(12.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Jiří Papež.

 

Poslanec Jiří Papež: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, rozpočet Státního zemědělského intervenčního fondu je norma sice víceméně technická. Je třeba si připomenout, že Státní zemědělský intervenční fond plní v České republice roli zemědělské platební agentury, to znamená instituce, která distribuuje na území České republiky prostředky a podpory určené pro venkov a zemědělství a také uplatňuje nástroje společné zemědělské politiky Evropské unie v rámci společné organizace trhu Evropské unie. Přesto bych se chtěl krátce vyjádřit ke dvěma problémů, které vnímám jako důležité a zásadní, o nichž už také hovořili moji předřečníci.

Prvním problémem je uplatňování jednoho z pilířů společné organizace trhu Evropské unie, a to části týkající se intervenčních nákupů. Chtěl bych se pana ministra zemědělství zeptat, jaká vláda přijala opatření, aby se neopakovala špatná, nedobrá tristní situace ze začátku letošního roku, kdy státní orgány a především Státní zemědělský intervenční fond evidentně nezvládly intervenční nákup obilí z loňské sklizně. Intervenční nákup obilovin jako základní nástroj společné zemědělské politiky Evropské unie, který byl v období před vstupem prezentován vládou jako záchranná síť pro prvovýrobce obilovin, nenaplnil svůj proklamovaný cíl, ba dokonce způsobil na trhu právě opačný efekt. Z reálné praxe je patrné, že intervenční nákup u nás nezafungoval. Je zřejmé, že ze strany státních orgánů došlo k jednoznačnému podcenění situace na českém trhu. Nákup probíhal od samého počátku velmi pomalu, neprůhledně a neefektivně. Na konkrétních případech lze doložit, že výsledky rozboru kvality obilí, které prováděl Státní zemědělský intervenční fond přímo anebo prostřednictvím najatých firem, byly diametrálně odlišné od výsledků kontrolních vzorků prováděných pracovníky kontrolního a zkušebního ústavu. Zdá se, že to mohlo být i účelné (účelové?). Všechna tato negativa způsobila finanční ztráty českým zemědělcům a byla navíc ještě umocněna změnou výkupních podmínek, které provedl Státní zemědělský intervenční fond uprostřed probíhajícího nákupu.

Znovu se tedy ptám, jaká přijala vláda opatření, aby se tato situace neopakovala.

Tolik první okruh, který vnímám jako problematický.

Druhou věcí, o níž se chci zmínit v souvislosti s projednávaným rozpočtem Státního zemědělského intervenčního fondu, je výše přímých plateb. Hovořili o ní již moji předřečníci. Nejdříve je třeba zdůraznit, že tzv. přímé platby zemědělcům nejsou nic jiného než nárokové finanční prostředky podpor zemědělců v rámci celé Evropské unie. To, že ještě Špidlova vláda vyjednala špatné podmínky pro české zemědělce, je známé. Od toho data se traduje dvourychlostní zemědělská politika Evropské unie. Naši zemědělci dostávají z Evropské unie jen zlomek toho co jejich kolegové v tzv. starých zemích Evropské unie. Evropská unie nám sice umožnila, abychom přidali k částce z evropského rozpočtu ještě část z našeho národního rozpočtu, a to až do výše 30 % průměru ve starých členských zemích - letos to tedy mělo být celkem 60 %, v příštím roce 2006, o němž nyní hovoříme, to mělo být až 65 % průměru starých zemí Evropské unie; stále hovořím o výši přímých plateb zemědělcům. Česká vláda, a to je třeba si připomenout, ani jednou za celé období nevyužila možnosti dorovnat přímé platby na maximální možnou výši vyjednanou v přístupové smlouvě, a to přesto, že spravedlivá soutěž a konkurenceschopnost českých zemědělců v Evropské unii patří mezi priority všech posledních vlád sociální demokracie, jak to deklarují ve svých programových prohlášeních.

Návrh rozpočtu, který dnes projednáváme, obsahuje dorovnání - a to cituji přímo ze sněmovního tisku 1174, který projednáváme - na pouhých 50 % unijního průměru místo možných 65 %. Tak je to tam doslova napsáno. To je ke škodě českých zemědělců, snižuje to jejich konkurenceschopnost, připravuje je to o prostředky, na které mají čeští zemědělci nárok. S takovým rozpočtem prostě nemohu souhlasit.

Přimlouvám se za to, aby pan ministr zemědělství vysvětlil nám všem, jak o tom hovořil můj předřečník, jak je to se všemi prostředky, o nichž se hovořilo např. na Zemi živitelce, kde pan premiér sliboval českým zemědělcům 1,9 miliardy ještě na dorovnání přímých plateb z letošního roku, ale ty se teprve teď začnou vyplácet, a jak je to s oním vládním nařízením, kde vláda slíbila další 2 miliardy českým zemědělcům na příští rok, ale nebylo nám vysvětleno a nikde nezaznělo, jestli se to bude týkat výplaty přímých plateb za rok 2005, které se budou teprve začátkem příštího roku vyplácet, nebo jsou to prostředky určené na předfinancování přímých plateb roku 2006, které začnou vyplácet až v prosinci 2006. To je nezřejmé, nejasné. Myslím si, že zemědělci se v tom nevyznají. Někdy mám obavy, že se v tom nevyznají ani státní úředníci, kteří takové návrhy předkládají.

Zdůraznil jsem, proč nemohu takový rozpočet Státního zemědělského intervenčního fondu podpořit. Podpořím však doprovodné usnesení zemědělského výboru, které jsem ostatně v zemědělském výboru navrhl. Děkuji kolegům zemědělského výboru, že ho podpořili. Usnesení je obsaženo v usnesení zemědělského výboru z naší schůze z 9. listopadu a bylo zde již citováno. Pan zpravodaj ho přednese ještě v podrobné rozpravě. Toto usnesení podpořím, protože vyzývá vládu k tomu, aby zajistila dofinancování přímých plateb českým zemědělcům na rok 2006, jak na to mají nárok podle přístupové smlouvy.

Já vám děkuji pro tuto chvíli za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se na případná závěrečná slova. Pan ministr má slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Jan Mládek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, rád bych reagoval alespoň na některé věci, které zde byly řečeny, a to o tom, že není zřejmé, kolik peněz bude k dispozici na příští rok. Nejsme dosud v eurozóně, abychom měli euro, to znamená, že celá věc je zatížena jistým kursovým rizikem, protože my teď děláme rozpočet, kde část rozpočtu je v eurech, a my bohužel podle pravidel Evropské unie to budeme přepočítávat podle kursu platného k 1. říjnu 2006, což samozřejmě zanáší do rozpočtování jistou nejistotu, ale Ministerstvo zemědělství udělá všechno pro to, aby tuto a další nejistoty, které se tam objevují, samozřejmě překonalo. Ale z našeho hlediska je to trochu vis maior.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP