(10.10 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
To je určitá změna, jak už jsem upozornil na začátku svého úvodního slova, a změna je způsobena zejména tím, že právní rozbory ukázaly, že zakoupené etikety v časovém zpoplatnění jsou vlastně svého druhu obchodní smlouvou a nelze je jednostranně rušit a převádět systém zpoplatnění na jiný způsob během trvání této smlouvy, to znamená, že je možné zavést změnu systému zpoplatnění vždy jen k Novému roku, tehdy, když končí nejdelší platnost časových etiket. Proto vláda souhlasila s touto změnou.
Nejpozději do 30. června letošního roku jsem měl za úkol vyhlásit výběrové řízení na generálního dodavatele. Vláda mně uložila, abych toto výběrové řízení na základě zadávacích podmínek vyhlásil, a uložila mně, aby tyto podmínky samozřejmě byly v souladu s výsledky projednání s Evropskou komisí, v souladu se směrnicí 1999, což samozřejmě bylo splněno. Ministerstvo dopravy ve spolupráci s projektovým manažerem a řídícím výborem také zpracovalo kompletní návrh zadávací dokumentace a tato byla odsouhlasena řídícím výborem a vládou a dne 29. června byla předložena vládě České republiky, kde se vláda seznámila pouze na uzavřeném jednání s podrobnou zadávací dokumentací a vlastně verifikovala, že zadávací dokumentace je v souladu se zadávacími podmínkami. Tam také došlo k podpisu premiéra na zadávací dokumentaci, tak aby bylo možné kdykoliv zkontrolovat, zda ministerstvo tyto podmínky nezměnilo před vlastním zahájením výběrového řízení. Následně 30. června jsme odeslali oznámení zadávacího řízení na centrální adresu v souladu s usnesením vlády a tím se vlastně fakticky zahájilo výběrové řízení.
Dalším úkolem pro ministra dopravy bylo také předkládat vládě informaci o postupu přípravy k zavedení zpoplatnění, a to do 30. června a potom každé čtvrtletí. Všechny tyto informace byly vládou předkládány v termínu.
Posledním úkolem byl úkol ve spolupráci s místopředsedou vlády pro ekonomiku, ministrem financí, ministrem průmyslu a obchodu zpracovat a předložit vládě návrh sazeb poplatků výkonového zpoplatnění, a to do 30. června. Ministerstvo dopravy připravilo tyto podklady a údaje pro navržení sazeb. Dostali jsme ovšem stanoviska Evropské komise, o kterých jsem hovořil před chvílí, a to 31. května k záměru právě kategorizace vozidel, která mají být zpoplatněna, a která měnila naše představy. Tam došlo ke změně ze 7,5 tuny na 12 tun. Proto jsme se dohodli, že bude zpracována metodika výpočtů sazeb mýtného v souladu se směrnicí Evropského společenství 1999 a na základě této metodiky bude následně výpočet jednotlivých sazeb mýtného podle projektu vítězného uchazeče. Vláda tuto metodiku výpočtu sazeb mýtného schválila 16. listopadu letošního roku. To byl kontext, který pokládám za důležitý, aby Sněmovna věděla.
Dále bych chtěl podat informaci k vlastnímu průběhu výběrového řízení. 11. července bylo, jak už jsem řekl, zveřejněno oznámení zadávacího řízení veřejné zakázky na poskytování služeb a dodávek vybrané infrastruktury k realizaci projektu výkonového zpoplatnění. Ministerstvo dopravy vynaložilo skutečně maximální úsilí, abychom minimalizovali možnosti vzniku procesních nebo formálních pochybení výběrového řízení. Oznámení bylo kromě centrální adresy zveřejněno také v Úředním věstníku Evropské unie. Zadávací dokumentaci bylo možné vyzvednout od 15. července od 10 hodin a lhůta byla stanovena až do 16. září ve 12 hodin, což byla současně lhůta pro podávání nabídek. Dokumentaci si vyzvedlo 117 subjektů, z nichž většina byla jednoznačně nikoliv potenciálním dodavatelem systému, ale především subjekty, které se chtějí detailně seznámit se zadávací dokumentací. Zvolili jsme nízkoprahový přístup, to znamená, že zpoplatnění kompletní zadávací dokumentace bylo pouze 500 Kč.
