(10.00 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
Čas mezi 19. 5. 2004 a 12. 1. 2005 byl věnován studiu způsobu financování, byly zpracovány různé expertní studie na zpoplatněnou síť, byly zpracovány studie na předpokládané výnosy, finanční modely. A věřím, že tento čas nebyl nikterak promarněn, protože tyto studie velice posloužily pro tvorbu zadávacích podmínek.
Návrh, který předložilo Ministerstvo dopravy vládě 12. ledna, předpokládal zavedení elektronického způsobu výběru mýtného na 960 km dálnic a zpoplatnění pro kategorii vozidel nad 3,5 t. Tehdy vláda vyjádřila souhlas s časovým věcným harmonogramem a souhlasila také se zahájením rutinního provozu na vybraných komunikacích v průběhu roku 2006. Říkám to proto, že potom vlády dále projednávaly už podrobné návrhy a došlo k určité změně, kterou popíšu dále. Tehdy vláda také souhlasila s tím, aby byla zpoplatněna vozidla s nejvyšší povolenou hmotností nad 7,5 t. Vyslovila také souhlas s financováním tohoto záměru - a to je jistě důležité - záměru s odloženým splácením pořizovacích nákladů. To znamená, že stát se nevzdal své odpovědnosti. Vyhodnotili jsme, že jiné způsoby financování včetně účasti soukromého kapitálu nevedou ke kýženým efektům, a proto jsme se rozhodli pro tento způsob financování a ten také byl pak začleněn do zadávacích podmínek. Vláda tehdy souhlasila také s tím, aby provozovatelem systému výkonového zpoplatnění byl správce vybrané silniční sítě, což je Ředitelství silnic a dálnic.
Úkol, který Ministerstvo dopravy tehdy dostalo, bylo předložení novely zákona umožňující zpoplatnění za ujetou vzdálenost. Současný zákon neumožňuje tento způsob zpoplatnění a vláda tehdy přijala riziko, že bude současně s tvorbou zadávacích podmínek pro veřejné výběrové řízení také připravována legislativa, která bude stanovovat povinnosti účastníků tohoto systému zpoplatnění a bude také tento systém zpoplatnění umožňovat.
Legislativní radě vlády byl návrh novel zákona - které jsou asi čtyři a jsou obsahem novely zákona č. 13, kterou budeme projednávat zítra - předložen koncem měsíce dubna a po zapracování připomínek byl tento návrh projednán ve vládě, schválen, a Poslanecká sněmovna ho v prvním čtení projednala na srpnové schůzi.
Z dalších úkolů měl ministr dopravy ve spolupráci s ministrem zahraničních věcí zahájit neprodleně konzultace s Evropskou komisí podle článku 7 směrnice 1999 o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací s cílem rozšíření sítě komunikací zpoplatněných elektronickým mýtem, to znamená nad 960 km. Konzultace s Evropskou komisí probíhaly ve spolupráci se stálým zastoupením a podařilo se nám dosáhnout už v měsíci dubnu stanoviska Evropské komise, kdy k požadavkům, které jsme na ně kladli, to znamená, že jsme jim sdělili, jaké záměry vlády jsou v kategorii vozidel, která budeme zpoplatňovat, a v rozsahu sítě, kterou bychom chtěli zpoplatnit, to znamená zhruba 2100 km, nám Komise odpověděla, že doporučuje přehodnotit naše rozhodnutí zpoplatnění vozidel o největší povolené hmotnosti nad 7,5 t s ohledem na snahu o harmonizaci v rámci vnitřního trhu. Vláda se tehdy zabývala tímto doporučením a rozhodla zpoplatňovat vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti nad 12 tun, protože stanovisko Komise bylo, že doporučuje, abychom zpoplatňovali vozidla buď nad 3,5 tuny, nebo nad 12 tun, což vláda přijala. To je ta změna požadavků. K rozsahu sítě se Komise nevyjádřila, protože toto stanovisko vlády odpovídá směrnici o zpoplatnění vybrané sítě komunikací v Evropské unii.
Dle rozhodnutí vlády také měl ministr do 15. února vyhlásit výběrové řízení na projektového manažera systému výkonového zpoplatnění, což byl náš poradce po celou dobu přípravy zadávacích podmínek. Výběrové řízení bylo vyhlášeno v termínu a nabídku předložil pouze jeden zájemce, a to firma Deloitte Czech Republic spolu s firmou Bovis Lend Lease. Meziresortní hodnotitelská komise, kterou jmenovala vláda, doporučila tohoto zájemce ministru dopravy k rozhodnutí jako uchazeče vhodného splnit všechny podmínky, které výběrové řízení předpokládalo. Námitky k tomuto výběrovému řízení žádné nebyly, to znamená, že 14. června byla podepsána smlouva s projektovým manažerem a ten se okamžitě zapojil do přípravy zadávací dokumentace výběrového řízení na generálního dodavatele systému výkonového zpoplatnění.
Dalším úkolem, který splnilo Ministerstvo dopravy, bylo to, že do 31. ledna letošního roku měl ministr také předložit vládě návrh na složení řídícího výboru pro přípravu zadávací dokumentace. Vláda rozhodla, že je to úkol, který je úkolem vlády, je to odpovědností vlády, a jmenovala řídící výbor, který byl složen z osmi zástupců osmi ministerstev. Předesílám možná do diskuse, že Ministerstvo dopravy mělo v této komisi dva zástupce a zbytek byl z dalších ministerstev a úřadu místopředsedy vlády pro ekonomiku.
Do 30. dubna jsem měl za úkol předložit vládě návrh jmenování komise pro posouzení nabídek v souvislosti s výběrovým řízením na generálního dodavatele. Znovu vláda hodnotitelskou komisi jmenovala v meziresortním zastoupení, kde bylo zastoupeno Ministerstvo dopravy předsedou a jedním členem, ministerstva vnitra, informatiky, financí, průmyslu a obchodu, práce a sociálních věcí, Ministerstvo pro místní rozvoj, místopředseda vlády pro ekonomiku a Ředitelství silnic a dálnic. Vláda tuto komisi ustavila 11. května a komise pak dokončila celé hodnocení po vyhlášení výběrového řízení.
Dalším úkolem bylo do 30. června letošního roku předložit ke schválení vládě návrh základních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení. Návrh základních parametrů byl zvolen proto, že nebylo možné, aby zadávací podmínky vláda projednávala, protože není možné je zveřejnit před vypsáním výběrového řízení a tyto zadávací podmínky nemohou procházet připomínkovým řízením. Proto byl zvolen tento způsob. Jak už jsem uvedl, základní parametry i zadávací podmínky připravoval pro vládu řídící výbor a prostřednictvím Ministerstva dopravy byly tyto podmínky připraveny pro projednání ve vládě.
Vláda měla mnoho připomínek k těmto základním parametrům. Byly zapracovány a řídící výbor jmenovaný vládou tyto připomínky projednal a zapracoval. Vláda následně schválila základní parametry 15. června a uložila ministru dopravy dopracovat na základě schválených základních parametrů ve spolupráci s řídícím výborem podrobné zadávací podmínky. Dále vláda schválila upřesnění časového harmonogramu, podle kterého zahájení zkušebního provozu systému výkonového zpoplatnění proběhne ve druhém pololetí 2006 a provoz s reálným výběrem peněz bude zahájen od 1. ledna 2007.
***