Neautorizováno !


 

(10.40 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Z tohoto důvodu jsem si dovolila požádat ministryni zdravotnictví, zdali by nebyla ochotna dnešní nesystémové opatření zasadit do kontextu opatření systémových, které opravdu vyřeší zbrzdění, nebo ještě lépe zastavení obrovského deficitu systému veřejného zdravotního pojištění do systému zdravotnictví v České republice. Učinila jsem v této souvislosti i procedurální návrh.

Vážené dámy, vážení pánové, po vystoupení ministryně zdravotnictví beru tento svůj procedurální návrh zpět, protože ho považuji za zcela bezpředmětný. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji paní poslankyni. To znamená, že ten návrh, který jste podala na přerušení projednávání do předložení zprávy, berete zpátky. Tak. To znamená, že pokud se nikdo nehlásí, tak mohu ukončit obecnou rozpravu. Tedy to hlasování, na které jsem vás tady pozval zvoněním, se konat nebude, protože, jak jste slyšeli, paní poslankyně svůj návrh na přerušení projednávání vzala zpět.

A já mohu otevřít rozpravu podrobnou, do které se mi jako první hlásí pan poslanec Vlček.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych přednesl návrh usnesení: Poslanecká sněmovna souhlasí s usnesením vlády ze dne 24. srpna 2005 č. 1080, kterým byl schválen materiál Projekt postoupení části pohledávek zdravotních pojišťoven za plátci pojistného ve veřejném zdravotním pojištění po lhůtě splatnosti na Českou konsolidační agenturu, tisk 1124.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Jenom bych vás poprosil, abyste se posadil možná ke stolku, aby nám někdo evidoval návrhy. Probíhá podrobná rozprava. Ptám se, kdo má další návrh do podrobné rozpravy. Pokud nikdo další návrh nemá, tak podrobnou rozpravu končím.

Ptám se, jestli ještě někdo chce něco říci, jako třeba pan ministr nebo podobně, jako závěrečné slovo. Ale zdá se, že tomu tak není, takže můžeme pouze hlasovat o tom návrhu, který tady byl předložen. Možná ještě požádám pana poslance Vlčka, aby ho ještě jednou přečetl, protože to je jediná věc, o které bychom nyní hlasovali. Takže prosím ještě jednou text usnesení, který byl navržen v podrobné rozpravě.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedo, dámy a pánové: Poslanecká sněmovna souhlasí s usnesením vlády ze dne 24. srpna 2005 č. 1080, kterým byl schválen materiál Projekt postoupení části pohledávek zdravotních pojišťoven za plátci pojistného ve veřejném zdravotním pojištění po lhůtě splatnosti na Českou konsolidační agenturu - tisk 1124.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. O tom hlasujeme. Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout tento návrh usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování má pořadové číslo 82. Přítomno 179. Pro hlasovalo 129, proti 47. Tento návrh byl přijat.

 

Takže končím projednávání bodu č. 39.

 

A máme tu další bod, číslo

 

8.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 916/3/ - vrácený Senátem

 

Senát nám vrátil tento návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Usnesení máme jako sněmovní tisk 916/4. Je tady pan senátor Jaromír Štětina? Je tady. Já bych poprosil pana senátora Štětinu, jestli by se dostavil do jednací síně. Vítám pana senátora Štětinu. Prosím, račte.

A prosím, aby za navrhovatele k usnesení Senátu se vyslovil ministr vnitra František Bublan. Prosím, pane ministře, mohl byste nám okomentovat pozici Senátu. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan: Děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s návrhem novely zákona již byla Poslanecká sněmovna seznámena v rámci předchozího projednávání v červnu tohoto roku. Senát při svém projednávání návrhu novely k tomu návrhu přijal řadu pozměňovacích návrhů. K návrhům na změny novely jsem se na plénu Senátu vyjádřil a vyslovil jsem s nimi nesouhlas. Na svém nesouhlasném stanovisku setrvávám. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám děkuji, pane ministře, a ptám se, jestli se chce k těm pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodaj výboru pro obranu a bezpečnost pan poslanec Tomáš Kladívko. Nechce. Nechce, takže v tom případě otevírám rozpravu a v rozpravě jako první by měl vystoupit senátor Jaromír Štětina.

