(12.10 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Ten nakonec byl rozhodnut, protože je pro stát výhodnější, protože koncesní smlouvy na tento technologicky náročný systém jsou nevýhodné, protože inovace jsou v průběhu dvou až pěti let a systém dlouhodobých smluv nedokáže postihnout tyto inovace, a tudíž je odsouzen stát, který takto postupuje, k zastaralým systémům a nemůže využít doprovodné efekty těch nových.

Když jsme sešli, nebylo možné, abychom rezignovali na termíny, které jsme stanovili, a proto řídící výbor - nikoliv ministr dopravy, já jsem předseda řídícího výboru, ale mám tam jeden hlas - řídící výbor rozhodl, že nebude v tomto fond pokračovat. Požádal jsem, aby termíny byly splněny a aby dokumentace, které fond vypracoval, a on některé expertní práce udělal velmi dobře, aby byly využity pro konečné podklady pro vládu ČR. Proto aktivitu převzalo ministerstvo a dokončilo práce tak, jak byly naplánovány, do konce roku. Já chápu pana poslance Máčeho, on potom skutečně odešel z fondu, a myslím si, že je do určité míry ovlivněno jeho stanovisko k celému tomuto případu jeho osobním postojem a jeho osobní účastí v této přípravě.

Proč jsme vybrali poradce? Projektový manažer není poradcem jen pro zadání, to je jenom jedna z jeho úloh. Projektový manažer má dohled nad projektem po celou dobu trvání, po celou dobu smlouvy, to znamená pěti let, a zajišťuje provozovateli expertní služby a zajišťuje také testovací a akceptační procedury. U tohoto projektového manažera jsme předpokládali, že náklady budou okolo 100 až 120 milionů korun podle zkušeností z ostatních zemí. Ukázalo se ale, že ve výběrovém řízení jsme dosáhli ceny nabídky 80 mil. a projektový manažer se skutečně osvědčil. Je to naše velká opora, a proto mohu být klidný v tom, že jsme nezanedbali vůbec nic. Projektový manažer - firma, která tu byla zmíněna, je to firma Deloitte Touche, se účastnila poradensky v jiných částech světa na pracích a na přípravě systému a přinesla zkušenosti, o kterých jsme ani nepředpokládali, že je takto získáme, a je to velice dobře. Ta nám také radila, abychom přenesli většinu rizika na uchazeče, protože stát by na sobě měl nechat minimum rizik. Pokud by se žádný uchazeč nepřihlásil, tak jsme přísnost přehnali a pak bychom opakovali výběrové řízení. Ale přihlásili se čtyři uchazeči, pro které ta rizika nepředstavovala problém, který by nedokázali akceptovat.

Proč nejsou jmenovitě přiřazeny námitky a uchazeči? Otázka pan poslance Býčka. Z důvodu zákona nesmím před zveřejněním vítězného uchazeče na centrální adrese přiřazovat jakékoliv skutečnosti a informace, které jsem získal v průběhu výběrového řízení, do doby, než se definitivně rozhodne a bude podepsána smlouva a vítězný uchazeč bude uveřejněn na centrální adrese. Ze zákona probíhají lhůty, je lhůta i pro orgán dohledu, zda zahájí šetření, a tudíž nelze přiřazovat, byť by to určitě bylo zajímavé. Všechno bude zveřejněno na naší webové stránce dnem zveřejnění a uplynutí lhůt, které stanovuje zákon. Pokud to změníte, vážené dámy a pánové, budeme se řídit novým zákonem. Zatím to tak není.

Hodnoticí systém - k čemu kritéria, když zůstal jeden uchazeč. Já už jsem se snažil vysvětlit, že sto podmínek byla vlastně kritéria, která umožnila, abychom posoudili technickou úroveň nabídky, zda splňuje předpoklady, které od systému očekáváme, a technologickou úroveň, kterou očekáváme, ale nebyly porovnávány nabídky mezi sebou, protože zůstala jenom jedna nabídka, jeden uchazeč. My ho nemůžeme vyloučit, protože splnil všechny podmínky, a věřím, že ani orgán dohledu neshledá na tomto postupu nic, co by odporovalo dobrým mravům nebo zákonu. Proto nebyly nabídky posuzovány mezi sebou, ale byly velmi pečlivě posuzovány z hlediska splnění zadání.

Zkušenosti ze světa - kdo provozuje systém v Rakousku. Podle mého názoru provozovatelem, nikoliv dodavatelem technologických služeb je firma Asfinag, ale znovu říkám, já jsem neanalyzoval sousední systémy, spoléhám na experty Ministerstva dopravy a expertní týmy, které jsme vytvořili a se kterými spolupracujeme už dva roky.

Provozovatel je provozní organizace. Uchazeč je pouze dodavatelem, ale nikoliv jen infrastruktury, je dodavatelem infrastruktury a všech technologií a odpovídá za bezchybný provoz, to znamená, provozovatel má velmi úzce specifikované funkce, je víceméně platebním orgánem, který vyrovnává platby, a veškeré příjmy po zaúčtování nákladů budou převáděny na fond dopravní infrastruktury.

Já se odmítám vyslovit k tomu, která firma zvítězila, kdo je tím vybraným uchazečem. Nejsem k tomu oprávněn.

K panu poslanci Koníčkovi. Už jsem řekl, že náš zákon je jiný, než je zákon v Rakousku, a proto nemůžeme porovnávat, jak postupoval zadavatel v Rakousku a u nás, že by to bylo srovnatelné. Každý ze zadavatelů postupoval podle svého zákona. My jsme postupovali podle našeho zákona. Je pravdou, že lhůty byly limitní. Určitě prostudovat za dva měsíce tyto nabídky vyžadovalo, aby se tomu lidé věnovali několik hodin denně, aby si dokázali udělat obrázek o splnění požadavků u těchto nabídek. Určitým vodítkem jim mohly být dotazy na projektového manažera, který samozřejmě pro tyto expertizy byl k dispozici.

Podané námitky. Zde skutečně mezi zprávou, která byla předložena vládě před deseti dny nebo před týdnem, a skutečností je posun. Já uvádím dvě námitky, ve skutečnosti přišla ještě třetí; už v době, kdy zpráva byla předložena vládě, byla už na úřadu vlády, a poslední námitka byla stejně jako ostatní dvě vyhodnocena, byla k ní uvedena naše stanoviska. Námitky byly zamítnuty, i tato třetí námitka byla zamítnuta, a orgán dohledu si vyžádal i tuto třetí, takže jsme ji tam poslali. Před několika dny skončila lhůta pro podávání námitek a teď běží lhůta, kdy jednotlivé oprávněné osoby podle zákona mohou podat buď podněty, nebo návrhy na zahájení správního řízení k přezkumu. Podle informací úřadu dohledu nebyl zatím podán žádný návrh na přezkoumání a úřad sám studuje všechna naše stanoviska k námitkám a zadávací dokumentaci a rozhodne se, podle vyjádření pana předsedy úřadu, které jsem viděl v televizi, do čtrnácti dnů, což je také jeho zákonný limit, o zahájení správního řízení, pokud nedojde ještě další návrh na zahájení tohoto řízení od oprávněné osoby, pravděpodobně uchazeče.

Údaje o totálních výnosech a kompletních nákladech, které požaduje pan poslanec, tady u sebe nemám, ani mně nejsou zatím přístupné. Určitě existují. Já vím jen ze slov svého kolegy rakouského ministra, když jsme hovořili o těchto systémech, tak mně sdělil, že v Rakousku se náklady do infrastruktury systému vrátily za sedm měsíců.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP