Neautorizováno !
(15.50 hodin)
(pokračuje Janeček)
To, co ten návrh neobsahuje, to, na čem tady už léta trvám, je, aby jestliže někdo chce poskytovat našim občanům veřejnou službu, ať to prokáže v akreditaci, ať projde certifikačním řízením. Ale my jsme se k té kvalitě vlastně nedostali. My si možná přečteme v novinách, jaké je množství kde komplikací, kolik je zbytečných reoperací, kolik pacientů zbytečně zemře, ale to tenhle návrh bohužel neřeší.
Je tady více lidí, kteří jsou stoupenci neziskových organizací, a já se mezi ně počítám. Patřím mezi ty, kteří prosazovali myšlenku neziskových zdravotnických zařízení do vládního prohlášení, aby vláda připravila návrh, který bude jednoznačně správný, bezkonfliktní a který bude spolupůsobit na stabilizaci systému veřejného zdravotního pojištění. Chci říct, že tento návrh bohužel takový není.
Co se týká onoho nebezpečí, o kterém tady bylo řečeno, že bude docházet k zestátňování, musím říci, že tento návrh na druhou stranu nic takového nepředpokládá, neboť ani nemůže. Kdyby mohl, tak by takové ustanovení dozajista Ústavní soud zrušil, neboť jestliže něco je v majetku kraje, nemůže to stát bez náhrady sebrat.
To je ta druhá věc, ke které bych chtěl dospět, tj. že tento návrh, i když bude silou prohlasován, a vidím, že k tomu je vůle, tak se obávám, že pro kraje ani pro naše občany není přínosem právě proto, že pro kraje bude výhodnější ponechat ten systém akciových společností pro ty dvě základní překážky, kterými jsou zákon o platu a zákon o účetnictví. Další problém je samozřejmě kontraktační povinnost, čili to bude zhoršování toho systému.
Čili já bych chtěl říci, že kdyby došlo k tomu, co jsem si přál, aby návrh zpracovalo ze všech pohledů Ministerstvo zdravotnictví a aby ho vláda předložila, tak ten návrh tady mohl dávno být a mohl fungovat. Obávám se, že tento návrh, i když bude schválen, v reálu v podstatě fungovat nemůže, protože jediný, kdo by ho mohl skutečně realizovat, je ministerstvo, a to pouze ve vztahu k zařízením, které samo zřizuje. Ale obávám se, že pro fakultní nemocnice to zase nemusí být ta nejoptimálnější forma.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, pane poslanče. To byl poslední příspěvek do obecné rozpravy. Jestli se nikdo další nehlásí do obecné rozpravy - a já se ptám, jestli se ještě někdo hlásí - pak obecnou rozpravu ukončím.
Teď by mohla zaznít ještě nějaká závěrečná slova, kdyby o ně byl zájem, ať ze strany předkladatele nebo zpravodaje. Je zájem o závěrečné slovo? (Předkladatel i zpravodaj naznačují nezájem.) Není.
Jen si tedy se zpravodajem zkontroluji, že to, o čem bychom nyní měli hlasovat, je návrh, který zazněl v průběhu obecné rozpravy, a to na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Návrh paní poslankyně Lucie Talmanové se v průběhu vyřešil, takže ten už není k hlasování. O návrhu na zamítnutí budeme hlasovat před třetím čtením, takže jediné, o čem můžeme nyní hlasovat, je návrh na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Myslím si, že jsme k tomu připraveni - pouze je tu návrh, abych vás odhlásil, takže vás ještě odhlašuji a prosím, abyste se všichni znovu přihlásili.
Budeme tedy hlasovat o návrhu vrátit návrh zákona výboru k novému projednání.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, vrátit tento návrh k novému projednání, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 94 bylo přítomno 161 poslanců, pro hlasovalo 60, proti 95. Tento návrh nebyl přijat.
Tím jsme se vypořádali s návrhy, které zazněly v průběhu obecné rozpravy.
Zahajuji podrobnou rozpravu, do které jsem dostal tři písemné přihlášky, je to pan poslanec Václav Grüner, Jaroslav Krákora a paní poslankyně Lucie Talmanová. Hlásí se ale také pan poslanec Janeček, který má přednost před těmi, jejichž jména tu zazněla, takže mu dám slovo jako prvnímu, aby přednesl návrh do podrobné rozpravy.
Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, já bych přednesl několik pozměňovacích návrhů.
Domnívám se, že právo zřídit veřejné zdravotnické zařízení, když už ta možnost by měla být, by nemělo být dáno pouze státu a územním samosprávním celkům, ale i právnickým a fyzickým osobám. Čili v § 2 navrhuji doplnit právnické a fyzické osoby.
Dále chci navrhnout vypuštění § 41, neboť je zjevně protiústavní.
Dále, protože jsem tady hovořil o tom, že přijetí tohoto systému by nutně vedlo k rozšiřování sítě zdravotnických zařízení, nutně by vedlo k ekonomickým potížím, nutně by vedlo ke zhoršování kvality zdravotní péče, tak navrhuji, aby jestliže zdravotní pojišťovna bude donucena uzavřít s takovýmto zařízením smlouvu, tak aby recipročně mohla s jiným zařízením takovou smlouvu přerušit.
Čili v části první § 31 se stávající odstavec označuje jako odst. 1 a za něj se vkládá nový odstavec 2 ve znění: "Zdravotní pojišťovny provádějí na území České republiky veřejné zdravotní pojištění, jsou oprávněny vypovědět smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče s jiným zdravotnickým zařízením, pokud ve spádové oblasti vznikne nové zdravotnické zařízení na základě tohoto zákona. Výpovědní lhůta v takovém případě činí tři kalendářní měsíce a začíná běžet první den kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi zdravotnickému zařízení."
Za druhé, v části čtvrté v bodu 2 § 52a se doplňuje nový odstavec 3, který zní: "Zdravotní pojišťovny provádějí na území České republiky veřejné zdravotní pojištění, jsou oprávněny vypovědět smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče s jiným zdravotnickým zařízením, pokud ve spádové oblasti vznikne nové zdravotnické zařízení na základě tohoto zákona. Výpovědní lhůta v takovém případě činí 3 kalendářní měsíce a začíná běžet první den kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi zdravotnickému zařízení."
Tolik doposud mé pozměňovací návrhy.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak to byl první příspěvek do podrobné rozpravy.
Nyní bych poprosil pana poslance Václava Grünera. Nicméně přihlášek výrazně přibylo, v tuto chvíli je jich sedm.
Poslanec Václav Grüner: Vážený pane předsedo, podávám pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, sněmovní tisk 810/4, v tomto znění:
Do dosavadního § 28 se v odst. 4 za slova "nebo okres" vkládají slova "s výjimkou hlavního města Prahy".
Důvodem podání tohoto malého pozměňovacího návrhu je to, že systém zdravotnictví, především nemocnic, je v Praze jiný než v ostatních částech České republiky. Děkuji.
***