Prosím pana senátora, aby se ujal slova jako první v rozpravě.

 

Senátor Jaromír Štětina: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, je mi ctí, že mohu poprvé vystoupit v Poslanecké sněmovně, a dovolte mi, abych vám ve stručnosti podal informaci o oněch pozměňovacích návrzích, o nichž se zmínil pan ministr. Jedná se o tzv. cizinecký zákon, je to sněmovní tisk č. 916, který mají mnozí z vás před sebou.

Senát projednal tento návrh zákona na své 7. schůzi 5. srpna a hlasy 49 senátorů z 57 přítomných se rozhodl ho Poslanecké sněmovně vrátit s několika pozměňovacími návrhy. Já bych vás chtěl upozornit zejména na ten první, který považuji za nejdůležitější, a předpokládám, že ho důležitým shledáte i vy, až ho zmíním.

Ten první bod vypouští ustanovení, ten náš pozměňovací návrh, které má zavést pravidlo, že cizinec může podat žádost o udělení víza pro vstup na území České republiky pouze na českém zastupitelském úřadě ve státě, jehož je občanem. Cizinec může požádat o vízum jenom tam, v té zemi, jejíhož pasu je držitelem. To tato novela říká. V praxi by to znamenalo například, že pokud by chtěl cizinec ze zámoří, např. cizinec, který přijede do Evropy z Chile a obchoduje např. v Paříži, ve Francii, jet do České republiky, musel by se vrátit přes oceán až do Chile, aby na našem velvyslanectví toto vízum získal. Jedná se o obstrukci, která není příznivá pro obchod ani pro cestovní ruch, a naše republika patrně přichází nebo by přišla tímto ustanovením o nemalé zisky. A neodpovídá to ani technickým a jiným schopnostem komunikace mezi úřady, které vyřizují žádosti o víza. To je ten první, nejdůležitější bod, pozměňovací návrh, který se v Senátu podařilo prosadit.

Další dva body se týkají doplnění § 65, který stanovuje, kdy může být cizinci uděleno rozhodnutí k trvalému pobytu bez předchozího dlouhého pobytu. Tento pozměňovací návrh umožňuje nabytí zpětného občanství Čechům, kteří odešli do zahraničí, ve zkráceném termínu. Podle něj má být stanoveno pravidlo, díky němuž nemůže (může?) být cizinci, který byl v minulosti občanem Československé federativní republiky, usnadněn přístup k povolení trvalého pobytu na území České republiky. To je ten druhý bod.

A další body, 4 až 10 a 12, se týkají ubytování cizinců. Podle nového ustanovení § 100 písm. d), máte-li tento zákon před sebou, je ubytovatel povinen zajistit cizinci ubytování, které není z hlediska hygienického a počtu ubytovaných zjevně nepřiměřené úrovni ubytování, jaká je poskytována ostatními ubytovateli v okolí. Neplnění této povinnosti má policie trestat jako delikt. Návrh zákona zbytečně, tedy nadměrně ingeruje do práce jiných orgánů, které jsou příslušné kontrolovat stav ubytování, jako např. hygiena nebo orgány živnostenských odborů. Také dochází k tomu, že by občané např. naší země byli diskriminováni tím pojetím, jak bylo vsunuto do návrhu zákona pod bodem 101, tzn. že by úroveň ubytování těchto občanů České republiky oproti úrovni ubytování cizinců nebyla tak důsledně kontrolována jako pomocí tohoto zákona.

A konečně poslední návrh se týká toho, aby bylo vydáno úplné znění cizineckého zákona ve Sbírce zákonů.

Znovu si dovoluji upozornit zejména na ten první, řekl bych velmi retardační bod, který nebude-li pozměněn, velice ztíží možnost cizinců navštěvovat Českou republiku.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP