňovat pletichy různého druhu, ke kterým při veřejných dražbách dochází. Patří sem také úkol zamezovat zneužívání veřejných dražeb ze strany nejrůznějších osob, ať už to jsou správci konkursních podstat, likvidátoři, nucení správci, jakož i osoby s nimi tak či onak spřízněné. Spadá sem i úkol řešit problém šikanózních žalob, jejichž prostřednictvím dochází k účelovému napadání řádně organizovaných a prováděných veřejných dražeb z ryze formálních důvodů, a to zpravidla za účelem dosažení vlastního prospěchu. V neposlední řadě potom je to vytváření zábran ke zneužívání té právní úpravy, která ukládá ukončit nedobrovolnou dražbu v důsledku nařízení exekuce.

V tom druhém cíli, který do tohoto zákona byl vložen, bylo odstranění těch věcných a legislativních chyb, které v současné době v zákoně existují a které jsou velmi často nejrůznějším způsobem zneužívány.

Za třetí je nutné zdokonalit některá ustanovení, která jsou specifická pro nedobrovolné dražby. Jde o rozšíření dražebních titulů, o odstranění chyb ve vymezení okruhu osob oprávněných navrhovat provedení nedobrovolných dražeb, o eliminaci případné nedostatečné spolupráce majitele předmětu nedobrovolné dražby s dražebníkem a zejména pak o řešení komplikovaného a mimořádně citelného problému doručování dlužníkovi a zástavci, kterým je zatím umožněno dlouhodobě mařit nedobrovolnou dražbu tím, že se vyhýbají doručení upozornění ze strany zástavního věřitele o zamýšleném výkonu práva.

Za čtvrté je to zabudovat základní směry, předpoklady a podmínky pro výkon dražební činnosti. Jde o zpřísnění požadavků, jež je třeba klást na ty dražebníky, kteří budou oprávněni organizovat a provádět nedobrovolné dražby, jakož částečně i o přizpůsobení naší právní úpravy legislativě Evropské unie.

Vzhledem k tomu, co jsem řekl na úvod, že zde neprojednáváme komplexní novelu, ale projednáváme materiál, který alespoň částečně řeší některé praktické problémy, vstoupil jsem do jednání s některými zástupci Komory dražebníků při Asociaci realitních kanceláří České republiky a rád bych vás seznámil s jejich stanoviskem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP