(12.00 hodin)
(pokračuje Hanuš)

V průběhu tohoto projednávání vláda přijala opatření k řešení nedostatku prostředků na společnou zemědělskou politiku a svým usnesením spočívajícím v posílení rozpočtu kapitoly Ministerstva zemědělství v roce 2005 vytvořit možnost pro dofinancování doplňkových přímých plateb, a tak dosáhnout alespoň úrovně 59 % v příštím roce.

Schválený rozpočet kapitoly Ministerstva zemědělství a předložený návrh rozpočtu fondu jsou odrazem schválených výdajových rámců a byly zpracovány v té době ze známých hodnost. Pokud dojde k jakékoli změně, a to jak ve výši celkového objemu evropských prostředků na SAPS, či odchýlení kursu koruny, bude potřebné v průběhu roku operativními opatřeními vlády řešit situaci v prostředcích na přímé platby tak, aby naši zemědělci nebyli více kráceni v konkurenceschopnosti, než jak jim stanovila pro rok 2006 Evropská komise.

K dalším ukazatelům, které řeší spolufinancování výdajů evropských programů - jde o výdaje na společnou organizaci trhu, na financování výdajů horizontálního plánu rozvoje venkova - nebyla rozprava velká, neboť potřeby pro rok 2006 jsou rozpočtově zajištěny.

Zemědělský výbor vedl také diskusi zejména o správních výdajích fondu. Jak již podotkl pan ministr, došlo k navýšení. Tyto navrhované výdaje odpovídají potřebě zajištění činnosti fondu, dále se do nich promítá finanční potřeba pokrytí nárůstu činností, které podle směrnic a předpisů EU bude v následujícím roce fond zabezpečovat. Obsahují také výdaje na přípravu a zajištění požadavků nového rozpočtového období na léta 2007 až 2013. Je zdokladováno, že Česká republika vynakládá na celkový objem administrativních podpor nejnižší podíl správních výdajů, který činí celkem asi 3,10 % Ve správních výdajích jsou rovněž rozpočtovány prostředky na úhradu závazků, které vznikly potřebou řešení situace v zemědělství v minulých letech.

Při projednávání rozpočtu fondu v zemědělském výboru padaly také kritické názory. Je třeba ale říci, že v kompetenci fondu není možno řešit třeba změnu termínu výplat, která je nejčastěji terčem kritiky a po které se volá.

Za další svou povinnost považuji upozornit Poslaneckou sněmovnu na schválené snížení výdajů v kapitole Ministerstva zemědělství v ukazatelích SAPARD o částku 60 milionů, které se současně musí promítnout do předloženého návrhu rozpočtu fondu. Toto snížení by k návrhu rozpočtu fondu mělo obsahovat samostatné usnesení Sněmovny. Jedná se o pozměňovací návrh státního rozpočtu A/28/18 usnesení rozpočtového výboru. Jedná se tam o částku 40 milionů Kč snížení. Dále se jedná o pozměňovací návrh poslance Doktora v položce B/82/4 v částce 20 milionů.

Závěrem navrhuji k usnesení Poslanecké sněmovny k návrhu rozpočtu zemědělského intervenčního fondu na rok 2006, aby byly zapracovány dva body: za prvé - že se snižují příjmy a výdaje na program SAPARD v částce 60 milionů Kč a současně se návazně upravují další ukazatele; za druhé - aby Poslanecká sněmovna požádala vládu ČR o zajištění dofinancování přímé platby na rok 2006 do výše, kterou umožňuje Smlouva o přistoupení ČR k EU.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pane zpravodaji, musím vás upozornit, že tyto dva návrhy musíte předložit v podrobné rozpravě, abychom je mohli podrobit hlasování.

Nyní vystoupí pan poslanec Josef Šenfeld, který se písemně přihlásil do rozpravy, poté pan poslanec Papež.

