(12.20 hodin)
(pokračuje Hrnčíř)
Zdůvodnění je zcela jednoduché. Zatímco v ostatních návrzích, jako například v návrhu zákona o komunikacích apod., bylo možno dořešit sporné případy, kdy věcné břemeno bylo z různých důvodů nutno dořešit, ač stavba byla podle pravomocného rozhodnutí zrealizována, například u zákona o pozemních komunikacích, tak u zákona o elektronických komunikacích toto řešení není připouštěno a myslím si, že by to mělo být řešeno pro všechny případy shodně. Proto přednáším tento pozměňovací návrh a proto vás žádám o jeho podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi. Nyní pan ministr poslanec Radko Martínek - v rozpravě.
Ministr pro místní rozvoj ČR Radko Martínek Vážené dámy a pánové, já bych stejně jako v prvním případě chtěl požádat o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin ze stejných důvodů, jako jsem to zdůvodňoval v prvním případě.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji. Má někdo další zájem o vystoupení v podrobné rozpravě? Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím. Budeme tedy hlasovat, protože v podrobné rozpravě padl procedurální návrh, o kterém musíme rozhodnout. Já se pokusím přivolat ty, kteří se odebrali do předsálí, a odhlásím vás, abychom zjistili přesný počet poslanců v jednacím sále. Přihlaste se svými identifikačními kartami.
O procedurálním návrhu předloženém panem poslancem Radko Martínkem o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin rozhodneme v hlasování pořadové číslo 790, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 790 z přítomných 110 pro 81, proti 24. Návrh byl přijat.
Končím druhé čtení tohoto návrhu s tím, že lhůta mezi druhým a třetím čtením byla zkrácena na 48 hodin. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a budeme pokračovat bodem číslo 37. Věřím, že se nám podaří tento bod zvládnout.
Bodem číslo 37 je
37.
Vládní návrh zákona o odnětí nebo omezení vlastnického práva
k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)
/sněmovní tisk 1015/ - druhé čtení
Pan ministr zůstal u stolku zpravodajů a pana poslance Víchu jako zpravodaje jsem viděl, že se chystá zaujmout své místo. Z pověření vlády uvede tento návrh pan ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr pro místní rozvoj ČR Radko Martínek Dámy a pánové, znovu jako v předcházejících případech se omezím pouze na poděkování za spolupráci všem poslancům, kteří se podíleli na přípravě tohoto zákona pro druhé čtení. Myslím, že se nám podařilo objasnit i některé nejasnosti, které byly spojeny s tímto zákonem, a tudíž doufám, že průběh projednávání v tomto případě bude obdobný jako v předcházejících případech. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi pro místní rozvoj Radko Martínkovi a připomínám, že tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a ústavněprávnímu výboru. Usnesení výborů vám byla rozdána jako sněmovní tisky 1015/ a 1015/2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan poslanec Josef Vícha. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Josef Vícha: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych vás informovat o průběhu projednávání tohoto sněmovního tisku 1015 od prvního čtení, kde byl přikázán výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a také ústavněprávnímu výboru, který přijal usnesení pod číslem 1015/1, které samozřejmě také vám bylo rozdáno. K tomuto tisku také byl seminář shodný s tiskem předešlým, resp. s tisky předešlými, a to 15. 9. s tím, že pozměňovací návrhy mohly být přeneseny do našeho výboru. Tak se také stalo. Náš podvýbor pro územní plánování a stavební řád přijal 7. 11. usnesení, kterým doporučuje výboru přijmout tento tisk a projednat ve znění pozměňovacích návrhů. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí potom 30. listopadu přijal usnesení a projednal tento tisk a doporučuje sněmovně, aby ho projednala a schválila s pozměňovacími návrhy, které jsou obsaženy v tomto tisku 1015/2.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Paní zpravodajka ústavněprávního výboru Eva Dundáčková je řádně omluvena na tomto jednání. Zpravodajskou zprávu máte v tisku 1015/1, ale paní předsedkyně ústavněprávního výboru ráda splní zpravodajskou povinnost svého výboru. Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.
Poslankyně Vlasta Parkanová: Děkuji za slovo. Mám pocit, že by tu mělo zaznít alespoň několik základních informací o průběhu projednávání tohoto tisku v ústavněprávním výboru. Ústavněprávní výbor přerušil projednávání tohoto návrhu zákona a doporučuje Sněmovně, aby nejprve doprojednala stavební zákon. Z vlastní iniciativy projednával i tento stavební zákon a doporučil v něm vypustit nebo přeformulovat některá ustanovení, zejména ustanovení paragrafu 2, 102 a 109. Jde o definici veřejného zájmu, jde o nucenou výměnu pozemků, jde o předkupní právo. Ústavněprávní výbor se domníval a domnívá, že teprve tehdy, až bude rozhodnuto o definitivní podobě stavebního zákona, je možné přikročit k projednání a dokončení projednání tohoto tisku.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní předsedkyni ústavněprávního výboru. Takže všechny informace máme.
Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a to pana poslance Miloslava Kaly. Prosím, pane poslanče, máte slovo v obecné rozpravě.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, pane místopředsedo. Já jsem avizoval u předchozích bodů, že odůvodním pozměňovací návrhy společně, a to ke sněmovnímu tisku 998 - stavební zákon a k tisku 1015 - zákon o vyvlastnění.
Chci říci, že principem těchto dvou návrhů je zařadit do dikce zákona princip, aby strategické průmyslové zóny, které jsou v souladu s příslušnou územně plánovací dokumentací, bylo možno následně po přijetí usnesení vlády a poté, co jsou v souladu s příslušnou územně plánovací dokumentací, zařadit do kategorie veřejného zájmu, na který by bylo možno vztáhnout případné podmínky pro odnětí nebo omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemeni k pozemku nebo ke stavbě a přechod vlastnického práva nebo nabytí práva odpovídajícího věcnému břemeni k tomuto pozemku nebo stavbě pro dosažení účelu vyvlastnění podle vládního návrhu tisku 1015. Tento návrh jsem předkládal již do výborů, ale jsem přesvědčen, že poslední vývoj záměru Moravskoslezského kraje získat za strategického investora významnou světovou automobilku znovu potvrzuje oprávněnost tohoto návrhu.
Především chci zdůraznit, že všechny ostatní podmínky musejí být v případě vyvlastnění naplněny, zejména se tedy jedná o to, že vyvlastnění lze provést jen v tom případě, kdy je v souladu s cíli a úkoly územního plánování, jen v takovém rozsahu, který je nezbytný k dosažení účelu vyvlastnění stanoveného zvláštním zákonem, a jen v tom případě, není-li možné pozemek, stavbu nebo jejich část, popř. právo odpovídající věcnému břemenu užívat bez vyvlastněného pozemku, stavby nebo jejich části či věcného břemene. Je zde samozřejmě další podmínka, a to záležitost, kdy obtíže, které by způsobovala nerealizace dohody, by byly obtížemi nepřiměřenými. Další podmínky jsou, že vyvlastnění je přípustné pouze v tom případě, že vyvlastnitel učinil vše pro to, aby vyvlastňovanému byl po dobu nejméně šesti měsíců znám účel vyvlastnění stanovený zvláštním zákonem, a také jestliže vyvlastňovaný nepřijal včas návrh vyvlastnitele, aby účelu vyvlastnění bylo dosaženo dohodou. Lhůta, kterou vyvlastnitel stanoví vyvlastňovanému pro přijetí návrhu na uzavření smlouvy, nesmí být kratší než jeden měsíc.
***