V průběhu zadávacího řízení bylo zadavateli doručeno 373 dotazů, které byly odpovězeny ve třech kolech. Zadávací dokumentace je velmi složitá, je to soubor dokumentů. K tomu jsme dali vysvětlení. Důležité je, že všechna vysvětlení jsme uveřejňovali vždy na naší webové stránce tak, aby byly přístupné všem, i těm, kteří se nezeptali, to znamená, aby všichni měli stejnou úroveň informací pro podání své nabídky.
Ve stanoveném termínu byly podány nabídky čtyř konsorcií. Otevírání obálek proběhlo samozřejmě podle zákona 19. září a to bylo v rámci prvního jednání hodnotící komise, která byla jmenována vládou. Hodnotící komise opět v souladu se zákonem otevírala jednotlivé obálky podle jejich pořadového čísla a kontrolovala, zda nabídka je zpracována v požadovaném jazyce, podepsána oprávněnou osobou a z hlediska požadovaného obsahu úplná. Členové hodnotící komise tehdy sdělili přítomným uchazečům, že po provedení shora uvedené kontroly nebo kontroly, kterou jsem vám sdělil, byly kontrolovány identifikační údaje uchazeče, a to obchodní firma, sídlo, nabídková cena, dále informace, zda nabídka splňuje všechny uvedené požadavky. Všechny nabídky při prvním zasedání vyhověly kontrole a žádná z nich nebyla vyřazena.
Pro úplnost je třeba uvést, že v den, kdy ministerstvo uzavíralo příjem nabídek ze strany uchazečů, byly na Ministerstvo dopravy doručeny písemné materiály ze strany potenciálních uchazečů, kteří se rozhodli nabídku nepodat. Obsahem těchto dokumentů bylo vysvětlení, proč se uvedené subjekty rozhodly nabídku nepodat. Tyto důvody byly asi následující. Za prvé. Časový rámec je nerealizovatelný. Podle zkušeností některých firem nebo jedné firmy s německým řešením je deset měsíců na realizaci zakázky nedostatečných, zejména z důvodu získání uživatelské akceptace. Dále bylo sděleno, že problémem je neexistující legislativa, dále vysoké obchodní riziko, a to že obchodní podmínky jsou nastaveny tak, že dodavatel nese všechna rizika a stát minimum těchto rizik. Dále jednostranně podepsaný návrh smlouvy, riziko zpoždění stavebních povolení a platební podmínky, kdy stát platí později, jsou překážkou pro podání nabídky.
K těmto důvodům mohu konstatovat, že pokud se jedná o akceptaci ze strany provozovatelů vozidel a uživatelů systému, nemůže být akceptace problémem, pokud bude zajištěna dostatečná informovanost, což jsme požadovali přímo v zadávacích podmínkách. Systém musí být jednoduchý, povinná jednotka musí mít intuitivní ovládání bez speciálních znalostí, budou přístupná distribuční kontaktní místa. To vše bylo v zadávací dokumentaci požadováno. Proto by akceptace neměla být problémem i proto, že Česká republika leží mezi dvěma státy, kde se mýtný systém využívá, a mnoho uživatelů je již v systémech orientováno, jak domácí, tak tranzitující dopravci. K tomu je také potřeba poznamenat, že už 19. května vláda rozhodla o zavedení systému výkonového zpoplatnění a 12. ledna letošního roku přijala časový harmonogram zavedení výkonového zpoplatnění, a tudíž od této doby rozhodnutí do předpokládaného spuštění systému bylo celkem 31 měsíců, to znamená dva a půl roku.
***