 

Poslanec Josef Šenfeld: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, podle vyjednaných podmínek pro rok 2006 je možné navýšení plateb, které činí 35 % unijního průměru a až 30 % z národních zdrojů. Kapitola Ministerstva zemědělství na rok 2006 obsahuje na dofinancování částky 4 093 700 tisíc Kč. V návrhu, který byl již dříve dozorčí radě Státního zemědělského intervenčního fondu předložen, byla ve variantě dvě uvedena částka 6 093 700 tisíc Kč, to je o dvě miliardy korun vyšší. Ta odpovídala dle důvodové zprávy 22% dofinancování z národních zdrojů. První varianta počítala s 28% dorovnáním. Je nepochopitelné, proč vláda po dvou uvedených návrzích nakonec předložila Poslanecké sněmovně pouze 15%í navýšení přímých dotací a proč záhy po schválení státního rozpočtu zhruba za dva týdny se našly 2 mld. Kč. Proč to již nešlo dříve přímo zapracovat do státního rozpočtu?

Dne 13. 10. tohoto roku účastníci jednání s premiérem ČR a se zástupci zemědělských organizací o financování kapitoly Ministerstva zemědělství na rok 2006 společně formulovali další postup k dofinancování kapitoly Ministerstva zemědělství na rok 2006 takto:

Za prvé. Ministr zemědělství po dohodě s ministrem financí předloží vládě ke schválení v listopadu tohoto roku materiál, kterým se provede převod prostředků ve výši 2 mld. Kč do rozpočtu Ministerstva zemědělství s podmínkou, že tyto zdroje budou použity na posílení přímých plateb pro rok 2006. To bylo již přijato.

Za druhé. V lednu 2006 proběhne další jednání, na kterém bude upřesněn a dohodnut postup k zajištění finančních prostředků ve výši zhruba 800 milionů Kč na další posílení rozpočtu Ministerstva zemědělství ČR v roce 2006 tak, že celková výše doplňkových přímých plateb v roce 2006 dosáhne výše asi 7 mld. Kč. Celková výše přímých plateb EU plus doplňkových dosáhne úrovně asi 63 %.

Mé propočty se nemohou dobrat k uváděným číslům. Uvedené 4 miliardy Kč odpovídají 15 % finančních prostředků z národních zdrojů a podle mne na 30% dorovnání chybějí asi 4 mld. Uváděná částka z jednání nevládních organizací o příslibu nalezení dvou miliard korun plus uvedených osm set milionů Kč, to podle mne nemůže odpovídat uváděným 63 %. K tomu bych, pane ministře, prostřednictvím paní předsedající, rád znal vaši odpověď. Ano, mluví se o celkové výši doplňkových plateb 7 miliard Kč, ale podle mého soudu stále bude ještě chybět jedna miliarda korun na plné dorovnání. Již jsem vyslovil otázku, proč možná částka nebyla rovnou v rozpočtu SZIF, proč se musí zemědělci neustále doprošovat, bojovat a obhajovat svá opodstatněná stanoviska. Což si zemědělci nevytrpěli své?

Co se týče ostatních položek rozpočtu SZIF, je navrhován jako vyrovnaný. Je možné souhlasit až na mnou dříve uvedené, že při uvažovaném financování společné zemědělské politiky z prostředků EU a za pomoci mimorozpočtových zdrojů, úvěrového předfinancování prostředků EU a úvěrů na intervenční nákupy je rozpočet SZIF schopen v roce 2006 plně pokrýt veškerou činnost danou příslušnými zákony, nařízeními vlády a předpisy EU.

Vzhledem k tomu, že poslanecký klub KSČM nechce komplikovat již tak tíživou situaci našich zemědělců, a vzhledem k prohlášení vlády a ministra zemědělství a také k již přijatému usnesení Poslanecké sněmovny č. 2016 z 51. schůze ze dne 2. prosince t. r. k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2006, kde v bodu III písm. b) Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby zajistila dofinancování položky přímé platby v kapitole 329 Ministerstva zemědělství na rok 2006 do výše, kterou umožňuje Smlouva o přistoupení ČR k EU, vzhledem k přijatému usnesení zemědělského výboru z 58. schůze z 9. listopadu tohoto roku k návrhu rozpočtu Státního zemědělského intervenčního fondu na rok 2006, kde zemědělský výbor v bodě 1 doporučuje Poslanecké sněmovně v písmenu b), aby požádala vládu České republiky o zajištění dofinancování položky přímé platby na rok 2006 do výše, kterou umožňuje smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii - poslanecký klub KSČM vzhledem ke všemu již uvedenému většinově podpoří schválení rozpočtu Státního zemědělského intervenčního fondu na rok 2006.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP