(12.20 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Byl nepohodlný, protože málo hájil možná zájmy tu LOKu, tu nějakých elitních skupin. Byl vystřídán kým? Byl vystřídán dnešním ministrem.

Sociální demokracie měla několik ministrů zdravotnictví, a pana Škromacha samozřejmě pominu na tu krátkou dobu, byla si vědoma toho, že ten systém zdravotnictví asi není jednoduchý. Otázka je, jestli pro to mohla udělat více, jestli chtěla diskutovat. Zdálo se nám, opozičním poslancům z ODS, že ta diskuse není vítána, že je opakovaně odmítána diskuse na téma zdravotnictví. A tak nalezla někoho, kdo odkloní ten problém úplně jinam, a pro mne tedy docela šokujícím způsobem, a to je uvalením nucené správy na VZP.

Já jsem pojištěncem ve VZP a přiznám se, že pokud se ve velmi krátké době nedostane VZP zpět do normálních kolejí, to znamená, buď se prokáže, že nucená správa měla opodstatnění, a bude z toho vyvozen důsledek, nebo neměla, a bude také vyvozen důsledek, tak já za sebe říkám, že já odejdu z VZP, a jsem plátce, který je hodně vysokým plátcem, opravdu vysokým plátcem. Já si myslím, že…

Můžete nahlas, paní kolegyně, není problém. Zatím jste nevystoupila k ničemu, tak mě nerušte! (Reaguje na poznámku ze sálu.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane kolego. Napomínám nejprve paní poslankyni a posléze také vás. Paní poslankyni z toho důvodu, že by skutečně, pokud chce vystoupit, se měla přihlásit a jít na mikrofon, a pana poslance, že pokud chce tuto výtku paní poslankyni sdělit, jsem od toho já.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Já to asi nedořekl, pane předsedající.

Na závěr mi dovolte něco málo k té záležitosti výdajové stránky. Už tady byla několikrát zmiňována ona úhradová vyhláška číslo 50, v tomto případě číslo 50 z roku 2005. V ní je uvedeno, že pro druhé pololetí by měl existovat indexovaný růst výdajů 105 %, chcete-li o 5 % meziročně mezi lety 2004 a 2005. Prosím vás, i to je nenormální, protože indexovaný růst výdajů je vždy dán buď inflačně, to je jedna veličina, a ministr financí by nám tady potvrdil, že inflace je cílená někde kolem 2 %, to znamená, kdyby byl o 2 %, tak to pokrývá inflaci, a všechno nad to znamená, že někde v tom sektoru je buď více výdajů, anebo že to je sektor, který je postižen vyšší inflací, než je průměrná. To je možné, ale to by bylo seriózní, kdybychom toto také diskutovali, kdyby zde vystoupil ministr financí a řekl: Z našeho pohledu toto víme. Já nevím, jestli toto všechno může vědět ministr zdravotnictví.

Na závěr je trochu zjevné, že celé téma, celá diskuse o zdravotnictví je asi nežádanou diskusí. Je to téma soubojů lidí, kteří se chtějí prezentovat na tak špatném tématu, jako je zdravotnictví.

Já myslím, pane ministře, prostřednictvím pana předsedajícího, jste ve funkci 20 dní, nadělal jste škody tolik jako žádný jiný ministr, který tam předtím byl. To znamená, myslím si, že je načase, abyste už teď, nejlépe dnes večer, podal demisi a umožnil, aby zdravotnictví fungovalo a aby pacienti nebyli ohroženi.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nyní má slovo pan kolega Janeček, připraví se pan poslanec Patera.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážené dámy, vážení pánové, vzhledem k tomu, že tady zaznělo mnoho argumentů a mnoho slov, dovolím si možná jenom několik glos, které by snad zaznět měly.

To, co mne na celé té diskusi dojímá, je, že vlastně to schéma se stále a stále opakuje. Vidíme vystoupení, která jsou plná pěny a obsahují málo faktů. Zájem o pacienta se skutečně uvnitř těch soubojů v podstatě vytratil. Pokud se chceme dobrat k nějakých relevantních údajů a slyšíme ty údaje například od tohoto mikrofonu, je potřeba si je kontrolovat, abychom zjistili, jak relevantní je autor a ten, kdo je přednáší. Je to důležité z toho důvodu, že spoustu údajů, které zde zazněly, si nemůžeme uvěřit. Jsou to údaje ze vnitřku pojišťovny.

Já bych začal jedním z těch. Pan ministr, cituji, tvrdí: "V loňském roce právě kvůli rozporu mezi skutečností a zdravotně pojistným plánem nebyl zdravotně pojistný plán touto Sněmovnou vůbec přijat." Je to konstatování, které je snadno ověřitelné a vypovídá. Ono je totiž posunuté. Sněmovna se ke zdravotně pojistnému plánu nemohla vyjádřit, neboť vláda ho, a já jsem na to v té době upozorňoval, zřejmě v rozporu s ústavou vzala zpět. Vyjádřil se k němu výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, který doporučil přijetí tohoto zdravotně pojistného plánu. A jestliže srovnáte tato fakta s výrokem, tak vidíte, že ten výrok je dosti vzdálený od fakt, která si každý může ověřit. Tím obtížnější je potom věřit údajům, které jsou daleko tíže dosažitelné, o kterých můžeme pochybovat.

Já bych jenom upozornil na další věci. Další závažná věc, inspirace pro legislativu. Pan ministr říká: Naše zákony v podstatě neznají a neumožňují ministerstvu jakkoli zasáhnout v situaci, kdy zdravotní pojišťovna dlouhodobě nedodržuje příslušné zákony. - Toto je role Ministerstva zdravotnictví. Přečtu tedy § 7a zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně. Cituji: Kontrolu činnosti pojišťovny provádí Ministerstvo zdravotnictví v součinnosti s Ministerstvem financí. Zjistí-li toto ministerstvo závažné nedostatky v činnosti pojišťovny, zejména nedodržování tohoto zákona, předpisů o zdravotním pojištění nebo schváleného zdravotně pojistného plánu, je oprávněno - teď bych podtrhl - podle povahy zjištěného nedostatku a) vyžadovat, aby pojišťovna ve stanovené lhůtě zjednala nápravu, zejména uvedla svou činnost do souladu s tímto zákonem, předpisy o všeobecném zdravotním pojištění a schváleným zdravotně pojistným plánem, b) zavést nucenou správu na dobu nejvýše jednoho roku.

Samozřejmě každý si musí položit otázku: Činilo Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí tak, aby ukládalo pojišťovně nápravná opatření, a dokladovalo, že pojišťovna odmítla tato opatření splnit? Pokud ne, co dělali ministři financí a zdravotnictví, co dělaly jejich odbory, pokud neplnily zákonem ustanovené povinnosti?

Hlavní důvody, které se udávají v souvislosti s tzv. nucenou správou, byly uváděny dva. Bylo to nenaplnění rezervního fondu. V dikci jsme se dozvěděli o tom, že se jedná i o špatnou síť zdravotnických zařízení, o nevyváženost atd. Všichni víme, že otázka rezervního fondu byla věc, se kterou byla vláda seznámena, a vyslovila na rozdíl ode mne s touto situací souhlas, neboť, dovolím si tvrdit, že jsem byl asi jediným, který tady na plénu vystupoval proti skutečnosti, že se po nás žádá schválit zdravotně pojistný plán, který nenaplňuje dikci zákona. Přesto vláda dávala k těmto zdravotně pojistným plánům kladná usnesení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP