Neautorizováno !


 

(16.00 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Nyní prosím pana poslance Jaroslava Krákoru a pak Lucii Talmanovou.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pozměňovací návrhy v podstatě precizují pozměňovací návrh. Máte je před sebou uvedeny, byly rozdány na lavice. Jak se tady vyjádřili někteří poslanci, kteří říkali, že je tam doba neurčitá při uzavírání smlouvy, tak týká se to doby určité a je to na pět let.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Paní poslankyně Šojdrová a pak pan poslanec Vojtěch Filip. Ne, paní poslankyně Talmanová, tu jsem vynechal, omlouvám se. Opravdu jsem udělal chybu, ještě je paní poslankyně Talmanová na řadě.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane předsedo, že jste mě v závěru nepřehlédl. Pouze jsem se chtěla dotázat, jestli jsme se dohodli na tom, že pozměňovací návrhy budou předkládány ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, tak jak ho známe v podobě sněmovního tisku 810/4, a jestli jsme o tom procedurálně hlasovali. (Hlas zřejmě od stolku zpravodajů: To je usnesení výboru.)

Dobře, takže já si dovolím k tisku 810/4 učinit následující návrhy. Vypustit § 31 a 36, to znamená kontraktační povinnost pojišťovnám. V § 16 vypustit odst. 5 a 6, který se týká konkursu a exekuce. S tím souvisí § 43 a 44, které taktéž navrhuji vypustit. A dále potom § 40 odst. 2, který je zásadním průlomem do rozhodování samosprávy a je to právě o tom třípětinovém hlasování v zastupitelstvu, neb toto nemá precedens v podobných případech.

Takže to jsou moje jednoduché pozměňovací návrhy. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní poslankyni za návrhy a prosím paní poslankyni Šojdrovou, teprve teď, pak pan poslanec Filip.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane předsedo, dovolte, abych předložila čtyři pozměňovací návrhy, které jsem písemně dala panu předkladateli a zpravodaji. Já je nyní načtu a zdůvodním.

Za prvé - navrhuji v názvu vypustit slova neziskových ústavních.

Za druhé - v § 1 se vypouští odst. 5.

Za třetí - § 26 se mění tento paragraf takto: Odměňování. Platové poměry zaměstnanců veřejného zdravotního zařízení se řídí právními předpisy o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku. Odkaz na bod 12. Odkaz 12 se mění takto: Zákon č 1/1992 Sb., o mzdě, odměňování za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku.

A konečně bod 4 - v § 9 odst. 1 za písm. a) se doplňuje nový bod 2 - Vnitřní mzdový předpis.

Nyní mi dovolte velmi stručné zdůvodnění. V názvu návrhu vypuštění slov neziskových ústavních. Domnívám se, že jde o nadbytečné uvedení těchto slov v názvu, protože v celém dalším znění zákona se tato slova prostě nepoužívají a celý další návrh zákona je o veřejném zdravotním zařízení. Domnívám se, že zdůrazňování těchto slov v názvu zákona je nejen nadbytečné, ale dokonce i zavádějící, protože není naším záměrem, aby zdravotnická zařízení hospodařila neziskově, nebo snad dokonce ztrátově, ale aby tento zisk byl stoprocentně reinvestován do provozu těchto zařízení. O to prostě jde.

Já tím navazuji také na bod č. 2, který vypouští ustanovení o tom, že veřejné zdravotnické zařízení je neziskovou organizací. Já skutečně nepovažuji za vhodné zdůrazňovat to, že by zisk byl něco, co škodí, co je nechtěné. Proč? My přece chceme, aby zdravotnické zařízení hospodařilo vyrovnaně, my to také říkáme v ustanovení o hospodaření v § 13 odst. 3. My také v ustanovení o rozpočtu říkáme, že chceme, aby zdravotnické zařízení hospodařilo vyrovnaně se záměrem nevytvářet zisk, ale reinvestovat. Reinvestovat veškerý zisk do zdravotnického zařízení, do jeho provozu a do zdravotní péče. Čili nepovažuji za vhodné, aby v názvu zákona i v dalších ustanoveních se neustále zdůrazňovalo to, že musí jít o zařízení neziskové. Jestliže mezi neziskové organizace počítáme takové organizace, jako jsou obecně prospěšně společnosti, příspěvkové a další, nikde se neuvádí, že se jedná o neziskové, ale vždycky se jedná o organizace, které svůj zisk reinvestují do své hlavní činnosti. A o to také předkladatelům jde. Já se k tomu hlásím, protože jsem jedním z předkladatelů.

Další dva pozměňovací návrhy se týkají odměňování zaměstnanců zdravotnického zařízení. Navrhuji dosti výraznou změnu, a sice aby zaměstnanci těchto zařízení byli odměňováni podle zákona č. 1 o mzdě. To znamená, aby zaměstnanci ve veřejném zdravotním zařízení byli odměňováni podle vnitřního mzdového předpisu, nikoliv podle tarifů, které stanoví vláda svým nařízením. Je to zásadní zásah do návrhu zákona, ale musím říci, že vyplývá jasně ze záměru navrhovatelů, a sice že jde o zařízení, které hospodaří s vlastními příjmy, které nejsou přímo závislé na rozhodování vlády. Mohla bych tady zmínit paralelu jiných veřejných tzv. neziskových zařízení, korporací, jako jsou vysoké školy, jako budou veřejné výzkumné instituce. Jde o obdobné instituce, které hospodaří s vlastními příjmy, které rovněž nejsou přímo a jen závislé na státním rozpočtu nebo na veřejných rozpočtech. Domnívám se, že tady toto odpojení právě od tarifů, od vládního nařízení, je právě jedním z důvodů, proč kraje převádějí příspěvkové organizace na akciové společnosti. Domnívám se, že touto změnou by se vyhovělo právě tomuto požadavku na změnu v odměňování, aniž by na to museli doplnit zaměstnanci těchto zdravotnických zařízení.

Navrhuji, aby mzdový předpis schvalovala dozorčí rada na základě předložení ředitelem. Myslím si, že jde o obdobný proces, který je právě analogický tomu, jak jsou odměňováni pracovníci ve veřejných institucích, tak jak jsem už zmínila, vysokých škol nebo výzkumných zařízení.

Tolik tedy pozměňovací návrhy.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní poslankyni Šojdrové a poprosím Vojtěcha Filipa do podrobné rozpravy. Dalším pak bude paní poslankyně Soňa Marková a pak ještě Ludvík Hovorka. To jsou všichni přihlášení do podrobné rozpravy.

Prosím, poslanec Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedo, členové vlády, paní a pánové, nechal jsem rozdat písemně svých sedm pozměňovacích návrhů k stávajícímu textu. Všech sedm bodů se týká § 6, 7 a 8 s tím, že měním strukturu řídících orgánů, kdy statutárním orgánem je ředitel. A zmíníme i pozici dozorčí rady, a to by bylo v jednotlivých bodech. Protože je rozdán, nebudu ho číst.

Ještě jednou opakuji, nově zní celý § 7, už se netýká představenstva, ale ředitele, a § 8, který pojednával dříve o řediteli a jeho zástupcích, je tedy o jmenování zástupců, o jejich odpovědnost včetně odkazu k zákonu 160 z roku 1992. Je rozdán, myslím, že ho má i pan zpravodaj, takže ho nemusím odevzdávat písemně. Žádám, aby o něm bylo hlasováno jako o jednom celku.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, pane poslanče. Nyní prosím paní poslankyni Soňu Markovou a připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslankyně Soňa Marková: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, také můj pozměňovací návrh byl rozdán na lavice. Je to pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví - týká se zřizování fondů - a nebudu ho tedy číst.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, také děkuji. Nyní prosím Ludvíka Hovorku, posledního přihlášeného do podrobné rozpravy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP